... להתפלל
לאלוהים? האם הגיוני להתפלל? שאלת הרוע בעולם, בעיית הרוע, להתפלל למפלצת, למה יש רע בעולם? להתפלל
לאלוהים רע, בחירה חופשית, למה לא הגיוני להתפלל? חזרה בתשובה, תפילה
לאלוהים האם הגיוני להתפלל
לאלוהים שמתעלל בבני אדם? אליעד כהן מציג בהרצאתו שאלה פילוסופית משמעותית בנושא אמונה
באלוהים, תפילה ובעיית הרוע בעולם. השאלה המרכזית שאליעד דן בה היא האם בכלל יש היגיון להתפלל
לאלוהים, במיוחד כאשר נדמה שהוא מאפשר סבל רב בעולם. הוא מתחיל בטענה שקיימת נקודת מבט הרואה
באלוהים מעין מפלצת שמתעללת בבני האדם במשך אלפי שנים. לפי תפיסה זו,
אלוהים מאפשר לסבל ולרוע להתקיים, כולל מלחמות, מחלות ואסונות טבע. כך, אליעד מציג דימוי שבו אדם שואל: האם היית ... זו אינה מוחלטת ויש לה נקודות חולשה. אליעד מציג טענה נגדית של אדם מאמין שאומר שלא נכון לקרוא
לאלוהים מפלצת. אותו מאמין טוען
שאלוהים דווקא נתן לאנושות כלים להתמודד עם בעיותיה, אך האנושות מתעסקת בעיקר בהרס עצמי ובפגיעה הדדית במקום לפתור ... טבע. כאן נשאלת השאלה: מי יצר את המחלות ואת החיידקים מלכתחילה? אליעד מתייחס לכך שהדתיים טוענים
שאלוהים יצר עולם ובו מחלות כדי שהאדם ילמד להתמודד, יפתח כלים ויתחזק רוחנית. לטענת האדם המאמין, אילו האנושות ... פחות במלחמות והרס, היא הייתה מוצאת פתרונות רבים למחלות כבר מזמן. מנגד, הטענה האתאיסטית אומרת שאם
אלוהים יצר את המחלות, הרי שהוא באמת אחראי לכל הסבל שקיים בעולם, ולכן זה הופך אותו למפלצת אכזרית. האם להתפלל למפלצת רעה או לאל טוב? אליעד מדגיש בצורה מפורשת כי אם
אלוהים אחראי לכל הסבל בעולם, אז דווקא אליו צריך להתפלל, מפני שההיגיון אומר להתפלל דווקא למי שיש לו שליטה מוחלטת על הסבל שלך. אם
אלוהים הוא הגורם לסבל, הוא גם זה שיכול להפסיק אותו. ולכן באופן פרדוקסלי, אם
אלוהים הוא מפלצת רעה, דווקא אז הכי הגיוני להתפלל אליו, כי הוא היחיד שמחזיק את הכוח לשנות את המציאות הקשה. האם ... חופשית או שהכל נקבע מראש? אליעד כהן מתייחס גם לשאלת הבחירה החופשית. הוא מסביר שהדתיים נוטים לומר
שאלוהים נתן לאדם בחירה חופשית כדי שהוא יוכל לבחור בעצמו כיצד להתמודד עם המציאות ועם הקשיים שלו. כלומר, לטענתם,
אלוהים מעניק לאדם אפשרות בחירה, ולכן הוא אינו אחראי באופן ישיר לסבל, אלא מאפשר לבני האדם ללמוד ולהתפתח דרך ההתמודדות. אליעד מדגיש שישנה בעיה בטענה זו, מאחר שאם
לאלוהים יש את הכוח להפסיק את הסבל, אך הוא בוחר לא לעשות זאת כדי לאפשר בחירה חופשית, אז ניתן לראות בו גורם ישיר ... וילמד, אך בדרך גורם לו גם לנזקים ולסבל אמיתי, מה שמעמיד את האב בספק כטוב. על פי ההיגיון הזה, גם
אלוהים נתפס כמפלצת או לפחות כדמות מפוקפקת מאוד מבחינה מוסרית. האם הגיוני להתפלל
לאלוהים טוב? אליעד מסביר גם את נקודת המבט הנגדית, לפיה אם
אלוהים הוא טוב בלבד, לא ברור למה צריך בכלל להתפלל אליו. אדם שבטוח
שאלוהים טוב ועושה עבורו רק טוב, לא צריך לבקש ממנו דבר כי הרי
אלוהים טוב בלאו הכי. ואם
אלוהים באמת טוב לחלוטין, הוא כבר יודע מה האדם צריך ויעזור לו גם בלי תפילות. הוא משתמש בדוגמה נוספת: אם אדם ... לפתור אותן. אם האדם מזהה שהוא עצמו מקור הבעיה, הוא צריך לפעול בעצמו לפתור אותה. אם האדם חושב
שאלוהים אחראי ישירות למצבו הרע, הגיוני שיפנה
לאלוהים בתפילה, גם אם הוא נתפס כמפלצת, כי רק מי שיצר את הבעיה יכול לפתור אותה. הוא מסכם ומדגיש כי בעצם, תפילה היא פעולה לוגית רק אם האדם משוכנע
שאלוהים הוא מקור הצרות שלו, ולכן רק הוא יכול לשנות את המצב. אם
אלוהים אינו המקור לבעיות, אין היגיון לבקש ממנו עזרה כי הוא חסר כוח ממשי לשנות את המצב. מנגד, אם האדם עצמו אחראי למצבו, עליו להפנות את מאמציו פנימה ולא החוצה בתפילה. בסופו של דבר, אליעד מבהיר כי תפילה
לאלוהים תלויה באופן מוחלט בשאלה איך האדם תופס את מקור הסבל והקשיים שלו בחיים, וביכולת לשנות או לפתור אותם. האם להתפלל
לאלוהים? למה