... הלב, העיקר זה הלב, מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי
אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות והצורה מה חשוב יותר, כוונה או מעשה? אליעד כהן מציג את עמדתו על הבחנה בין ... יכולה להשתלב עם המהות ולהפוך למרכיב חשוב בתפיסת עולם רוחנית. אליעד טוען שבמהות השלם, הצורה והמהות אינן נפרדות, ויש מצב בו הצורה עצמה עשויה לשאת את כל מהות
האלוהים. מהו השיח בין המהות לצורה לפי אליעד? לפי אליעד, המהות והצורה לא בהכרח נפרדות. הוא מתאר שיח שבמהלכו יש להבחין, במקרים מסוימים, בין המהות (הכוונה הפנימית) לבין הצורה (המעשה החיצוני), אך בהמשך הדרך הוא מדגיש שאין תמיד הבדל ביניהם. אליעד משווה זאת לחזון
האלוהים, שיצר ריבוי מתוך אחדות מוחלטת. הוא מציין שהצורה, בסופו של דבר, יכולה לשאת את כל מהות
האלוהים בתוכה, דבר המוביל להבנה כי אין הפרדה מוחלטת בין המהות לצורה. איך זה קשור לעבודת אלילים? אליעד מתייחס לעבודת אלילים בהסבר על תפיסת המהות והצורה. הוא מציין שדווקא במנהגים של עבודת אלילים, אנשים מפרידים בין הצורה לבין המהות, בעוד שבעיניו, המהות
האלוהית נוכחת בכל צורה, ולכן כל צורה יכולה לשאת את המהות
האלוהית. בהשוואה לתפיסה האלילית, בה חלק מהכוחות
האלוהיים נוכחים רק בחלק מהצורות, אליעד טוען שלמעשה כל צורה מחזיקה בתוכה את כל מהות
האלוהים. מהי האמת בעיניו של אליעד? אליעד טוען שכשחפצים אחרי האמת, לעיתים יש צורך להתמודד עם קשיים ותחושות לא ... עין חיצונית, לא מתמקדת רק בצורתה של המהות, אלא מבינה את קיומה של כל צורה מהותית במציאות. כוונה ומעשה המהות והצורה המחשבה והמעשה ההבנה העמוקה של האמת תפיסת
אלוהים והריבוי עבודת אלילים ותפיסת הצורה המהות הפנימית והחיצונית מה חשוב יותר, כוונה או מעשה? ההבחנה בין כוונה ... פחותה. החזון הסופי הוא תפיסה שבה אין באמת הפרדה מוחלטת בין המהות לצורה, כלומר, בשלב מאוחר אפשר למצוא שיוויון או חיבור בין השניים. אליעד משווה את זה למהות של
אלוהים, שביצירתו יצר ריבוי מתוך אחדות מוחלטת, והדבר יוצר שינוי תפיסה ביחס למעשים, כוונות וצורות. איך זה קשור ... אליעד מתייחס לכך שבקרב מאמינים שונים, יש נטייה להפריד בין הצורות ובין המהות. עבודת אלילים טוענת כי ישנם כוחות או צורות מסוימות שהם בעלי חלקים מהכוחות
האלוהיים, אבל אינם מכילים את כל המהות
האלוהית. לעומת זאת, אליעד טוען שהמהות
האלוהית קיימת בכל צורה, כך שצורה יכולה לשאת את כל מה שקשור למהות. מהי האמת בעיניו של אליעד? בהמשך לדברים, אליעד ... הוא יגיע להבנה שאינה מתמקדת רק בצורתה של המהות, אלא מודה בקיום של כל צורה מהותית במציאות. כוונה ומעשה המהות והצורה המחשבה והמעשה ההבנה העמוקה של האמת תפיסת
אלוהים והריבוי עבודת אלילים ותפיסת הצורה המהות הפנימית והחיצונית שאלה: האם הכוונה חשובה או המעשה? בכוזרי נאמר, ... כמו שהכי חשוב זה מה אתה מרגיש, גם הכי חשוב זה מה אתה עושה. ולא משנה מה אתה מרגיש אלא משנה מה אתה עושה. זה כבר לא הגיוני, כי מה זה משנה מה אני עושה? אבל עם
לאלוהים לא היה משנה מה הוא עושה, אז הוא לא היה עושה. אם הוא כבר
אלוהים, אז למה הוא צריך לעשות? זה אומר
שלאלוהים חשוב מה הוא עושה. תראה,
אלוהים זה שלמות, אם השלמות זה להיות מחובר
לאלוהים, אז למה
אלוהים מחלק את עצמו לאין סוף חלקים. אם נגיד שהשלמות זה להיות מחובר למחויב המציאות,
ואלוהים הוא כבר השלמות, אז זה לא ברור מדוע
אלוהים ברא את העולם. כי כאשר הוא ברא את העולם, הוא בעצם התרחק מעצמו. היתה אחדות ועכשיו יש אין סוף חלקים. אז אם תכלית המציאות זה להתקרב לבורא, אז למה
הבורא הרחיק את הבריאה ממנו? זה אומר
שלאלוהים יש קנה מידה אחר. אצלך, כנברא, כל מה שחשוב לך כרגע זה לחזור לשורש שלך. לחזור להיות
אלוהים, להרגיש שלמות ושיהיה לך רק טוב. אבל אצל
אלוהים זה אחרת. אצל
אלוהים יש יותר מאחד ממחויב המציאות, בהיגיון זה לא הגיוני, איך יתכן ששניים מחויבים? אצל
אלוהים יש אין סוף מחויבים. אין סוף מחויבי המציאות, אין סוף
אלוהים, אין סוף נקרא ריבוי
אלוהים. אין סוף אחדויות, אין סוף אין סוף. זה לא הגיוני, אך מבחינתו של