טוב ורע, למה יש רע בעולם? שאלת הרוע, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, למה אני לא רוצה להרגיש רע? למה אני רוצה להרגיש טוב? למה יש סבל בעולם? אין אור בלי חושך, אין חושך בלי אור, למה אלוהים ברא את הרע? אין הבדל בין טוב לרע
מהו הקשר בין טוב ורע בעולם?
ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלה הבסיסית והעמוקה: למה יש רע בעולם? האם רע קיים רק כדי שיהיה טוב? האם ניתן להרגיש טוב בלי רע? השאלות האלה שואלות על הקשר בין טוב לרע ומהותם בעולם, ומעמיקות לתוך התפיסות השונות של המציאות בה אנו חיים.
האם הרע קיים רק כדי שיהיה טוב?
אליעד מתחיל את ההרצאה בכך שהוא מציין את הגישה הרווחת לפיה הרע קיים כדי שהטוב יוכל להתקיים. כלומר, אם לא היה רע בעולם, לא היינו יכולים להרגיש טוב, בדיוק כמו שאין אור בלי חושך. אם אדם לא יודע מה זה חושך, הוא לא יכול לדעת מה זה אור. כך גם לא ניתן להבין טוב בלי רע, ולכן רע נחשב לכרחי להרגיש את הטוב.
בהתאם לתפיסה זו, הטוב והרע לא קיימים כל אחד בפני עצמו, אלא הם מחוברים אחד לשני בצורה הכרחית. רע קיים רק כדי שנוכל להרגיש את הטוב, ואם לא היינו מרגישים רע, לא היינו מבינים את המשמעות של טוב. באופן זה, הרע הוא שלב בדרך לטוב, וההבנה שלנו של טוב תלויה בקיומו של הרע.
האם הרע קיים בכדי שיהיה רע?
אך אליעד מציין שלמרות שהתפיסה הזאת נשמעת הגיונית, ישנה גם אפשרות הפוכה. מה אם כל העולם נוצר לא כדי שיהיה טוב, אלא כדי שיהיה רע? כלומר, האם הרע קיים לא כשלב בדרך אל הטוב, אלא פשוט כי המציאות רצתה בכך? אם זה אכן המצב, אז ייתכן שאין קשר הכרחי בין טוב לרע, ושניהם קיימים כל אחד בזכות עצמו. רע לא בהכרח נוצר כדי להוביל לטוב, אלא פשוט קיים כמציאות עצמאית. במקרה זה, אלוהים היה יכול ליצור את הרע כדי שיהיה רע, ואת הטוב כדי שיהיה טוב.
האם כל אחד מהם קיים בזכות עצמו?
מנקודת מבט זו, השאלה האם הרע קיים בשביל הטוב או שהטוב קיים בשביל הרע, לא בהכרח יש לה תשובה חד משמעית. ייתכן שמדובר בתמונה מורכבת של מציאות בה כל אחד מהם קיים בזכות עצמו, ולא כתוצאה מהאחר. אליעד מציע שהרע והטוב קיימים כי הם חלק מהמציאות, ולא בהכרח אחד נועד לשם השני.
האם יש פסול בהרגיש רע?
בהמשך ההרצאה, אליעד גם נוגע בשאלה למה אנשים לא רוצים להרגיש רע. הוא שואל למה בעצם אנחנו מתנגדים לרע? האם אנחנו באמת מבינים את הצורך בתחושות רעות בחיינו? או שמא אנחנו רק לא רוצים להרגיש את התחושות האלה כי הן לא נעימות לנו? הוא מציע שיתכן שלפעמים אין שום פסול בהרגיש רע, ושההימנעות מהרגשות הללו לא בהכרח הגיונית.
סיכום: טוב ורע כחלק מהמציאות
לסיכום, אליעד מעלה את השאלה האם טוב ורע הם שני צדדים של אותו מטבע, או שמא כל אחד מהם קיים בזכות עצמו, כמציאות נפרדת. הוא מציע מחשבה על פרספקטיבה עמוקה יותר, בה טוב ורע הם לא בהכרח תוצאה של אחד את השני, אלא שני ממדים של המציאות שבהם כל אחד מהם קיים במקביל לאחר.
ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלה הבסיסית והעמוקה: למה יש רע בעולם? האם רע קיים רק כדי שיהיה טוב? האם ניתן להרגיש טוב בלי רע? השאלות האלה שואלות על הקשר בין טוב לרע ומהותם בעולם, ומעמיקות לתוך התפיסות השונות של המציאות בה אנו חיים.
האם הרע קיים רק כדי שיהיה טוב?
אליעד מתחיל את ההרצאה בכך שהוא מציין את הגישה הרווחת לפיה הרע קיים כדי שהטוב יוכל להתקיים. כלומר, אם לא היה רע בעולם, לא היינו יכולים להרגיש טוב, בדיוק כמו שאין אור בלי חושך. אם אדם לא יודע מה זה חושך, הוא לא יכול לדעת מה זה אור. כך גם לא ניתן להבין טוב בלי רע, ולכן רע נחשב לכרחי להרגיש את הטוב.
בהתאם לתפיסה זו, הטוב והרע לא קיימים כל אחד בפני עצמו, אלא הם מחוברים אחד לשני בצורה הכרחית. רע קיים רק כדי שנוכל להרגיש את הטוב, ואם לא היינו מרגישים רע, לא היינו מבינים את המשמעות של טוב. באופן זה, הרע הוא שלב בדרך לטוב, וההבנה שלנו של טוב תלויה בקיומו של הרע.
האם הרע קיים בכדי שיהיה רע?
אך אליעד מציין שלמרות שהתפיסה הזאת נשמעת הגיונית, ישנה גם אפשרות הפוכה. מה אם כל העולם נוצר לא כדי שיהיה טוב, אלא כדי שיהיה רע? כלומר, האם הרע קיים לא כשלב בדרך אל הטוב, אלא פשוט כי המציאות רצתה בכך? אם זה אכן המצב, אז ייתכן שאין קשר הכרחי בין טוב לרע, ושניהם קיימים כל אחד בזכות עצמו. רע לא בהכרח נוצר כדי להוביל לטוב, אלא פשוט קיים כמציאות עצמאית. במקרה זה, אלוהים היה יכול ליצור את הרע כדי שיהיה רע, ואת הטוב כדי שיהיה טוב.
האם כל אחד מהם קיים בזכות עצמו?
מנקודת מבט זו, השאלה האם הרע קיים בשביל הטוב או שהטוב קיים בשביל הרע, לא בהכרח יש לה תשובה חד משמעית. ייתכן שמדובר בתמונה מורכבת של מציאות בה כל אחד מהם קיים בזכות עצמו, ולא כתוצאה מהאחר. אליעד מציע שהרע והטוב קיימים כי הם חלק מהמציאות, ולא בהכרח אחד נועד לשם השני.
האם יש פסול בהרגיש רע?
בהמשך ההרצאה, אליעד גם נוגע בשאלה למה אנשים לא רוצים להרגיש רע. הוא שואל למה בעצם אנחנו מתנגדים לרע? האם אנחנו באמת מבינים את הצורך בתחושות רעות בחיינו? או שמא אנחנו רק לא רוצים להרגיש את התחושות האלה כי הן לא נעימות לנו? הוא מציע שיתכן שלפעמים אין שום פסול בהרגיש רע, ושההימנעות מהרגשות הללו לא בהכרח הגיונית.
סיכום: טוב ורע כחלק מהמציאות
לסיכום, אליעד מעלה את השאלה האם טוב ורע הם שני צדדים של אותו מטבע, או שמא כל אחד מהם קיים בזכות עצמו, כמציאות נפרדת. הוא מציע מחשבה על פרספקטיבה עמוקה יותר, בה טוב ורע הם לא בהכרח תוצאה של אחד את השני, אלא שני ממדים של המציאות שבהם כל אחד מהם קיים במקביל לאחר.
- אין טוב בלי רע
- למה יש רע בעולם?
- אין רע בלי טוב
- איך אפשר להרגיש טוב בלי רע?
- אין הבדל בין טוב לרע
מהו הקשר בין טוב ורע בעולם? האם רע קיים רק כדי שיהיה טוב?
האם באמת יש רע בעולם כדי שיהיה טוב? או שאולי יש רע כדי שיהיה רע? השאלות האלה עוסקות בתפיסה של טוב ורע, והאם יש ביניהם קשר חיוני או שניהם קיימים כל אחד בזכות עצמו.
הדיון מתחיל בשאלה פשוטה: "למה יש רע בעולם?" רבים מאמינים שהרע קיים כדי שהטוב יהיה אפשרי. כלומר, בלי רע אין אפשרות להרגיש טוב. אם אדם לא יודע מה זה רע, הוא לא יכול להרגיש טוב, אם הוא לא יודע מה זה חושך, הוא לא יכול לדעת מה זה אור. על פי תפיסה זו, יש רע בעולם רק כדי לאפשר את קיומו של הטוב. זהו רע הכרחי כדי שנוכל להרגיש את הטוב.
כמו כן, אם נתייחס לתיאוריה זו, ייתכן שהיא מציעה שהרע נוצר בשבילנו, כלומר, אם לא היה רע, לא היינו יכולים להרגיש את הטוב. הסיבה לכך היא שהטוב, מבחינה תפיסתית, לא יכול להתקיים בלי רע, ואם לא היינו יכולים להרגיש רע, לא היינו יכולים להבין ולהרגיש טוב.
אך ישנה גם אפשרות הפוכה: מה אם כל העולם נוצר לא כדי שיהיה טוב, אלא כדי שיהיה רע? כלומר, הרע נמצא כאן לא בשביל להוביל לטוב, אלא כי זה מה שהמציאות ייעדה לנו. במקרה כזה, הטוב לא נוצר בכדי שיהיה רע, אלא הרע קיים בעולם כי זהו רצונו של אלוהים, ולצורך קיומו של רע - חייב גם להיות טוב, כי אם לא יהיה טוב, איך נוכל לדעת מהו רע?
מנקודת מבט זו, השאלה אם הרע קיים בשביל הטוב או הטוב קיים בשביל הרע אינה שאלה מוחלטת. ייתכן שזו התמונה המורכבת של המציאות, בה כל אחד מהם קיים בזכות עצמו. גם רע יכול להיגרם בכדי שנוכל להרגיש אותו ולטעום את מהותו, ולא רק כשלב ביניים בדרך אל הטוב.
כמו כן, חשוב לציין את ההשקפה הדתית שגורסה כי אלוהים יצר את העולם עם טוב ורע פשוט כי הוא רצה את שני המימדים האלה. הוא יצר את טוב, כי הוא רצה שיהיה טוב בעולם, ויצר את הרע כי הוא רצה שיהיה גם רע. אלוהים לא בהכרח קשור בהיגיון של "רע בשביל טוב" או "טוב בשביל רע", אלא פשוט כי הוא בחר ליצור את שני הממדים יחד, כמקשה אחת.
כשהחלק הזה של השיחה נוגע בשאלה "למה אנשים לא רוצים להרגיש רע?", אליעד שואל למה בעצם אנחנו מתנגדים לרע? מה בדיוק רע בכך להרגיש רע? האם אנחנו באמת מבינים את הצורך בתחושות רעות בחיינו, או שאנחנו פשוט לא רוצים לחוות את זה כי זו תחושה לא נעימה? אליעד מציע שיתכן שבמובנים מסוימים אין שום פסול בהרגיש רע, וזה לא בהכרח לא הגיוני.
אחת התפיסות המתוארת כאן היא כי טוב ורע אינם שני דברים שמובילים אחד לשני, אלא כל אחד מהם קיים בזכות עצמו. לפעמים יש רע כדי שיתקיים רע, ויש טוב כדי שיתקיים טוב. רע לא תמיד נגרם מתוך צורך במשהו אחר, והוא לא בהכרח חלק מתהליך שמתממש על ידי הטוב.
באופן כללי, ניתן להבין את מהות השיחה כהזמנה למחשבה על המורכבות של החיים, על טוב ורע, והאם כל מה שראוי לנו להבין הוא באמת כפי שאנחנו חושבים. האם יש פה רק טוב ורע, או שזו שאלה של פרספקטיבה ואיזון פנימי?
האם באמת יש רע בעולם כדי שיהיה טוב? או שאולי יש רע כדי שיהיה רע? השאלות האלה עוסקות בתפיסה של טוב ורע, והאם יש ביניהם קשר חיוני או שניהם קיימים כל אחד בזכות עצמו.
הדיון מתחיל בשאלה פשוטה: "למה יש רע בעולם?" רבים מאמינים שהרע קיים כדי שהטוב יהיה אפשרי. כלומר, בלי רע אין אפשרות להרגיש טוב. אם אדם לא יודע מה זה רע, הוא לא יכול להרגיש טוב, אם הוא לא יודע מה זה חושך, הוא לא יכול לדעת מה זה אור. על פי תפיסה זו, יש רע בעולם רק כדי לאפשר את קיומו של הטוב. זהו רע הכרחי כדי שנוכל להרגיש את הטוב.
כמו כן, אם נתייחס לתיאוריה זו, ייתכן שהיא מציעה שהרע נוצר בשבילנו, כלומר, אם לא היה רע, לא היינו יכולים להרגיש את הטוב. הסיבה לכך היא שהטוב, מבחינה תפיסתית, לא יכול להתקיים בלי רע, ואם לא היינו יכולים להרגיש רע, לא היינו יכולים להבין ולהרגיש טוב.
אך ישנה גם אפשרות הפוכה: מה אם כל העולם נוצר לא כדי שיהיה טוב, אלא כדי שיהיה רע? כלומר, הרע נמצא כאן לא בשביל להוביל לטוב, אלא כי זה מה שהמציאות ייעדה לנו. במקרה כזה, הטוב לא נוצר בכדי שיהיה רע, אלא הרע קיים בעולם כי זהו רצונו של אלוהים, ולצורך קיומו של רע - חייב גם להיות טוב, כי אם לא יהיה טוב, איך נוכל לדעת מהו רע?
מנקודת מבט זו, השאלה אם הרע קיים בשביל הטוב או הטוב קיים בשביל הרע אינה שאלה מוחלטת. ייתכן שזו התמונה המורכבת של המציאות, בה כל אחד מהם קיים בזכות עצמו. גם רע יכול להיגרם בכדי שנוכל להרגיש אותו ולטעום את מהותו, ולא רק כשלב ביניים בדרך אל הטוב.
כמו כן, חשוב לציין את ההשקפה הדתית שגורסה כי אלוהים יצר את העולם עם טוב ורע פשוט כי הוא רצה את שני המימדים האלה. הוא יצר את טוב, כי הוא רצה שיהיה טוב בעולם, ויצר את הרע כי הוא רצה שיהיה גם רע. אלוהים לא בהכרח קשור בהיגיון של "רע בשביל טוב" או "טוב בשביל רע", אלא פשוט כי הוא בחר ליצור את שני הממדים יחד, כמקשה אחת.
כשהחלק הזה של השיחה נוגע בשאלה "למה אנשים לא רוצים להרגיש רע?", אליעד שואל למה בעצם אנחנו מתנגדים לרע? מה בדיוק רע בכך להרגיש רע? האם אנחנו באמת מבינים את הצורך בתחושות רעות בחיינו, או שאנחנו פשוט לא רוצים לחוות את זה כי זו תחושה לא נעימה? אליעד מציע שיתכן שבמובנים מסוימים אין שום פסול בהרגיש רע, וזה לא בהכרח לא הגיוני.
אחת התפיסות המתוארת כאן היא כי טוב ורע אינם שני דברים שמובילים אחד לשני, אלא כל אחד מהם קיים בזכות עצמו. לפעמים יש רע כדי שיתקיים רע, ויש טוב כדי שיתקיים טוב. רע לא תמיד נגרם מתוך צורך במשהו אחר, והוא לא בהכרח חלק מתהליך שמתממש על ידי הטוב.
באופן כללי, ניתן להבין את מהות השיחה כהזמנה למחשבה על המורכבות של החיים, על טוב ורע, והאם כל מה שראוי לנו להבין הוא באמת כפי שאנחנו חושבים. האם יש פה רק טוב ורע, או שזו שאלה של פרספקטיבה ואיזון פנימי?
- אין טוב בלי רע
- למה יש רע בעולם
- אין רע בלי טוב
- איך אפשר להרגיש טוב בלי רע
- אין הבדל בין טוב לרע