מה האינטרס של אלוהים? למה אלוהים ברא את העולם? למה אלוהים עושה? מה אלוהים רוצה? מה הרצון של אלוהים? למה אלוהים נתן את התורה? למה אלוהים בחר בעם ישראל? למה אלוהים ברא אותנו? למה אלוהים ברא את הרע? האם אלוהים כל יכול?
מהו האינטרס של אלוהים?
אליעד כהן פותח בשאלה מרכזית: מהו האינטרס של אלוהים? השאלה הבסיסית הזאת היא למעשה נקודת פתיחה לחקירה רחבה ועמוקה יותר, המתמקדת ברצונו של אלוהים ובשאלה האם לאלוהים יכול להיות בכלל אינטרס או צורך כלשהו. אליעד מסביר שאינטרס הוא משהו ששייך למי שחסר לו משהו, כלומר, לאדם או ישות הזקוקה לדבר כלשהו שלא נמצא ברשותה. למשל, אדם עובד כי חסר לו כסף, או שומר על הבריאות כי הוא חושש ממחלה, ולכן יש לו אינטרס לפעול בדרך מסוימת. אך לגבי אלוהים, נשאלת השאלה - האם לאלוהים חסר משהו?
האם לאלוהים יכול להיות אינטרס כלשהו?
אליעד כהן מציין כי אלוהים מוגדר ככל - יכול, כישות שאין לה שום מגבלה, ולכן עקרונית אלוהים אינו אמור להזדקק לשום דבר. אם לאלוהים אין חוסר, אז לא ייתכן שיש לו אינטרס, שהרי אינטרס הוא בהכרח תוצאה של חוסר או של צורך מסוים. אליעד מדגיש את הסתירה שנובעת מכך: אם אלוהים הוא באמת כל - יכול ובלתי מוגבל, למה הוא צריך לפעול בכלל? מדוע הוא עושה דברים בדרך עקיפה ולא באופן ישיר? אם אלוהים רוצה להשיג מטרה מסוימת, הוא הרי יכול להשיגה באופן מיידי, ללא שום תהליך וללא יצירת העולם. לדוגמה, אם המטרה של אלוהים היא "לעשות טוב", למה הוא לא יוצר את הטוב הזה באופן מיידי? למה יש צורך ביצירת עולם שלם כדי להגיע לכך?
למה אלוהים ברא את העולם ולא פעל ישירות?
אליעד כהן מציג דוגמה מוחשית לשאלה זו: אם אלוהים טוען שהוא ברא את העולם כדי להשיג מטרה מסוימת, מיד ניתן לשאול מדוע לא השיג את המטרה ישירות ללא תיווך העולם? אם אלוהים יכול לעשות הכל, הוא יכול היה להשיג את המטרה שלו מידית ובקלות, ללא צורך לברוא עולם שלם, עם אנשים, תהליכים, חוויות וסבל. אליעד מסביר שזו שאלת יסוד מהותית, מכיוון שהיא מצביעה על כך שיש משהו בלתי מובן בהתנהגות של אלוהים עצמו, שהרי הוא יצר לעצמו כביכול דרך מסובכת במקום לבחור בדרך הישירה והקלה.
מה אלוהים חושב על האינטרס של עצמו?
אליעד כהן מוסיף ומעמיק את השאלה בכך שהוא מעלה נקודה מעניינת נוספת: מה אם אלוהים עצמו שואל את עצמו את אותה השאלה? מה אלוהים היה עונה אם הוא היה שואל את עצמו מדוע הוא ברא את העולם? האם אלוהים מודע לרצון שלו, או שיש כאן פעולה שאולי אין לה הסבר הגיוני כלל, אפילו לא ברמת התודעה של אלוהים עצמו? השאלה היא האם לאלוהים יש בכלל תשובה לשאלה הזאת, והאם אלוהים בכלל מודע לכך שיש לו רצון לברוא עולם? השאלה הזאת הופכת להיות חשובה מאוד משום שהיא מערערת על ההנחה המקובלת שאלוהים בהכרח פועל מתוך מודעות ברורה וסיבה מוגדרת.
הקשר בין השאלה על אלוהים לבין בני האדם
אליעד כהן מדגיש כי השאלות האלו אינן נוגעות רק לאלוהים. השאלה "מה האינטרס של אלוהים?" משקפת בעצם את אותה בעיה שיש לכל אדם, כל אחד ואחת צריכים לשאול את עצמם למה הם פועלים כפי שהם פועלים. למשל, למה אדם רוצה להרגיש טוב ולא רע? מדוע הוא רוצה דברים מסוימים ולא אחרים? הבירור על מהות הרצון, האינטרס והפעולה הוא אותו בירור שמבצעים על אלוהים - וההשלכה האישית כאן היא מיידית ומשמעותית. אדם שמבין את האינטרס של אלוהים יכול להבין טוב יותר גם את האינטרס שלו עצמו, את שורשי הרצונות והצרכים שלו ואת סיבות הפעולה שלו בעולם.
לסיכום - שאלות מרכזיות להעמקה
אליעד כהן מבהיר לסיום שהנושא הוא מורכב ומעלה שאלות נוספות רבות, כגון:
אליעד כהן פותח בשאלה מרכזית: מהו האינטרס של אלוהים? השאלה הבסיסית הזאת היא למעשה נקודת פתיחה לחקירה רחבה ועמוקה יותר, המתמקדת ברצונו של אלוהים ובשאלה האם לאלוהים יכול להיות בכלל אינטרס או צורך כלשהו. אליעד מסביר שאינטרס הוא משהו ששייך למי שחסר לו משהו, כלומר, לאדם או ישות הזקוקה לדבר כלשהו שלא נמצא ברשותה. למשל, אדם עובד כי חסר לו כסף, או שומר על הבריאות כי הוא חושש ממחלה, ולכן יש לו אינטרס לפעול בדרך מסוימת. אך לגבי אלוהים, נשאלת השאלה - האם לאלוהים חסר משהו?
האם לאלוהים יכול להיות אינטרס כלשהו?
אליעד כהן מציין כי אלוהים מוגדר ככל - יכול, כישות שאין לה שום מגבלה, ולכן עקרונית אלוהים אינו אמור להזדקק לשום דבר. אם לאלוהים אין חוסר, אז לא ייתכן שיש לו אינטרס, שהרי אינטרס הוא בהכרח תוצאה של חוסר או של צורך מסוים. אליעד מדגיש את הסתירה שנובעת מכך: אם אלוהים הוא באמת כל - יכול ובלתי מוגבל, למה הוא צריך לפעול בכלל? מדוע הוא עושה דברים בדרך עקיפה ולא באופן ישיר? אם אלוהים רוצה להשיג מטרה מסוימת, הוא הרי יכול להשיגה באופן מיידי, ללא שום תהליך וללא יצירת העולם. לדוגמה, אם המטרה של אלוהים היא "לעשות טוב", למה הוא לא יוצר את הטוב הזה באופן מיידי? למה יש צורך ביצירת עולם שלם כדי להגיע לכך?
למה אלוהים ברא את העולם ולא פעל ישירות?
אליעד כהן מציג דוגמה מוחשית לשאלה זו: אם אלוהים טוען שהוא ברא את העולם כדי להשיג מטרה מסוימת, מיד ניתן לשאול מדוע לא השיג את המטרה ישירות ללא תיווך העולם? אם אלוהים יכול לעשות הכל, הוא יכול היה להשיג את המטרה שלו מידית ובקלות, ללא צורך לברוא עולם שלם, עם אנשים, תהליכים, חוויות וסבל. אליעד מסביר שזו שאלת יסוד מהותית, מכיוון שהיא מצביעה על כך שיש משהו בלתי מובן בהתנהגות של אלוהים עצמו, שהרי הוא יצר לעצמו כביכול דרך מסובכת במקום לבחור בדרך הישירה והקלה.
מה אלוהים חושב על האינטרס של עצמו?
אליעד כהן מוסיף ומעמיק את השאלה בכך שהוא מעלה נקודה מעניינת נוספת: מה אם אלוהים עצמו שואל את עצמו את אותה השאלה? מה אלוהים היה עונה אם הוא היה שואל את עצמו מדוע הוא ברא את העולם? האם אלוהים מודע לרצון שלו, או שיש כאן פעולה שאולי אין לה הסבר הגיוני כלל, אפילו לא ברמת התודעה של אלוהים עצמו? השאלה היא האם לאלוהים יש בכלל תשובה לשאלה הזאת, והאם אלוהים בכלל מודע לכך שיש לו רצון לברוא עולם? השאלה הזאת הופכת להיות חשובה מאוד משום שהיא מערערת על ההנחה המקובלת שאלוהים בהכרח פועל מתוך מודעות ברורה וסיבה מוגדרת.
הקשר בין השאלה על אלוהים לבין בני האדם
אליעד כהן מדגיש כי השאלות האלו אינן נוגעות רק לאלוהים. השאלה "מה האינטרס של אלוהים?" משקפת בעצם את אותה בעיה שיש לכל אדם, כל אחד ואחת צריכים לשאול את עצמם למה הם פועלים כפי שהם פועלים. למשל, למה אדם רוצה להרגיש טוב ולא רע? מדוע הוא רוצה דברים מסוימים ולא אחרים? הבירור על מהות הרצון, האינטרס והפעולה הוא אותו בירור שמבצעים על אלוהים - וההשלכה האישית כאן היא מיידית ומשמעותית. אדם שמבין את האינטרס של אלוהים יכול להבין טוב יותר גם את האינטרס שלו עצמו, את שורשי הרצונות והצרכים שלו ואת סיבות הפעולה שלו בעולם.
לסיכום - שאלות מרכזיות להעמקה
אליעד כהן מבהיר לסיום שהנושא הוא מורכב ומעלה שאלות נוספות רבות, כגון:
- מהו הרצון של אלוהים?
- האם אלוהים מודע לרצון שלו?
- האם אלוהים חייב לפעול עם סיבה?
- מדוע אלוהים בחר בדרך עקיפה ולא בדרך ישירה?
- מה מלמדת אותנו השאלה על אלוהים על הרצונות שלנו כבני אדם?
- למה אלוהים ברא את העולם?
- האם אלוהים כל יכול?
- מה הרצון של אלוהים?
- למה אלוהים צריך את העולם?
- מהו אינטרס?
- מדוע אלוהים בחר בעם ישראל?
- למה אלוהים נתן את התורה?