מה הרצון של אלוהים? למה יש רע בעולם? מה אלוהים רוצה? למה יש חוסר היגיון בעולם? למה אלוהים ברא את העולם? למה יש כאוס בעולם? למה יש חוסר צדק בעולם? למה יש אנדרלמוסיה בעולם? למה קורים אסונות? שאלת הרוע, מטרת בריאת העולם
למה אלוהים ברא עולם עם בלגן וחוסר היגיון?
אליעד מסביר מדוע העולם שלנו מלא באי - סדר, כאוס, אנדרלמוסיה וחוסר צדק. לדבריו, הסיבה לכך שאלוהים ברא את העולם בצורה לא הגיונית היא משום שאלוהים עצמו היה במצב של בלבול כאשר ברא את העולם. אלוהים מתואר כישות כל יכולה, בלתי מוגבלת, שמסוגלת לעשות כל דבר, ולכן מבחינה לוגית, לא ייתכן שהוא באמת ירצה משהו באופן ברור ומוגדר. הרי אם אלוהים כל יכול, כל דבר שהוא היה רוצה - היה מתקיים מיד, ואז עצם הרצון שלו מאבד משמעות.
מה המשמעות של רצון אצל אלוהים שהוא כל יכול?
אליעד נותן דוגמה ומבקש לדמיין סיטואציה שבה אנחנו פוגשים את אלוהים. אם נשאל את אלוהים "מה אתה רוצה?" התשובה שאלוהים ייתן תהיה בלתי אפשרית או חסרת היגיון. כי ברגע שאתה כל יכול ובלתי מוגבל, אין שום סיבה הגיונית לכך שתרצה משהו. ברגע שאתה רוצה דבר כלשהו, הוא מיד מתגשם, ולכן עצם המושג של "לרצות משהו" מאבד משמעות לחלוטין. אלוהים כביכול נמצא במצב שבו הכל כבר ברשותו, ולכן אין שום תשובה אפשרית לשאלה "מה אני רוצה?".
מדוע אלוהים מבולבל וכיצד זה משפיע על העולם?
אליעד מדגיש שהבלבול של אלוהים הוא דווקא חיובי ("בלבול בקטע טוב"), כי כשאתה כל יכול ויש לך הכל, לא ברור לך מה אתה באמת רוצה. הבלבול הזה הוא הסיבה לכך שהעולם נברא באופן שהוא מצד אחד חכם מאוד, ומצד שני טיפשי מאוד. העולם הוא תוצר של בלבול, של חוסר ודאות פנימי של אלוהים לגבי רצונותיו שלו. זאת בדיוק הסיבה לכך שהעולם מלא בסתירות, כאוס ואי - סדר, לצד חכמה מופלאה ודברים מדהימים.
איך אפשר לראות שהעולם חצי חכם וחצי טיפשי?
אליעד מביא את גוף האדם כדוגמה מובהקת: מצד אחד, בגוף יש מנגנונים מורכבים ומתוחכמים מאוד, אך מצד שני קיימים בו מנגנונים טיפשיים ופגיעים להפליא. הוא מזכיר שאפילו וירוס קטן יכול להפיל את האדם כולו. אם אדם נדקר מסיכה פשוטה הוא יכול לאבד דם, להתעלף ואף למות. הגוף זקוק לאוכל, שתייה, תחזוקה מתמדת, דבר שמעיד על חוסר שלמות ואפילו טיפשות. מצד שני, הגוף גם חכם בצורה יוצאת דופן, פועל באופן מתוחכם, ומכיל מערכות מורכבות מאוד.
אליעד מרחיב את הדוגמה ואומר שהעולם כולו הוא שילוב של דברים חכמים מאוד ודברים טיפשיים מאוד, ולטענתו אפשר גם לראות את הכל כחכם לחלוטין או כטיפשי לחלוטין או חסר משמעות בכלל. אך לצורך ההסבר הנוכחי, הוא בוחר להציג את הפרספקטיבה שבה העולם נוצר ממצב של בלבול אצל אלוהים, ולכן התוצאה היא כזאת - חצי חכמה וחצי טיפשית.
מה הקשר בין הרצון של אלוהים לבעיית הרוע בעולם?
הקשר שאליעד מציג בין הרצון של אלוהים לבעיית הרוע הוא פשוט: מאחר ואלוהים אינו יודע מה הוא באמת רוצה, ומאחר שהכל כבר ברשותו, הוא יצר עולם שבו יש דברים שאינם מסתדרים באופן מושלם. הרוע, האסונות, החוסר צדק והכאוס הם ביטוי לתוצאה של אותו בלבול פנימי של אלוהים. אליעד טוען שהבלגן הזה בעולם לא נובע מטעות, אלא מכך שאלוהים לא יכול לרצות משהו ברור וחד - משמעי, ולכן העולם משקף את אותה חוסר בהירות של רצונותיו של אלוהים עצמו.
אליעד מסכם ואומר שבגלל שאלוהים כל יכול, עצם המחשבה על רצון הופכת לבלתי אפשרית, ולכן העולם שלנו משקף את אותו המצב - גם חכם וגם טיפשי, גם טוב וגם רע, גם הגיוני וגם לא הגיוני.
אליעד מסביר מדוע העולם שלנו מלא באי - סדר, כאוס, אנדרלמוסיה וחוסר צדק. לדבריו, הסיבה לכך שאלוהים ברא את העולם בצורה לא הגיונית היא משום שאלוהים עצמו היה במצב של בלבול כאשר ברא את העולם. אלוהים מתואר כישות כל יכולה, בלתי מוגבלת, שמסוגלת לעשות כל דבר, ולכן מבחינה לוגית, לא ייתכן שהוא באמת ירצה משהו באופן ברור ומוגדר. הרי אם אלוהים כל יכול, כל דבר שהוא היה רוצה - היה מתקיים מיד, ואז עצם הרצון שלו מאבד משמעות.
מה המשמעות של רצון אצל אלוהים שהוא כל יכול?
אליעד נותן דוגמה ומבקש לדמיין סיטואציה שבה אנחנו פוגשים את אלוהים. אם נשאל את אלוהים "מה אתה רוצה?" התשובה שאלוהים ייתן תהיה בלתי אפשרית או חסרת היגיון. כי ברגע שאתה כל יכול ובלתי מוגבל, אין שום סיבה הגיונית לכך שתרצה משהו. ברגע שאתה רוצה דבר כלשהו, הוא מיד מתגשם, ולכן עצם המושג של "לרצות משהו" מאבד משמעות לחלוטין. אלוהים כביכול נמצא במצב שבו הכל כבר ברשותו, ולכן אין שום תשובה אפשרית לשאלה "מה אני רוצה?".
מדוע אלוהים מבולבל וכיצד זה משפיע על העולם?
אליעד מדגיש שהבלבול של אלוהים הוא דווקא חיובי ("בלבול בקטע טוב"), כי כשאתה כל יכול ויש לך הכל, לא ברור לך מה אתה באמת רוצה. הבלבול הזה הוא הסיבה לכך שהעולם נברא באופן שהוא מצד אחד חכם מאוד, ומצד שני טיפשי מאוד. העולם הוא תוצר של בלבול, של חוסר ודאות פנימי של אלוהים לגבי רצונותיו שלו. זאת בדיוק הסיבה לכך שהעולם מלא בסתירות, כאוס ואי - סדר, לצד חכמה מופלאה ודברים מדהימים.
איך אפשר לראות שהעולם חצי חכם וחצי טיפשי?
אליעד מביא את גוף האדם כדוגמה מובהקת: מצד אחד, בגוף יש מנגנונים מורכבים ומתוחכמים מאוד, אך מצד שני קיימים בו מנגנונים טיפשיים ופגיעים להפליא. הוא מזכיר שאפילו וירוס קטן יכול להפיל את האדם כולו. אם אדם נדקר מסיכה פשוטה הוא יכול לאבד דם, להתעלף ואף למות. הגוף זקוק לאוכל, שתייה, תחזוקה מתמדת, דבר שמעיד על חוסר שלמות ואפילו טיפשות. מצד שני, הגוף גם חכם בצורה יוצאת דופן, פועל באופן מתוחכם, ומכיל מערכות מורכבות מאוד.
אליעד מרחיב את הדוגמה ואומר שהעולם כולו הוא שילוב של דברים חכמים מאוד ודברים טיפשיים מאוד, ולטענתו אפשר גם לראות את הכל כחכם לחלוטין או כטיפשי לחלוטין או חסר משמעות בכלל. אך לצורך ההסבר הנוכחי, הוא בוחר להציג את הפרספקטיבה שבה העולם נוצר ממצב של בלבול אצל אלוהים, ולכן התוצאה היא כזאת - חצי חכמה וחצי טיפשית.
מה הקשר בין הרצון של אלוהים לבעיית הרוע בעולם?
הקשר שאליעד מציג בין הרצון של אלוהים לבעיית הרוע הוא פשוט: מאחר ואלוהים אינו יודע מה הוא באמת רוצה, ומאחר שהכל כבר ברשותו, הוא יצר עולם שבו יש דברים שאינם מסתדרים באופן מושלם. הרוע, האסונות, החוסר צדק והכאוס הם ביטוי לתוצאה של אותו בלבול פנימי של אלוהים. אליעד טוען שהבלגן הזה בעולם לא נובע מטעות, אלא מכך שאלוהים לא יכול לרצות משהו ברור וחד - משמעי, ולכן העולם משקף את אותה חוסר בהירות של רצונותיו של אלוהים עצמו.
אליעד מסכם ואומר שבגלל שאלוהים כל יכול, עצם המחשבה על רצון הופכת לבלתי אפשרית, ולכן העולם שלנו משקף את אותו המצב - גם חכם וגם טיפשי, גם טוב וגם רע, גם הגיוני וגם לא הגיוני.
- מה אלוהים רוצה?
- למה יש רע בעולם?
- למה אלוהים ברא את העולם?
- למה יש סבל בעולם?
- מטרת בריאת העולם
- למה קורים אסונות?
- מה הרצון של אלוהים?