לרדוף אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן ח"א כד
מהו שכל ומה המשמעות של שכל מעל השכל?
אליעד כהן מסביר באופן מפורט מהו שכל, מה המשמעות של שכל מעל השכל, וכיצד אפשר לרדוף ולהגיע לשכל אין סופי, או בשפה קבלית - אור אין סוף. בתחילת הדברים, אליעד מציג שאלה פילוסופית על הצורך בשכל לצורך שכנוע. נשאלת השאלה האם לצורך לשכנע מישהו נדרש רק שכל, או שכל יחד עם יכולות נוספות. לפי אליעד, מספיק שיהיה לך שכל, כי שכל כולל בתוכו את כל שאר היכולות הדרושות.
כדי להמחיש זאת, אליעד נותן דוגמה פשוטה מהחיים: אדם שרוצה לנסוע מחיפה לתל אביב חושב שהוא חייב רכב, אך בפועל הוא רק זקוק לכלי תחבורה כלשהו. כלומר, אם מישהו אומר שהוא חייב גם רכב וגם דלק, הרי שזה לא מדויק, כי מספיק שיהיה לו כלי תחבורה כלשהו. באופן דומה, אליעד מדגיש כי מספיק שיהיה לך שכל, כי השכל כולל בתוכו את כל מה שצריך כדי להשיג את המטרה - כולל יכולות של שכנוע או יכולות אחרות.
מה הקשר בין שכל לבין היכולת לשכנע?
אליעד מדגיש שכאשר מישהו טוען שיש צורך בשכל פלוס יכולת נוספת כדי לשכנע, אז חייבים להוכיח באופן ברור שהיכולת הנוספת אכן נדרשת. אם אי אפשר להוכיח זאת, אז בעצם מוכח שאין צורך בשום דבר נוסף מעבר לשכל. אליעד מדגיש כי ברגע שאדם בעל שכל, ממילא הוא יוכל למצוא את הדרך לשכנע כל אדם - גם אם הוא אילם, גם אם אין לו אמצעי תקשורת ברור. השכל הוא יכולת לפתור בעיות ולכן כלול בו כל דבר אחר.
מה המשמעות של המושג 'אור אין סוף' ושכל אין סופי?
בהמשך ההרצאה אליעד עובר להסביר את המושגים "שכל אין סופי", "אור אין סוף" ו"שכל על אנושי" לפי המושגים של רבי נחמן מברסלב, כפי שמופיעים בליקוטי מוהר"ן תורה כ"ד. על פי הסבר זה, ישנו אור אין סופי שנמצא מעל השכל האנושי, אור שהשכל האנושי לעולם לא יכול באמת לתפוס או להבין עד הסוף. אולם, למרות שהשכל האנושי לא מסוגל להבין את האור הזה, רבי נחמן אומר שעדיין חייבים לרדוף אחריו ולהשתוקק להבין אותו.
אליעד מסביר את הרעיון בעזרת דימוי ברור: השכל האנושי הוא כמו אדם שיש לו על הראש כתר שמגביל אותו לראות מעבר. הכתר הוא הסמל לגבול היכולת האנושית להבין. כאשר האדם מנסה בכוח שכלו "לבעוט" בכתר הזה, נוצרים חורים או שקעים שמאפשרים לאור האין סוף להיכנס לתוכם ולהאיר לאדם. כך, על ידי רדיפה מתמדת וניסיון תמידי להבין את מה שאי אפשר להבין, האדם בכל זאת מתקרב להבנה של משהו מהאין סוף.
למה תכלית הידיעה היא לדעת שלא נדע?
אליעד מסביר כי הביטוי "תכלית הידיעה שלא נדע" משמעותו האמיתית היא שהידיעה המוחלטת היא ההבנה שיש גבול לידיעה, ושאת האור האין סופי, כלומר, את המהות האלוהית, אי אפשר להבין באמצעות השכל הרגיל. לכן, תכלית החוכמה והידע האמיתיים היא להבין שיש גבול - ולנסות כל הזמן להרחיב את הגבול הזה באמצעות "רדיפה" שכלית מתמדת. כלומר, האדם מבין שהוא לא יכול להבין עד הסוף, אך הוא ממשיך לחתור ולהתקדם לעבר...
אליעד כהן מסביר באופן מפורט מהו שכל, מה המשמעות של שכל מעל השכל, וכיצד אפשר לרדוף ולהגיע לשכל אין סופי, או בשפה קבלית - אור אין סוף. בתחילת הדברים, אליעד מציג שאלה פילוסופית על הצורך בשכל לצורך שכנוע. נשאלת השאלה האם לצורך לשכנע מישהו נדרש רק שכל, או שכל יחד עם יכולות נוספות. לפי אליעד, מספיק שיהיה לך שכל, כי שכל כולל בתוכו את כל שאר היכולות הדרושות.
כדי להמחיש זאת, אליעד נותן דוגמה פשוטה מהחיים: אדם שרוצה לנסוע מחיפה לתל אביב חושב שהוא חייב רכב, אך בפועל הוא רק זקוק לכלי תחבורה כלשהו. כלומר, אם מישהו אומר שהוא חייב גם רכב וגם דלק, הרי שזה לא מדויק, כי מספיק שיהיה לו כלי תחבורה כלשהו. באופן דומה, אליעד מדגיש כי מספיק שיהיה לך שכל, כי השכל כולל בתוכו את כל מה שצריך כדי להשיג את המטרה - כולל יכולות של שכנוע או יכולות אחרות.
מה הקשר בין שכל לבין היכולת לשכנע?
אליעד מדגיש שכאשר מישהו טוען שיש צורך בשכל פלוס יכולת נוספת כדי לשכנע, אז חייבים להוכיח באופן ברור שהיכולת הנוספת אכן נדרשת. אם אי אפשר להוכיח זאת, אז בעצם מוכח שאין צורך בשום דבר נוסף מעבר לשכל. אליעד מדגיש כי ברגע שאדם בעל שכל, ממילא הוא יוכל למצוא את הדרך לשכנע כל אדם - גם אם הוא אילם, גם אם אין לו אמצעי תקשורת ברור. השכל הוא יכולת לפתור בעיות ולכן כלול בו כל דבר אחר.
מה המשמעות של המושג 'אור אין סוף' ושכל אין סופי?
בהמשך ההרצאה אליעד עובר להסביר את המושגים "שכל אין סופי", "אור אין סוף" ו"שכל על אנושי" לפי המושגים של רבי נחמן מברסלב, כפי שמופיעים בליקוטי מוהר"ן תורה כ"ד. על פי הסבר זה, ישנו אור אין סופי שנמצא מעל השכל האנושי, אור שהשכל האנושי לעולם לא יכול באמת לתפוס או להבין עד הסוף. אולם, למרות שהשכל האנושי לא מסוגל להבין את האור הזה, רבי נחמן אומר שעדיין חייבים לרדוף אחריו ולהשתוקק להבין אותו.
אליעד מסביר את הרעיון בעזרת דימוי ברור: השכל האנושי הוא כמו אדם שיש לו על הראש כתר שמגביל אותו לראות מעבר. הכתר הוא הסמל לגבול היכולת האנושית להבין. כאשר האדם מנסה בכוח שכלו "לבעוט" בכתר הזה, נוצרים חורים או שקעים שמאפשרים לאור האין סוף להיכנס לתוכם ולהאיר לאדם. כך, על ידי רדיפה מתמדת וניסיון תמידי להבין את מה שאי אפשר להבין, האדם בכל זאת מתקרב להבנה של משהו מהאין סוף.
למה תכלית הידיעה היא לדעת שלא נדע?
אליעד מסביר כי הביטוי "תכלית הידיעה שלא נדע" משמעותו האמיתית היא שהידיעה המוחלטת היא ההבנה שיש גבול לידיעה, ושאת האור האין סופי, כלומר, את המהות האלוהית, אי אפשר להבין באמצעות השכל הרגיל. לכן, תכלית החוכמה והידע האמיתיים היא להבין שיש גבול - ולנסות כל הזמן להרחיב את הגבול הזה באמצעות "רדיפה" שכלית מתמדת. כלומר, האדם מבין שהוא לא יכול להבין עד הסוף, אך הוא ממשיך לחתור ולהתקדם לעבר...
- מהו שכל על אנושי?
- איך לצאת מהשכל?
- מה זה אור אין סוף?
- מה פירוש תכלית הידיעה שלא נדע?
- איך להשיג שכל אין סופי?
- איך להשתחרר ממגבלות החשיבה?