סתירות בחיפוש האמת, הגנב הנאמן, קושיות על הצדיק, להיות אלוהים, שכל מעל השכל, פרדוקסים בחיפוש האמת, אליעד כהן נוכל
מה משמעות הסתירות בחיפוש האמת לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מסביר בהרצאה כי סתירות בחיפוש האמת הן הכרחיות להבנה אמיתית של המציאות. הוא טוען כי אם אדם לומד דבר מה ומיד זה נראה לו ברור, סימן שהוא כלל לא הבין את מה שהוא למד. להבנתו, הבנה אמיתית של נושא מסוים מתרחשת רק כאשר האדם מזהה סתירות וחוסר היגיון מוחלט בתפיסתו. אליעד מסביר שכאשר אדם קורא ספר כמו "להיות אלוהים" ונראה לו כי הכל מובן והגיוני, הוא עדיין רחוק מהבנה אמיתית, שכן ההבנה האמיתית כרוכה דווקא בבלבול, ספקות ופרדוקסים.
לדבריו, אדם שלומד דבר חדש צריך להגיע למצב שבו הוא מטיל ספק גם במה שנראה לו נכון באופן ברור מאליו, כמו למשל המשפט: "מה שישנו ישנו, ומה שאיננו איננו". אדם ששומע משפט כזה יכול להרגיש שזה ברור מאליו, אך לפי אליעד, דווקא הדבר הברור מאליו הזה הוא סוג של תרמית, משום שהוא מציע דבר שהאדם כבר יודע. אם אדם אומר לך דבר שהוא שקר מוחלט, אז הוא בוודאי מרמה אותך. אם הוא אומר לך דבר אמיתי לחלוטין - הוא גם מרמה אותך, כי אתה כבר יודע אותו. לכן, בכל מצב כזה האדם הוא קורבן לתרמית מסוימת.
מדוע לדעת אליעד כהן צריך לחשוב שהוא עצמו "נוכל"?
אליעד מסביר באמצעות דוגמה של "גנב נאמן": אם אדם מנסה לרמות אותך, אתה חייב להטיל ספק בכל מה שהוא אומר, אך במקביל, דווקא באמצעות ההטלת ספק הזו, האדם מסוגל להגיע להבנה גבוהה יותר של האמת. אליעד טוען שבספר "להיות אלוהים" ובשיחות איתו, המטרה שלו היא לערער את תפיסות האדם לגבי הדברים הבסיסיים ביותר, עד כדי כך שהאדם יחשוב שהוא מרומה לחלוטין. לדבריו, זה הכרחי - אם לא הגעת למצב שבו חשבת שמה שנאמר לך הוא שקר מוחלט, סימן שלא הבנת את העומק של הדברים.
הוא מציין כי רבי נחמן מברסלב הוא דוגמה טובה לכך. רבי נחמן נהג לומר לתלמידיו שיהיו רגעים שהם יחשבו שאולי הוא מרמה אותם לחלוטין, כי כאשר אתה באמת מבין משהו לעומק, אתה מגלה שהאמת הפוכה לחלוטין ממה שחשבת קודם. לכן, לפי אליעד, כל אדם שמבין באמת את "להיות אלוהים", חייב להגיע למצב שבו הוא חושב שאליעד עצמו נוכל. מצב זה אינו שלילי אלא חיובי, כיוון שהוא מעיד על הבנה אמיתית של עומק הדברים.
למה אליעד כהן מדגיש שכל הבנה היא סוג של צמצום?
אליעד טוען כי כל הבנה של משהו מסוים מגבילה את האדם למציאות מוגדרת ומצומצמת. כאשר האדם חושב שהוא מבין משהו - הוא בעצם מצמצם את המציאות לאותו הדבר המסוים שהוא חושב שהוא מבין. למשל, אם אתה מבין שאין הבדל בין "יש" ל"אין", גם זו הבנה מצומצמת, כי בכך האדם מוגבל רק לאותה ההבנה שהוא תפס, אפילו אם היא מופשטת מאוד.
אליעד מחדד שהאדם אמור להגיע למצב של "אי הבנה", כלומר, למצב שבו הוא לא תופס שום הבנה באופן מוחלט. במצב זה האדם אינו נאחז בשום תפיסה מוגדרת, וכך הוא משתחרר מהצמצום ומהמוגבלות שבכל הבנה אפשרית. הוא מסביר שאפילו ההבנה שאתה "אלוהים" או שאין הבדל בין היש לאין, גם היא מגבילה ומצמצמת אותך. לכן המטרה הסופית היא לא להבין שום דבר באופן סופי ומוחלט.
כיצד הספק והבלבול הם חלק מתהליך ההתעוררות הרוחנית לפי אליעד כהן?
אליעד מדגיש שהספק והבלבול הם תנאים הכרחיים בתהליך של חיפוש האמת. הוא אומר במפורש כי אדם שלומד ואינו חווה סתירות, לא מבין את הנושא לעומקו. מטרת ההסברים בספר "להיות אלוהים" היא לגרום לאדם להרגיש שמה שנאמר לו הוא בלתי אפשרי ומנוגד לחלוטין להיגיון שלו. רק במצב של בלבול קיצוני, כשהאדם רואה סתירות בכל דבר, הוא מסוגל באמת לצאת מחוץ לגבולות ההיגיון ולחוות את האמת שמעבר לשכל הרגיל.
אליעד מסביר שהמטרה היא להגיע למקום שבו אתה מפקפק אפילו בשכל שלך, ואתה מבין שגם השכל עצמו מוגבל, וזו הדרך היחידה שבה האדם יכול לגלות את האמת העליונה. זו הסיבה שהוא...
אליעד כהן מסביר בהרצאה כי סתירות בחיפוש האמת הן הכרחיות להבנה אמיתית של המציאות. הוא טוען כי אם אדם לומד דבר מה ומיד זה נראה לו ברור, סימן שהוא כלל לא הבין את מה שהוא למד. להבנתו, הבנה אמיתית של נושא מסוים מתרחשת רק כאשר האדם מזהה סתירות וחוסר היגיון מוחלט בתפיסתו. אליעד מסביר שכאשר אדם קורא ספר כמו "להיות אלוהים" ונראה לו כי הכל מובן והגיוני, הוא עדיין רחוק מהבנה אמיתית, שכן ההבנה האמיתית כרוכה דווקא בבלבול, ספקות ופרדוקסים.
לדבריו, אדם שלומד דבר חדש צריך להגיע למצב שבו הוא מטיל ספק גם במה שנראה לו נכון באופן ברור מאליו, כמו למשל המשפט: "מה שישנו ישנו, ומה שאיננו איננו". אדם ששומע משפט כזה יכול להרגיש שזה ברור מאליו, אך לפי אליעד, דווקא הדבר הברור מאליו הזה הוא סוג של תרמית, משום שהוא מציע דבר שהאדם כבר יודע. אם אדם אומר לך דבר שהוא שקר מוחלט, אז הוא בוודאי מרמה אותך. אם הוא אומר לך דבר אמיתי לחלוטין - הוא גם מרמה אותך, כי אתה כבר יודע אותו. לכן, בכל מצב כזה האדם הוא קורבן לתרמית מסוימת.
מדוע לדעת אליעד כהן צריך לחשוב שהוא עצמו "נוכל"?
אליעד מסביר באמצעות דוגמה של "גנב נאמן": אם אדם מנסה לרמות אותך, אתה חייב להטיל ספק בכל מה שהוא אומר, אך במקביל, דווקא באמצעות ההטלת ספק הזו, האדם מסוגל להגיע להבנה גבוהה יותר של האמת. אליעד טוען שבספר "להיות אלוהים" ובשיחות איתו, המטרה שלו היא לערער את תפיסות האדם לגבי הדברים הבסיסיים ביותר, עד כדי כך שהאדם יחשוב שהוא מרומה לחלוטין. לדבריו, זה הכרחי - אם לא הגעת למצב שבו חשבת שמה שנאמר לך הוא שקר מוחלט, סימן שלא הבנת את העומק של הדברים.
הוא מציין כי רבי נחמן מברסלב הוא דוגמה טובה לכך. רבי נחמן נהג לומר לתלמידיו שיהיו רגעים שהם יחשבו שאולי הוא מרמה אותם לחלוטין, כי כאשר אתה באמת מבין משהו לעומק, אתה מגלה שהאמת הפוכה לחלוטין ממה שחשבת קודם. לכן, לפי אליעד, כל אדם שמבין באמת את "להיות אלוהים", חייב להגיע למצב שבו הוא חושב שאליעד עצמו נוכל. מצב זה אינו שלילי אלא חיובי, כיוון שהוא מעיד על הבנה אמיתית של עומק הדברים.
למה אליעד כהן מדגיש שכל הבנה היא סוג של צמצום?
אליעד טוען כי כל הבנה של משהו מסוים מגבילה את האדם למציאות מוגדרת ומצומצמת. כאשר האדם חושב שהוא מבין משהו - הוא בעצם מצמצם את המציאות לאותו הדבר המסוים שהוא חושב שהוא מבין. למשל, אם אתה מבין שאין הבדל בין "יש" ל"אין", גם זו הבנה מצומצמת, כי בכך האדם מוגבל רק לאותה ההבנה שהוא תפס, אפילו אם היא מופשטת מאוד.
אליעד מחדד שהאדם אמור להגיע למצב של "אי הבנה", כלומר, למצב שבו הוא לא תופס שום הבנה באופן מוחלט. במצב זה האדם אינו נאחז בשום תפיסה מוגדרת, וכך הוא משתחרר מהצמצום ומהמוגבלות שבכל הבנה אפשרית. הוא מסביר שאפילו ההבנה שאתה "אלוהים" או שאין הבדל בין היש לאין, גם היא מגבילה ומצמצמת אותך. לכן המטרה הסופית היא לא להבין שום דבר באופן סופי ומוחלט.
כיצד הספק והבלבול הם חלק מתהליך ההתעוררות הרוחנית לפי אליעד כהן?
אליעד מדגיש שהספק והבלבול הם תנאים הכרחיים בתהליך של חיפוש האמת. הוא אומר במפורש כי אדם שלומד ואינו חווה סתירות, לא מבין את הנושא לעומקו. מטרת ההסברים בספר "להיות אלוהים" היא לגרום לאדם להרגיש שמה שנאמר לו הוא בלתי אפשרי ומנוגד לחלוטין להיגיון שלו. רק במצב של בלבול קיצוני, כשהאדם רואה סתירות בכל דבר, הוא מסוגל באמת לצאת מחוץ לגבולות ההיגיון ולחוות את האמת שמעבר לשכל הרגיל.
אליעד מסביר שהמטרה היא להגיע למקום שבו אתה מפקפק אפילו בשכל שלך, ואתה מבין שגם השכל עצמו מוגבל, וזו הדרך היחידה שבה האדם יכול לגלות את האמת העליונה. זו הסיבה שהוא...
- מהן סתירות בחיפוש האמת?
- מי הוא הגנב הנאמן?
- האם אליעד כהן הוא נוכל?
- כיצד להטיל ספק בשכל?
- מהי התרמית העצמית לפי אליעד כהן?
- מדוע ספר להיות אלוהים מלא סתירות?