אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה הבחירה והידיעה, הכל צפוי והרשות נתונה, בחירה וידיעה, ידיעת הבורא ובחירה חופשית - מה האמת? ✔ מהי הסתירה בין הידיעה האלוהית לבין הבחירה החופשית?...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






ייעוץ + טיפול גם בנושאים:
אלוהים, האם יש אלוהים, האם אין אלוהים, מיהו אלוהים, אלוהים היכן אתה, אלוהים מה ההסתברות, למה אלוהים קיים, למה לא להאמין באלוהים, הוכחות לזה שאלוהים לא קיים, הוכחות לכך שאין בורא לעולם, שיש אלוהים, הוכחה שאין בורא עולם, איך העולם נברא, הוכחה לקיומו של אלוהים, ראיות שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים, טענות בעד קיומו של אלוהים, בורא עולם הוכחות לכך שיש, טענות שאלוהים לא קיים, בורא עולם הוכחה לכך שיש, הדרכה אישית, טענות למציאות הבורא, בורא עולם הוכחות לכך שאין, הוכחה שיש בורא לעולם, איך נוצר אלוהים, מעל לתודעה של אלוהים, טענות שיש אלוהים, הבורא, אי קיומו של אלוהים, הוכחה לזה שאלוהים לא קיים, הוכחה למציאות הבורא, הוכחה למה אלוהים לא קיים, למה לא לכפור באלוהים, טיעונים ברורים לאי קיומו של אלוהים, הוכחות לכך שאלוהים לא קיים, טענות שאלוהים קיים, הוכחה שאין בורא לעולם, הוכחה לכך שיש בורא עולם, טענות שאין אלוהים, טיעונים להעדר מציאות הבורא,
☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
10:23הבחירה והידיעה, הכל צפוי והרשות נתונה, בחירה וידיעה, ידיעת הבורא ובחירה חופשית - מה האמת?
מהי הסתירה בין הידיעה האלוהית לבין הבחירה החופשית?

שאלת הבחירה והידיעה עוסקת בסתירה לכאורה בין שני עקרונות מנוגדים בדת: האמירה "הכל צפוי" מול "הרשות נתונה". מצד אחד, אם אלוהים יודע מראש מה יתרחש, האדם לכאורה מאבד את יכולת הבחירה האמיתית, מכיוון שאינו יכול לפעול בניגוד למה שאלוהים כבר יודע. מצד שני, התפיסה הדתית גורסת שהאדם בעל בחירה חופשית, ולכן הוא אחראי למעשיו ולתוצאותיהם. למשל, אם אלוהים יודע שאדם ייסע לים בשבת, לא ברור מדוע הוא ייענש על כך - הרי הוא כביכול "נאלץ" לנסוע בהתאם לידיעת האל.

מדוע התשובות הדתיות לשאלת הבחירה והידיעה אינן מספקות?

אליעד כהן מבקר תשובות נפוצות של רבנים שמנסים להתמודד עם השאלה הזו, כמו הדוגמה של ילד שהולך ליד בור בעיניים עצומות: למרות שאנחנו יודעים שהוא עומד ליפול, הילד עצמו לא מודע לכך ועדיין חווה בחירה. אבל תשובה זו אינה מספקת, משום שהיא עוסקת רק בידיעה ולא בשאלת השליטה של אלוהים על המציאות כולה. אליעד מדגיש שהשאלה עמוקה יותר: אם אלוהים הוא זה שמניע בפועל את כל האירועים בעולם, כיצד ייתכן שנותרה לאדם בחירה אמיתית?

מהי השאלה האמיתית מאחורי מושג הבחירה החופשית?

השאלה האמיתית שאליעד מעלה היא: אם אלוהים שולט בכל ומנהל כל אירוע במציאות, איך ייתכן שיש לאדם בחירה חופשית אמיתית? אם אלוהים אינסופי ושולט באופן מוחלט, אז בהכרח אין שום דבר שקורה ללא רצונו ושליטתו המלאה. לכן, הטענה שאלוהים "נתן" לאדם בחירה אינה עונה על הבעיה, כי משמעותה היא שאלוהים עדיין מנהל את הבחירה עצמה. כל מצב שבו האדם חווה בחירה, אלוהים ממשיך לשלוט ולנהל גם את החוויה הזו.

האם אלוהים יכול לצמצם את עצמו כדי לאפשר לאדם לבחור באמת?

ישנם כאלה שטוענים שאלוהים יכול לצמצם את עצמו ולהימנע משליטה, ובכך לאפשר לאדם לבחור באמת באופן חופשי. אליעד טוען שגם תשובה זו אינה אפשרית מבחינה לוגית: אם אלוהים מצמצם את עצמו, הרי שהוא הופך מוגבל - ומוגבלות סותרת את האינסופיות של אלוהים. בנוסף, אם אלוהים "החליט שהוא לא מחליט", זו עדיין החלטה שאלוהים יכול לבטל בכל רגע. כלומר, אפילו הוויתור שלו על שליטה הוא סוג של שליטה.

מדוע הפרספקטיבה של אלוהים קריטית להבנת שאלת הבחירה?

אליעד כהן מדגיש כי רבים מנסים לענות על השאלה מנקודת המבט האנושית בלבד ומתעלמים מנקודת המבט של אלוהים. השאלה האמיתית אינה מה האדם מרגיש או חושב לגבי הבחירה שלו, אלא כיצד נראית המציאות מבחינה אובייקטיבית מהפרספקטיבה של אלוהים. אם נשאל את אלוהים מדוע אדם נוסע בשבת, הוא חייב לומר שהוא עצמו גורם לאותו אדם לנסוע. כך, מנקודת מבטו של אלוהים, אין לאדם באמת בחירה חופשית אלא רק אשליה של בחירה.

מה הבעיה עם התפיסה שהבחירה היא רק חוויה סובייקטיבית?

הבעיה בתפיסה זו היא שהיא אינה מתמודדת עם המציאות האובייקטיבית: גם אם האדם מרגיש שיש לו בחירה, מבחינה אובייקטיבית הוא אינו שולט בכלום. השליטה נמצאת לחלוטין אצל אלוהים. אם אלוהים מהווה את כל המציאות ללא שינוי תמידי, הוא אחראי באופן מלא לכל רצון, מחשבה או פעולה של האדם.

כיצד מושג האינסופיות של אלוהים מקשה על קיום הבחירה החופשית?

מושג האינסופיות מצביע על כך שאלוהים חייב להיות בלתי מוגבל ובלתי מצומצם. אם קיימת בחירה חופשית מחוץ לאלוהים, המשמעות היא שיש תחום שבו אלוהים אינו שולט - וזה הופך אותו למוגבל. מצד שני, אם הוא שולט בכל דבר, הרי שהוא שולט גם בהחלטות האדם ובכך מבטל את הבחירה החופשית.

האם יש פתרון אמיתי לסתירה בין ידיעה אלוהית ובחירה חופשית?

בסופו של דבר, לפי אליעד כהן, אין פתרון אמיתי לסתירה זו כל עוד מגדירים את אלוהים כאינסופי. המסקנה המתבקשת היא שבחירה חופשית אמיתית אינה אפשרית בעולם שבו קיימת שליטה אלוהית מוחלטת. האדם עשוי לחוות אשליה של בחירה, אך ברמה האובייקטיבית אין לאדם שליטה על החלטותיו ומעשיו.

מהי המסקנה הסופית בשאלת הבחירה והידיעה?

המסקנה הסופית של אליעד כהן היא שהבחירה החופשית אינה יכולה להתקיים באמת אם מניחים שאלוהים אינסופי ושולט לחלוטין במציאות. הטענה ש"הכל צפוי והרשות נתונה" היא סתירה לוגית שאינה ניתנת לפתרון. או שאלוהים אינו אינסופי ומוגבל, או שאין לאדם בחירה חופשית. כל ניסיון אחר לפתור זאת הוא התחמקות מלהתמודד עם הסתירה האמיתית.
מהי שאלת הבחירה והידיעה?

שאלת הבחירה והידיעה היא השאלה המכונה כך: אם נאמר שהכל צפוי והרשות נתונה, כלומר, שאלוהים יודע מראש מה יהיה, ובכל זאת לכל אדם יש בחירה חופשית, כיצד ייתכן הדבר? מצד אחד, הכל צפוי כי אלוהים יודע הכל. מצד שני, הדת מלמדת שלכל אדם יש בחירה חופשית, והחיבור בין שני הרעיונות נראה סותר. השאלה מתמקדת בסתירה: אם אלוהים יודע מראש מה אעשה, האם אני באמת יכול לבחור אחרת ממה שאלוהים כבר יודע שאעשה?

מדוע האמירה הכל צפוי והרשות נתונה נראית כסותרת?

הטענה שהכל צפוי והרשות נתונה נשמעת הגיונית מבחינה דתית, אולם קשה להבין כיצד היא מתיישבת ברמה הלוגית. אם אלוהים יודע מראש, לדוגמה, שאדם מסוים יסע לים בשבת, מדוע אדם זה ייענש על כך והיכן בחירתו החופשית? אם אלוהים צופה הכל מראש, האדם כאילו פועל בדיוק בהתאם לידיעתו של אלוהים, וזה מעלה את התמיהה על מושג הבחירה של האדם.

איך מנסים רבנים לא חכמים לענות על השאלה?

ישנן תשובות שונות שמנסים רבנים לתת כדי ליישב את הסתירה. אחת הדוגמאות היא ההסבר על ילד שהולך ליד בור בעיניים עצומות: אנו יודעים שהוא ייפול, אבל הילד עצמו עדיין מרגיש שאינו יודע. מכאן הם מסיקים שלמרות שאלוהים יודע מראש מה יהיה, האדם מצידו חווה בחירה. אך הטקסט מדגיש שזוהי תשובה שבאה מאי הבנה אמיתית של השאלה, משום שהיא מטפלת רק בהיבט הידיעה, ולא בהיבט העמוק יותר של השליטה של אלוהים בכל מה שקורה.

מהי השאלה האמיתית מאחורי הידיעה והבחירה?

לפי ההסבר, השאלה אינה רק "איך אלוהים יודע מה יהיה ואיך בכל זאת יש לאדם בחירה חופשית", אלא "אם אלוהים עושה בפועל את כל מה שקורה, כיצד ייתכן שיש לאדם בחירה חופשית?" אלוהים אינסופי, ועל פי ההיגיון לא ייתכן שלא תהיה ישות אחת שמניעה את כל האירועים. אם אלוהים אינו עושה את הכל, הוא אינו באמת אינסופי. לכן, אם אלוהים באמת עושה את הכל, לא ברור כיצד נשאר לאדם פתח בחירה אמיתי.

כיצד קשורה השליטה של אלוהים לרעיון הבחירה?

השאלה מתחדדת כך: אם אלוהים עושה את כל מה שקורה, הרי שבכל רגע הוא זה שמחליט ומניע הכל, כולל את האדם עצמו ואת רצונותיו. הדתיים שמנסים לטעון ש"אלוהים עושה את הכל אבל בכל זאת נתן לך בחירה" לא באמת עונים על השאלה, כי עצם העובדה שאלוהים "נתן" לך משהו אומרת שהוא עדין שולט בכל רגע בתהליך, ולכן ממילא גם שולט בבחירה שלך. הבחירה, אם כן, יכולה להיות רק חוויה סובייקטיבית של האדם, בעוד שמבחינת אלוהים הדברים פועלים ומתנהלים על ידו תמיד.

האם אלוהים יכול לצמצם את עצמו כדי לאפשר בחירה לאדם?

יש המשיבים שאלוהים יכול לצמצם את עצמו ולוותר על השליטה, ובכך לתת לאדם בחירה חופשית. אך הטקסט מסביר שזה לא ייתכן, כי אם אלוהים יכול לצמצם את עצמו אז הוא אינו אינסופי. ואם הוא אינסופי, הרי שבכל רגע הוא ממשיך להחליט הכל, ולכן גם תחושת הבחירה של האדם כלולה בתוך ההחלטות של אלוהים. גם אם אלוהים כביכול "מחליט שהוא לא מחליט", הרי זו עדיין החלטה שלו בכל רגע מחדש, ואין כאן יציאה אמיתית שלו מהשליטה המלאה.

מדוע הדתיים שמתעלמים מהפרספקטיבה של אלוהים אינם פותרים את הבעיה?

מי שרק אומר "לא אכפת לי מה אלוהים חושב, אכפת לי רק מה נראה לי", לכאורה מתעלם לחלוטין מהנושא המרכזי: מהפרספקטיבה האובייקטיבית של אלוהים. אם אלוהים עצמו גורם לאדם לנסוע בשבת, אז מבחינה אובייקטיבית לאדם אין בחירה, כי הכל מתרחש מכוח אלוהים. האפשרות שאלוהים מחליט "פה אני לא שולט" או "כאן אני מגביל את עצמי" שוב הופכת אותו ללא אינסופי, והטקסט מבהיר שמבחינת הגדרה של אלוהים, אי אפשר לומר שהוא מוגבל או מפוצל באופן כלשהו.

מהי המסקנה הסופית?

בסופו של דבר חוזרים לשאלה המרכזית: אם אלוהים הוא האחד והאינסופי, המהווה בכל רגע את כל מה שקורה, כיצד ייתכן שיש לאדם בחירה חופשית אמיתית? הידיעה של אלוהים אינה רק ידיעה מרחוק, אלא שליטה מלאה בכל הפרטים. השאלות הללו מראות את הסתירה בין תפיסת האל כבלתי מוגבל ותמידי ובין התפיסה שיש לאדם בחירה חופשית אמיתית שאינה תלויה באלוהים. כך או כך, מסוכם שהשאלה "האם יש לאדם בחירה" היא השאלה "האם יש משהו שקורה ללא שליטת אלוהים" - והמסקנה היא שאין באמת פתרון אמיתי לסתירה ברמה הלוגית אם רוצים להגדיר את אלוהים כאינסופי.

אז שלא יעבדו עליכם, תודה
עכשיו אני רוצה לדבר על שאלת הבחירה והידיעה, ככה קוראים לשאלה, מה היא שאלת הבחירה והידיעה? שאלת הבחירה והידיעה היא בעצם שאלה שחושפת את הטמטום והשיגעון במשפט הדתי שאומר, הכל צפוי והרשות נתונה, מה זאת אומרת הכל צפוי והרשות נתונה? הכל צפוי פירושו, מראש הכל צפוי, אלוהים צופה ויודע מה יהיה, אף על פי כן הרשות נתונה, כל אחד ואחד יכול להחליט מה הוא רוצה לנסות. ושאלת הבחירה והידיעה הולכת ככה, היא אומרת אם אלוהים יודע מה אני יעשה אז איך יש בחירה חופשית? ומה זאת אומרת?

כי מצד אחד מבחינה דתית אלוהים יודע הכל, יודע מה יהיה, ומצד שני מבחינה דתית יש גם בחירה חופשית, ושני הדברים האלו לא מסתדרים, כי אתה לא יכול להגיד שאלוהים יודע הכל ואף על פי כן יש בחירה חופשית, ולמה? הרי אם אלוהים יודע מה אני יעשה, האם אני יכול לבחור בניגוד למה שהוא יודע שאני יעשה? משהו פה לא מסתדר. כי אם אלוהים לא היה יודע מה אני יעשה, זה בסדר, בכל רגע אפשר לבחור מחדש, אבל כאשר אתה אומר שאלוהים יודע מה אני יעשה אז הוא מראש יודע שאני למשל ביום שבת אסע לים, אז מה הוא מעניש אותי? היכן כאן הבחירה החופשית שלי? שזה לכאורה שאלה הגיונית

ואז באים הרבנים הלא חכמים, ואומרים תקשיב יש לנו שאלות, שאין עליהם תשובה וכו' וכו', אז באים רבנים שהם לא חכמים וחושבים שהם חכמים וגם מתחילים להמציא תשובות לשאלה הזאת, איזו תשובה הם ממציאים לשאלה הזאת? הם ממציאים כל מיני תשובות כמו, תקשיב אתה יודע נגיד שאנחנו רואים ילד שהולך ליד בור, ואנחנו רואים שהוא הולך עם עיניים עצומות, מה אנחנו יודעים? אנחנו יודעים שהוא יייפול, אבל הוא במצבו לא יודע שהוא יפול, לכן יש לו בחירה, הוא יכול ללכת ויכול לא ללכת.

עכשיו אני לא אכנס לכל התשובות שהם מביאים כי זה לא העניין, אבל אני רק יסביר כמה כללים, יש כאן מצב שבו ישות אחת יכולה לדעת מה יהיה למרות שהישות השנייה לא יודעת מה יהיה איתה, והיא מהצד שלה חווה חוויה של בחירה, ובכך אותם רבנים חכמים חושבים שהם תירצו את שאלת הבחירה. ומי שיש לו קצת שכל בקודקודו מבין שהסיבה שיש לאותם רבנים תשובה לשאלה של הבחירה והידיעה נובעת משום שהם לא הבינו את שאלת הבחירה והידיעה, מה זאת אומרת? הם הבינו שאם אלוהים יודע מה יהיה, אז איך יש לאדם בחירה חופשית? אבל מצד האמת זאת בכלל לא השאלה, השאלה אם אלוהים יודע מה יהיה, והאם יש לי בחירה חופשית זה רק ביטוי של שאלה אחרת יותר רצינית.

השאלה היא לא אם אלוהים יודע מה יהיה ואיך יש לי בחירה חופשית, השאלה היא אחרת, אם אלוהים שולט בכל מה שקורה איך זה שיש לי בחירה חופשית? מה אני בעצם בא לומר? הידיעה של אלוהים, למה אלוהים יודע מה יהיה? נגיד שאלוהים יודע מה יהיה, איך הוא יודע מה יהיה? כי הוא מתכנן מה יהיה, אלוהים אומר, אני ביום שלישי הבא רוצה לעשות ככה וככה, אלוהים מתכנן את מה שקורה, ובגלל שאלוהים מתכנן את מה שקורה, הוא יודע מה יהיה, והשאלה היא לא אם אלוהים יודע מה יהיה אז איך זה שיש לי בחירה, כי אתה יכול להגיד הוא יודע, ובכל זאת יש לי בחירה. השאלה הנשאלת היא שאלה אחרת, אם אלוהים עושה את מה שקורה, אז איך זה שיש לי בחירה חופשית?

וכאן בעצם יש רק שתי אפשרויות, אפשרות אחת היא להגיד שאלוהים לא עושה את כל מה שקורה, שזה בעצם לא יכול להיות, אלוהים לא עושה את כל מה שקורה? אם הוא לא עושה את כל מה שקורה זה אומר שיכולתו מוגבלת, זה אומר שהוא לא אינסופי, זה אומר שיש עוד אלוהים כמותו, כי לא הוא המנהל, יש עוד מישהו שמנהל, יש עוד אלוהים כמוהו, וחוץ מזה ברמה הלוגית לא יכול להיות שלא תהיה ישות אחת שאחראית על כל מה שקורה, מה זאת אומרת, כי כל הסיבות בעולם הם חלקים של תהליך, ולתהליך כולו יש בסוף איזו שהיא סיבה, יכול להיות שיש סיבה וסיבה וסיבה עד אין סוף, זה לא משנה, אבל כל האירועים בעולם שנמצאים בתוך רצף של זמן ומקום, לכולם יש סיבה, זאת אומרת שיש משהו אחד שמניע את כל האירועים.

ואז השאלה שנשאלת היא, אם אלוהים עושה את כל מה שקורה אז איך יש לי בחירה חופשית? אז מה אפשר לומר, החוכמולוגים הדתיים יגידו אלוהים עושה את כל מה שקורה אבל הוא נתן לך בחירה חופשית, הם חושבים שהם אמרו בזה דבר מאוד חכם, שהם לא מבינים איך האדם ששאל את השאלה לא קלט את זה, מה אתה לא מבין שהוא גם יכול לעשות את כל מה שקורה וגם לתת לך בחירה חופשית, אבל האנשים האלה טומטומים, למה טומטומים? ואני יוסיף פה עוד נקודה שצריך להבין אותה, כאשר אנחנו שואלים האם יש לאדם בחירה חופשית או לא, השאלה היא לא אם האדם חושב שיש לו בחירה חופשית או לא, השאלה היא לא מה האדם מרגיש, השאלה מצד האמת האובייקטיבית היא או שיש לך בחירה חופשית או שאין לך בחירה חופשית, מה זה אומר? מצד האמת האובייקטיבית אם היינו עכשיו שואלים את אלוהים, ומראים לו מישהו שנוסע בשבת, מצידו של אלוהים, אדון אלוהים מה קורה פה? מה זה הדבר הזה?

אלוהים היה אומר, תקשיב אני עושה פה את מה שקורה אני אחראי למה שקורה פה, עכשיו זה יכול להיות שזה שנוסע ברכב לא מרגיש שיש מישהו שגורם לו לנסוע ברכב, יכול להיות שיש לו בחירה ואולי אין לו בחירה, אבל הבחירה היא לא יותר מאשר חוויה אישית שלו, ומצידו של אלוהים השאלה הנשאלת היא, כיצד אלוהים רואה את המציאות? זה נכון שהדתיים שהן כופרים באלוהים לא אכפת להם מה אלוהים חושב, אכפת להם מה השיגעון שלהם חושב, הם פסיכיים רציניים, מצד אחד מדברים בשם אלוהים ומצד שני הדבר האחרון שאכפת להם זה מה שאלוהים חושב, אבל אדם שהוא קצת שפוי אומר, אבל רגע בא נבין מה אלוהים מבין, אז אם היינו עכשיו שואלים את אלוהים מהפרספקטיבה שלו, ואומרים לו זה האיש שנוסע בשבת, מה גורם לו לנסוע בשבת? מה אלוהים היה אומר?

אם אלוהים היה אומר אני גורם לו לנסוע, אז ממילא מבחינה אובייקטיבית אין לאדם בחירה, עכשיו אלוהים יכול להגיד אני גורם לו לנסוע ואני גורם לו להרגיש שיש לו בחירה, אבל האם מבחינה אובייקטיבית יש לו בחירה? אין לו בחירה, ואם אלוהים יגיד ההוא שנסע שם, הוא בוחר לנסוע, מה זאת אומרת בוחר לנסוע? וכי מצידו של אלוהים יש כוח נוסף עליו שמקבל החלטות בנוסף עליו? אז יבוא איזה חוכמולוג ויגיד, אתה יודע אלוהים מחליט הכל, אבל אלוהים יכול לצמצם את עצמו, הוא מחליט שעכשיו הוא לא מחליט, אלוהים מחליט שעכשיו הוא לא מחליט, קודם כל זה לא יכול להיות כי אלוהים לא יכול לצמצם את יכולתו, כי אלוהים לא יכול להיות מוגבל. לצורך העניין יבוא הליצן ויגיד אתה יודע אלוהים שולט בכל אבל עכשיו אלוהים החליט לתת את כוח השליטה למישהו אחר שישלוט בשבילו בשביל בחירה חופשית, אבל איפה פה הבלוף?

כמו כל הבלופים של הדתיים, הבלוף הוא פשוט, תשאל את השאלה, אם אלוהים נותן לך בחירה חופשית האם הוא יכול לחזור בו או לא יכול לחזור בו? אם הוא לא יכול לחזור בו אז הוא לא אלוהים, ואם הוא יכול לחזור בו הוא ממילא יכול כל רגע לשנות את ההחלטה, זה אומר שבכל רגע מחדש הוא בוחר לתת לך חוויית בחירה, מה זה בעצם אומר, שאין לך אפילו רגע אחד שאלוהים לא שולט בו. מה שאני בעצם בא לומר שאלוהים, איך שלא נסובב את זה, הוא הכוח שמניע את כל חלקי הזמן, הוא ההוויה שמהווה את המציאות, הוא ההוויה שמהווה את הרצון, מהווה את התודעה של האדם ומהווה את הבחירה החופשית ומהווה את העדר הבחירה החופשית, וכו' והוא מהווה גם את הטמטום של הדתיים, והוא מהווה גם את החוכמה שלי, הוא גם מהווה את הטמטום של אלו שלא מבינים אותי, והוא מהווה גם את הסבלנות שלי להסביר את מה שאני מסביר. אבל בכל מקרה מה שאני בא לומר שכאשר מבינים מה הכוונה של אלוהים, מבינים מה הכוח שמניע את כל העולם תמיד, השאלה הנשאלת היא אם אלוהים עושה הכל, כיצד יתכן שיש בחירה חופשית? זה לא אם אלוהים יודע, כי אלוהים יכול לדעת ואתה לא תדע ולך תהיה בחירה, אבל השאלה מבחינה אובייקטיבית, האם מבחינה אובייקטיבית אלוהים מהווה את הכל כן או לא?

כי אם הוא לא מהווה את הכל אז הוא לא אין סופי ולא אלוהים ולא אחד וכו' וכו'. אבל אם הוא מהווה את הכל, כל הזמן ללא כל שינוי, ואם אצל אלוהים אין שינוי לפני בריאה ואחרי הבריאה, כי אם יש אצלו שינוי בין לפני הבריאה ואחרי הבריאה, לפני בריאת העולם ואחרי בריאת העולם זה אומר שאלוהים הוא בתוך זמן ובתוך מקום כי יש צמצום אצלו, אבל אם נגיד, לא, אצל אלוהים אין הבדל בין לפני הבריאה ולאחרי הבריאה זאת אומרת שמצידו של אלוהים גם עכשיו הוא מהווה את כל הבריאה בדיוק כמו שהיווה אותה לפני כן, אז ממילא מה שייך שתהיה לאדם בחירה חופשית, כך בסופו של דבר חזרנו לשאלה אם אלוהים יודע דהיינו, מחליט את כל מה שקורה, כיצד תיתכן בחירה חופשית, אז שלא יעבדו עליכם, תודה
הבחירה והידיעה, הכל צפוי והרשות נתונה, בחירה וידיעה, ידיעת הבורא ובחירה חופשית - מה האמת?
הבחירה והידיעה, הכל צפוי והרשות נתונה, בחירה וידיעה, ידיעת הבורא ובחירה חופשית - מה האמת?
...אם אלוהים החליט שהוא לא מחליט, זו עדיין החלטה שאלוהים יכול לבטל בכל רגע. כלומר, אפילו הוויתור שלו על שליטה הוא סוג של שליטה. מדוע הפרספקטיבה של אלוהים קריטית להבנת שאלת הבחירה? אליעד כהן מדגיש כי רבים מנסים לענות על השאלה מנקודת המבט האנושית בלבד ומתעלמים מנקודת המבט של אלוהים. השאלה האמיתית אינה מה האדם מרגיש או חושב לגבי הבחירה שלו, אלא כיצד נראית המציאות מבחינה אובייקטיבית מהפרספקטיבה של אלוהים. אם נשאל את אלוהים מדוע אדם נוסע בשבת, הוא חייב לומר...
פחד ואמונה, האם מי שמאמין לא מפחד? למה מי שלא מאמין לא מפחד? אמונה באלוהים ופחדים, פחד מאלוהים, פחד מעונש בעולם הבא, פחדים של דתיים, איך אמונה באלוהים תגרום לך לא לפחד? איך להתמודד עם פחדים? האם להאמין באלוהים יגרום לך לא לפחד?
...קטן בהתאם. מדוע האמונה באלוהים יוצרת פחדים חדשים? אליעד ממשיך ומרחיב על הצד השני של המשוואה, ומסביר שהמציאות מורכבת יותר. אדם המאמין באלוהים אכן יכול לא לפחד מפגיעות ואסונות בעולם הזה, משום שהוא מאמין שאלוהים ישמור עליו ויגן עליו מכל רע. אולם באותה נשימה, הוא מקבל על עצמו סט חדש של פחדים, הפעם מהעולם הבא ומהאפשרות שאלוהים יעניש אותו על חטאיו, או אפילו על חטאים שמישהו אחר עשה. כלומר, האמונה עצמה יוצרת פחדים חדשים שלא קיימים אצל אנשים שאינם מאמינים...
רצון לקבל, רצון לתת, להרגיש בנוח לקבל, להרגיש בנוח לתת, לקבל מתנת חינם, לתת מתנת חינם, אלוהים כרצון לתת, אלוהים כרצון לקבל, יותר קל לקבל, יותר קל לתת, להתרגל שמגיע לי, לא מגיע לי, חלק 2
רצון לקבל, רצון לתת, להרגיש בנוח לקבל, להרגיש בנוח לתת, לקבל מתנת חינם, לתת מתנת חינם, אלוהים כרצון לתת, אלוהים כרצון לקבל, יותר קל לקבל, יותר קל לתת, להתרגל שמגיע לי, לא מגיע לי, חלק 2
...למה נותנים לי סתם? אולי אני לא שווה?. האדם עלול להיכנס לתחושת חוסר ערך ולדרוש לתת משהו בתמורה כדי להחזיר לעצמו את תחושת הערך העצמי. זו הסיבה שלעיתים אנשים מסרבים לקבל עזרה או כסף ללא תמורה - כי הם זקוקים להרגיש שהם ראויים ושיש להם מה לתת. מדוע אנשים מתקשים ליהנות בלי להתאמץ? אליעד מציג את הרעיון שאנשים מתקשים ליהנות בקלות בגלל אמונה פנימית שאם הם לא מתאמצים, לא מגיעה להם תועלת. הוא נותן דוגמה של אדם שמכין ארוחת צהריים בצורה מסובכת, למרות שהיה יכול...
תכליתיות, חשיבה תכליתית, תכלית החיים, מוטיבציה מתוך אחדות, למה אלוהים ברא את העולם, ליהנות מהחיים, משחק הנפרדות
תכליתיות, חשיבה תכליתית, תכלית החיים, מוטיבציה מתוך אחדות, למה אלוהים ברא את העולם, ליהנות מהחיים, משחק הנפרדות
...בין המצב הנוכחי למצב שאליו הוא שואף, הוא פועל מתוך מקום של שלמות פנימית ולא מתוך חוסר. דווקא אז, הפעולה הופכת לחופשית יותר, קלילה יותר ונטולת פחדים. אליעד נותן דוגמה של התמכרות: אדם שנבהל מהתמכרות למשהו נמצא בפחד בגלל שהוא מאמין שאם יתמכר, הוא יאבד משהו. אך אדם שפועל מתוך ההבנה שלא משנה מה יקרה הכל טוב, יוכל להתמכר או לא להתמכר מתוך בחירה חופשית, כי אין לו ממה לפחד או מה להפסיד. איך לחיות מתוך אחדות ועדיין להמשיך לפעול בעולם? אליעד מזכיר את הרעיון...
עימות בין אליעד כהן לרב אמנון יצחק, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין אתאיסט למאמין, טענות של מחזירים בתשובה, טענות של מחזירים בשאלה, האם לחזור בתשובה? האם להיות דתי? איך לדעת מי צודק? אמונה באלוהים או כפירה באלוהים
עימות בין אליעד כהן לרב אמנון יצחק, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין אתאיסט למאמין, טענות של מחזירים בתשובה, טענות של מחזירים בשאלה, האם לחזור בתשובה? האם להיות דתי? איך לדעת מי צודק? אמונה באלוהים או כפירה באלוהים
...את התשובות מתוך עצמנו. ויכוח דתי חילוני החזרה בתשובה החזרה בשאלה אמונה בכפירה באלוהים שאלות על התורה והמצוות שיחות עם רבנים הוכחות לאמיתות התורה מהי האמת? איך נוכל לדעת מי צודק? איך מוויכוחים על אמונה נוצרת גישה שונה לאמת? הרצאה זו עוסקת בעימות ובוויכוח בין אליעד כהן לרב אמנון יצחק, כשהשניים מייצגים עמדות מנוגדות בתחום הדת והאמונה. אליעד כהן מציג את עמדותיו כנגד הדת והאמונה באלוהים, בעוד רב אמנון יצחק מציע גישות דתיות שמבוססות על תורה ודת. לאורך...
הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים, העולם מסודר, העולם לא מסודר, לכל מסודר יש מסדר, לכל נברא יש בורא, לכל סדר יש מסדר, לעולם יש מסדר, מציאות אלוהים, מי ברא את העולם? האם יש אלוהים?
...רואה חדר מסודר, ואתה יודע שהחדר תמיד היה מסודר ואף פעם לא היה מבולגן, אז לא חייב להיות מישהו שסידר אותו. במצב כזה, הסדר הוא מצב טבעי שלא צריך להסביר. הוא מדגיש את הרעיון, שמסדר נדרש רק כאשר יש מצב של חוסר סדר קודם לכן. אם משהו היה תמיד מסודר ואף פעם לא היה אחרת, אין סיבה לטעון שיש מסדר. המסדר נכנס לתמונה רק כשצריך להפוך משהו מחוסר סדר לסדר. האם הטיעון לכל נברא יש בורא הוא הוכחה לאלוהים? אליעד כהן מפרק את הטענה לכל נברא יש בורא וטוען שיש בה בעייתיות...
בחירה חופשית, סיבתיות ואקראיות, מי מפעיל את אלוהים, לאהוב את השנאה, שקר עצמי, למה לשנות את המציאות
בחירה חופשית, סיבתיות ואקראיות, מי מפעיל את אלוהים, לאהוב את השנאה, שקר עצמי, למה לשנות את המציאות
...כי הוא יאבד את המשמעות שלו. כשאני אומר שיש רק כסא או רק שולחן, אני משקר, כי למעשה בכל מקום יש רק ישות אחת שכוללת את הכל. שימו לב, מקום וזמן, זה כמעט אותו הדבר. כשאני אומר, פה ושם, כשאני אומר שם, אני מתכוון לזמן אחר, כשאת חושבת על מקום אחר, את תמיד חושבת על זמן אחר. את לא יכולה לחוות כאן ושם באותו זמן. זה תמיד בזמן אחר. מה זה נקרא זמן? זמן זה גם סוג של מקום. יש מקום של האירועים של אתמול, ויש מקום של האירועים של היום. ש האם זה הכל קורה באותו זמן? אליעד:...
לחיות את הרגע האחרון של החיים, ליהנות בחיים, שלמות פנימית, חיים לפני המוות, לא לפחד מגיהנום או מאלוהים
לחיות את הרגע האחרון של החיים, ליהנות בחיים, שלמות פנימית, חיים לפני המוות, לא לפחד מגיהנום או מאלוהים
...מדגיש כי על מנת ליהנות באמת בכל רגע, האדם צריך לחקור את השאלה מהי הסיבה הראשונה של המציאות? ברגע שהאדם מגלה את הסיבה הראשונה, הוא חווה את הרצון המקורי של המציאות, וחווה כל רגע כאילו הוא הראשון והאחרון בחייו. זוהי הדרך להשיג הנאה מלאה ושלמות פנימית בכל דבר ודבר. לסיום, אליעד מאחל לקהל לחוות חיים מלאים ואמיתיים בכל רגע ורגע, ולחיות מתוך תובנה שהופכת כל רגע לתכלית בפני עצמו. איך ליהנות מהחיים? איך לחיות בלי פחד מהמוות? שלמות פנימית בחיים איך לחיות כל...
משמעות החיים, ללמוד מכל דבר, שיקוף עצמי, שעמום של אלוהים, עניין של אלוהים, למצוא עת עצמך, משמעות מוחלטת
משמעות החיים, ללמוד מכל דבר, שיקוף עצמי, שעמום של אלוהים, עניין של אלוהים, למצוא עת עצמך, משמעות מוחלטת
...מוגבל מטבעו - כי אם תצליחי באמת לחבר את עצמך לכל דבר בעולם, כבר לא יהיה לך מה ללמוד ולא תהיה לך שאלה. לכן, צריך להבין שהחיפוש הוא תמיד חלקי ולא מוחלט. הוא גם מסביר שכדי ללמוד משהו מכל דבר, צריך קודם כל לדעת מה את יודעת עליו. אם את רואה כיסא, כדי ללמוד ממנו משהו, עלייך לבדוק קודם מה את יודעת: הצבע שלו, החומר, הצורה שלו, המטרה שלו - ואז להתחיל לשאול למה זה כך. כל תשובה שתמצאי תוביל לעוד שאלות, וכך נוצרת למידה אינסופית. אך אם תגיעי באמת לתחתית של כל...
איך אדם מאושר חושב? מה זה להיות מאושר? האם אתה מאושר? האם אתה רוצה להיות מאושר? האם אתה לא מאושר? האם היית רוצה להיות מאושר? איך ילדים מאושרים? אושר של חתול, האם אלוהים מאושר?
איך אדם מאושר חושב? מה זה להיות מאושר? האם אתה מאושר? האם אתה רוצה להיות מאושר? האם אתה לא מאושר? האם היית רוצה להיות מאושר? איך ילדים מאושרים? אושר של חתול, האם אלוהים מאושר?
...מאושר באופן מלא. דוגמה נוספת: האם היית לוחץ על כפתור כדי לשנות את העולם ולהיות מאושר יותר? אם התשובה היא כן, סימן שהאדם חש שחסר לו משהו. מכאן, אם אדם באמת מאושר במאה אחוז, אין לו סיבה לשנות דבר. כיצד השאלה האם אתה רוצה להיות מאושר קשורה לחוויית האושר עצמה? נדון ההיבט שלפיו אם אדם אומר אני רוצה להיות מאושר, הדבר מעיד שאינו מאושר כרגע, כי הוא חש שיש לו עוד לאן לשאוף. לעומת זאת, אם אדם משיב אני לא רוצה להיות מאושר, ייתכן שזה אומר שהוא כבר מרוצה ממצבו...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על הבחירה והידיעה, הכל צפוי והרשות נתונה, בחירה וידיעה, ידיעת הבורא ובחירה חופשית - מה האמת?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
סודות אלוהים - להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש אלוהים, מיהו אלוהים, מציאות הבורא, קיומו של בורא, מי ברא את אלוהים, מי ברא את העולם, האם אלוהים ברא את העולם, אלוהים, איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות מאושר? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע בעולם? אולי אנחנו במטריקס? איך להנות בחיים? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה לא להתאבד? בשביל מה לחיות? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש משמעות לחיים? מי ברא את אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה המשמעות של החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי? למה העולם קיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...

הצלחה אלוהית וחיים טובים - הספר על: האם יש אלוהים, איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למצוא זוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לקבל החלטות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לעשות יותר כסף? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם גירושין? איך לשתול מחשבות? איך ליצור אהבה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לנהל את הזמן? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בזוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון ועוד...

שקט נפשי אמיתי ואלוהי - הספר על: האם אלוהים ברא את העולם, דיכאון? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר God.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אלוקים, הבורא, הכל על אלוהים ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר God.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 22_08_2025 השעה 12:28:36 - wesi18