הפרדוקס של אלוהים, בחירה וידיעה, ידיעת האל, פרדוקס המהות והצורה, פרדוקס מהות הרצון, אלוהים ממלא כל עלמין, אלוהים סובב כל עלמין, בחירה חופשית, רצון חופשי, שמירת מצוות, קיום מצוות
מהו הפרדוקס של אלוהים וידיעתו ביחס לבחירה החופשית?
הרצאה זו עוסקת בפרדוקס המורכב שבין ידיעת אלוהים, רצון חופשי, ובחירה חופשית. אליעד מדבר על איך ידיעת אלוהים את העתיד, והאם הוא מונע את חופש הרצון שלנו. האם כל מעשה שאנחנו מבצעים הוא חלק ממה שאלוהים כבר יודע וכתוצאה מכך לא באמת יש לנו בחירה חופשית?
הוא מציין שכשאנו מדברים על אלוהים, יש להבחין בין שתי תפיסות עיקריות:
1. אלוהים שממלא את כל המציאות, כלומר, כל פרט במציאות הוא חלק מהווייתו של אלוהים.
2. אלוהים שמחוץ למציאות, כלומר, הוא בורא אותה אך לא נוגע ישירות בפרטי החיים.
הדיון מתרכז בעיקר בשאלה האם זה בכלל אפשרי שהתפיסות הללו תואמות. מצד אחד, אם אלוהים ממלא את כל המציאות, אז איך יש מקום לחופש רצון שלנו? מצד שני, אם אלוהים לא ממלא את כל המציאות, איך הוא יכול להיות כל - יכול ולשלוט על כל פרט?
איך נראית הבחירה החופשית אם אלוהים כבר יודע את כל העתיד?
אליעד מסביר שייתכן וידיעת אלוהים אינה פוגעת בבחירה החופשית שלנו. הוא מסביר שלדעת משהו מראש לא אומר שאנחנו לא בוחרים בו. מדובר על סיבה ותוצאה: אם אנחנו בוחרים במשהו, הרי שהבחירה היא שלנו, גם אם אלוהים יודע על כך מראש.
מהו פרדוקס המהות והצורה ביחס לאלוהים?
ההסבר כאן עוסק בשאלה האם אלוהים הוא ישות מהותית או שהוא רק תופס את הצורה של כל דבר? כאן מתעוררת השאלה המהותית - האם כל מהות בעולם נובעת מאלוהים או האם אלוהים הוא רק הצורה של כל דבר? התשובה המוצגת היא שזו שאלה פילוסופית עמוקה שאין לה תשובה חד - משמעית.
מהו פרדוקס הרצון החופשי וידיעת אלוהים?
האם הרצון החופשי שלנו הוא חופשי או שמא הוא מוכתב מראש על ידי הידע של אלוהים? כיצד זה מסתדר עם רעיון הבחירה החופשית שאנחנו חווים במציאות? אליעד מדבר על הדינמיקה הזאת בהסבר של "מהות הרצון". הרצון החופשי הוא מרכיב עיקרי במערכת האמונה היהודית, אך שאלת האפשרות של הידע של אלוהים ויכולת הבחירה של האדם נותרת בעייתית.
האם אלוהים יכול להיות בכל מקום...
הרצאה זו עוסקת בפרדוקס המורכב שבין ידיעת אלוהים, רצון חופשי, ובחירה חופשית. אליעד מדבר על איך ידיעת אלוהים את העתיד, והאם הוא מונע את חופש הרצון שלנו. האם כל מעשה שאנחנו מבצעים הוא חלק ממה שאלוהים כבר יודע וכתוצאה מכך לא באמת יש לנו בחירה חופשית?
הוא מציין שכשאנו מדברים על אלוהים, יש להבחין בין שתי תפיסות עיקריות:
1. אלוהים שממלא את כל המציאות, כלומר, כל פרט במציאות הוא חלק מהווייתו של אלוהים.
2. אלוהים שמחוץ למציאות, כלומר, הוא בורא אותה אך לא נוגע ישירות בפרטי החיים.
הדיון מתרכז בעיקר בשאלה האם זה בכלל אפשרי שהתפיסות הללו תואמות. מצד אחד, אם אלוהים ממלא את כל המציאות, אז איך יש מקום לחופש רצון שלנו? מצד שני, אם אלוהים לא ממלא את כל המציאות, איך הוא יכול להיות כל - יכול ולשלוט על כל פרט?
איך נראית הבחירה החופשית אם אלוהים כבר יודע את כל העתיד?
אליעד מסביר שייתכן וידיעת אלוהים אינה פוגעת בבחירה החופשית שלנו. הוא מסביר שלדעת משהו מראש לא אומר שאנחנו לא בוחרים בו. מדובר על סיבה ותוצאה: אם אנחנו בוחרים במשהו, הרי שהבחירה היא שלנו, גם אם אלוהים יודע על כך מראש.
מהו פרדוקס המהות והצורה ביחס לאלוהים?
ההסבר כאן עוסק בשאלה האם אלוהים הוא ישות מהותית או שהוא רק תופס את הצורה של כל דבר? כאן מתעוררת השאלה המהותית - האם כל מהות בעולם נובעת מאלוהים או האם אלוהים הוא רק הצורה של כל דבר? התשובה המוצגת היא שזו שאלה פילוסופית עמוקה שאין לה תשובה חד - משמעית.
מהו פרדוקס הרצון החופשי וידיעת אלוהים?
האם הרצון החופשי שלנו הוא חופשי או שמא הוא מוכתב מראש על ידי הידע של אלוהים? כיצד זה מסתדר עם רעיון הבחירה החופשית שאנחנו חווים במציאות? אליעד מדבר על הדינמיקה הזאת בהסבר של "מהות הרצון". הרצון החופשי הוא מרכיב עיקרי במערכת האמונה היהודית, אך שאלת האפשרות של הידע של אלוהים ויכולת הבחירה של האדם נותרת בעייתית.
האם אלוהים יכול להיות בכל מקום...
- ידיעת אלוהים וידיעת העתיד
- הפרדוקס של רצון חופשי
- אלוהים ממלא כל עלמין
- הקיום והמהות של אלוהים
- מהות הרצון
- בחירה חופשית בעידן המודרני