אלוהים ובריאת העולם, איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? האם יכול להיות אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? מהי האפשרות שיש אלוהים?
איך אפשר לדעת האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם?
כדי לדעת האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם בצורה שכלית והגיונית, אליעד מסביר שצריך להתחיל משאלות בסיסיות מאוד, במקום לקפוץ ישר לשאלה הסופית. החקירה חייבת להיות מבוססת על ההיגיון בלבד, בלי להסתמך על תורה, ניסים, או חוויות חיצוניות, אלא רק על השכל הטהור.
מהן השאלות הבסיסיות שחייבים לשאול לפני החקירה?
כדי לענות על השאלה האם אלוהים ברא את העולם, יש לפרק את הטענה הזו למספר שאלות בסיסיות יותר:
מה הכוונה ב"העולם" והאם ייתכן שלא היה קיים?
כשאומרים "העולם לא תמיד היה קיים", חשוב קודם להגדיר למה בדיוק מתכוונים במילה "עולם". האם מדובר בכדור הארץ בלבד, ביקום, במרחב המקום והזמן, או אולי בכל המציאות כולה? אליעד מסביר שכשאומרים שהעולם נברא, חייבים לברר:
מה המשמעות של המושגים "יש" ו"אין" בחקירה על אלוהים?
השלב הבא הוא להגדיר את המשמעות המדויקת של המושגים "יש" ו"אין". כדי להבין האם אלוהים קיים, חייבים קודם לדעת מה המשמעות של קיום.
לדוגמה:
איך מגדירים את המושג "אלוהים" בצורה מדויקת?
אחרי שמגדירים את המושגים הבסיסיים, מגיעים להגדרה של "אלוהים". אליעד מזהיר שאנשים רבים לא מגדירים נכון את אלוהים, אלא מתארים מה הוא עשה או איזה תכונות יש לו, במקום להסביר מה הוא בעצם.
לדוגמה, לומר "אלוהים ברא את העולם" או "אלוהים טוב", זה לא הסבר מה הוא אלוהים, אלא מה הוא עושה או איך הוא מתנהג.
כדי לדעת אם אלוהים קיים, חייבים להגדיר מהו בדיוק. אפשרויות להגדרת אלוהים הן:
האם אפשרי שקיים אלוהים לפי ההגדרה שבחרנו?
אחרי שיש הגדרה מדויקת של אלוהים, יש לבחון אם בכלל יכולה להיות קיימת ישות כזו. למשל, אם אלוהים מוגדר כישות אינסופית שלא נמצאת בשום מקום וזמן, יש לבדוק האם בכלל אפשר להיות קיים בלי מקום וזמן. אם זה לא אפשרי, אז ההגדרה של אלוהים מתבררת כבלתי אפשרית.
אליעד מדגיש שצריך לבדוק כל אפשרות בקפדנות רבה, בלי להאמין מראש למדענים או לרבנים, אלא להסתמך רק על ההיגיון של עצמך.
האם יש קשר בין קיום אלוהים לבין העובדה שהעולם קיים?
רק אחרי שהגדרנו מה זה עולם, מה זה "לא תמיד היה קיים", מה זה יש ואין, ומה זה אלוהים, מגיעים לשאלה: האם אלוהים הוא זה שברא את העולם?
כאן חייבים לברר:
לסיכום: מה הדרך הנכונה לחקור האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם?
אליעד מסכם את ההרצאה בכך שכדי לחקור האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם, חייבים:
כדי לדעת האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם בצורה שכלית והגיונית, אליעד מסביר שצריך להתחיל משאלות בסיסיות מאוד, במקום לקפוץ ישר לשאלה הסופית. החקירה חייבת להיות מבוססת על ההיגיון בלבד, בלי להסתמך על תורה, ניסים, או חוויות חיצוניות, אלא רק על השכל הטהור.
מהן השאלות הבסיסיות שחייבים לשאול לפני החקירה?
כדי לענות על השאלה האם אלוהים ברא את העולם, יש לפרק את הטענה הזו למספר שאלות בסיסיות יותר:
- מה פירוש המושג "עולם"?
- האם העולם לא תמיד היה קיים?
- האם בכלל ייתכן שהעולם לא היה קיים?
- מה ההגדרה של "יש" ו"אין"?
- מה ההגדרה של אלוהים, והאם יש בכלל אפשרות לקיומו?
- האם אלוהים הוא זה שברא את העולם?
מה הכוונה ב"העולם" והאם ייתכן שלא היה קיים?
כשאומרים "העולם לא תמיד היה קיים", חשוב קודם להגדיר למה בדיוק מתכוונים במילה "עולם". האם מדובר בכדור הארץ בלבד, ביקום, במרחב המקום והזמן, או אולי בכל המציאות כולה? אליעד מסביר שכשאומרים שהעולם נברא, חייבים לברר:
- האם הכוונה שהחומר שממנו עשוי העולם נברא? אולי החומר תמיד היה קיים?
- האם רק הצורה של העולם נבראה, אבל החומר תמיד היה קיים?
- האם הזמן והמקום עצמם נבראו? אם כן, איך ניתן לדמיין מצב שבו לא היו מקום וזמן?
מה המשמעות של המושגים "יש" ו"אין" בחקירה על אלוהים?
השלב הבא הוא להגדיר את המשמעות המדויקת של המושגים "יש" ו"אין". כדי להבין האם אלוהים קיים, חייבים קודם לדעת מה המשמעות של קיום.
לדוגמה:
- האם "יש" פירושו משהו שקיים במקום ובזמן מסוים?
- האם "אין" משמעותו שלא נמצא בשום מקום ובשום זמן?
- אם אלוהים מוגדר כישות שנמצאת מחוץ לזמן ולמקום, האם הוא "יש" או "אין"?
- האם "אפשרות" לקיום של משהו, הופכת אותו ל"יש" או שזה עדיין נחשב "אין"?
איך מגדירים את המושג "אלוהים" בצורה מדויקת?
אחרי שמגדירים את המושגים הבסיסיים, מגיעים להגדרה של "אלוהים". אליעד מזהיר שאנשים רבים לא מגדירים נכון את אלוהים, אלא מתארים מה הוא עשה או איזה תכונות יש לו, במקום להסביר מה הוא בעצם.
לדוגמה, לומר "אלוהים ברא את העולם" או "אלוהים טוב", זה לא הסבר מה הוא אלוהים, אלא מה הוא עושה או איך הוא מתנהג.
כדי לדעת אם אלוהים קיים, חייבים להגדיר מהו בדיוק. אפשרויות להגדרת אלוהים הן:
- החומר הבסיסי שממנו כל העולם עשוי.
- ישות אינסופית שנמצאת מעבר למקום ולזמן.
- ישות רוחנית כמו נשמה או תודעה ראשונית.
- אלוהים שהוא כל המציאות עצמה, כלומר, זהה עם העולם.
האם אפשרי שקיים אלוהים לפי ההגדרה שבחרנו?
אחרי שיש הגדרה מדויקת של אלוהים, יש לבחון אם בכלל יכולה להיות קיימת ישות כזו. למשל, אם אלוהים מוגדר כישות אינסופית שלא נמצאת בשום מקום וזמן, יש לבדוק האם בכלל אפשר להיות קיים בלי מקום וזמן. אם זה לא אפשרי, אז ההגדרה של אלוהים מתבררת כבלתי אפשרית.
אליעד מדגיש שצריך לבדוק כל אפשרות בקפדנות רבה, בלי להאמין מראש למדענים או לרבנים, אלא להסתמך רק על ההיגיון של עצמך.
האם יש קשר בין קיום אלוהים לבין העובדה שהעולם קיים?
רק אחרי שהגדרנו מה זה עולם, מה זה "לא תמיד היה קיים", מה זה יש ואין, ומה זה אלוהים, מגיעים לשאלה: האם אלוהים הוא זה שברא את העולם?
כאן חייבים לברר:
- האם אלוהים היה קיים תמיד והעולם נוצר ממנו?
- האם העולם היה קיים תמיד בנפרד מאלוהים?
- האם אלוהים והעולם זהים, ולכן העולם בכלל לא נברא אלא תמיד היה קיים כחלק מאלוהים עצמו?
- אם אלוהים נמצא מחוץ לזמן, מה המשמעות של "לפני בריאת העולם"?
- האם אלוהים יצר רק את החומר, או גם את הפוטנציאל של העולם להיות קיים?
לסיכום: מה הדרך הנכונה לחקור האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם?
אליעד מסכם את ההרצאה בכך שכדי לחקור האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם, חייבים:
- להגדיר במדויק מה הכוונה ב"עולם" וב"לא תמיד היה קיים".
- להגדיר היטב מה זה "יש" ומה זה "אין".
- להגדיר במדויק מה זה "אלוהים".
- לבדוק בהיגיון אם יכולה להיות בכלל ישות כמו שהגדרנו.
- לבחון מה הקשר האפשרי בין אלוהים לבין העולם.
- מה זה יש ומה זה אין?
- האם העולם נברא על ידי אלוהים?
- האם אלוהים יכול להיות קיים מחוץ לזמן?
- איך להגדיר את המושג אלוהים?
- האם העולם תמיד היה קיים?
- האם הזמן והמקום נבראו?
- מה ההבדל בין קיום בפועל לבין פוטנציאל קיום?
הקדמה
שאלה גדולה עומדת לפנינו: האם יש אלוהים, והאם אלוהים ברא את העולם או לא ברא אותו? זוהי שאלה רחבה, ורבים מנסים להתמקד בשאלות כמו "האם באמת קיים אלוהים?" או "האם יש הוכחות שהוא ברא את העולם?", אבל כאן נרצה לחקור לעומק את הדרך שבה אפשר בכלל לדעת את הדבר הזה, בדרך הגיונית ושכלית, בלי להסתמך על מקורות חיצוניים כמו תורה, תנ"ך, ניסים וכדומה. נרצה להתחיל בשאלה המתודולוגית: איך בכלל ניגשים לבדיקת השאלה האם אלוהים ברא את העולם, בהנחה שאיננו מסתמכים על עדויות חיצוניות אלא רק על ההיגיון שלנו?
מדוע חשוב לשאול איך ניתן לדעת, ולא רק לשאול האם הוא ברא או לא? כיוון שבכל פעם שבוחנים שאלה גדולה, כדאי קודם לבדוק את הכלים שברשותנו - כלומר, לבדוק באיזו שיטה נחקור את העניין. האם נבדוק את זה באמצעות החושים? האם נשתמש בהיגיון? האם נאמין לעדויות של אחרים? כאן החלטנו להשתמש בשכל ובהיגיון, כלומר, במסגרת חקירה לוגית טהורה, בלי לערב טיעונים שמבוססים על אמונה או מסורת או נס כלשהו. נניח שיש אדם היושב לבדו בחדר ורוצה בעזרת היגיון בלבד לבחון: האם יש אלוהים? האם העולם תמיד היה קיים? האם ייתכן שהעולם נברא? ואיך אפשר לדעת אם אלוהים הוא זה שברא את העולם?
הגדרת הבעיה המרכזית
ישנן שאלות רבות שעולות כשאומרים "אלוהים ברא את העולם". קודם כל, מה פירוש "ברא"? האם העולם אכן לא התקיים בכלל ואז אלוהים יצר אותו מאין? ואולי כן היה קיים משהו, אבל השתנה ונהפך למה שאנו קוראים "העולם"? מעבר לכך, יש הבדל בין "האם העולם לא היה קיים בכלל, ואז נברא?" לבין "האם היו צורות, חומרים או ממדים אחרים שהיו קיימים מאז ומעולם?" ומתוך כך צצה שאלה נוספת: "האם הזמן והמקום עצמם היו קיימים תמיד?" הרי יכול להיות שהמקום והזמן היו קיימים תמיד, ורק החומר או הצורה שבתוכם נוצרו מתישהו. כמו כן, קיימת אפשרות שהעולם קיים מאז ומעולם, ואלוהים לא ברא אותו אלא רק מנהל אותו, או שאולי הוא לא מנהל אותו אך כן ברא אותו, ועוד שלל אפשרויות.
חשוב לא לערבב בין השאלות: השאלה "האם יש אלוהים?" אינה זהה לשאלה "האם העולם לא היה קיים קודם ולכן נברא בנקודה כלשהי?". ובנוסף, גם אם יש אלוהים - לא בהכרח נובע מזה שהוא נתן תורה, או שיש מצוות, או שיש נשמה, או שהוא מעורב באופן אישי בכל רגע ורגע. יש כאן ריבוי תתי - שאלות: האם אלוהים הוא שברא? האם הוא מנהל? האם הוא מתערב במהלך ההיסטוריה? האם הוא ישות אינסופית? האם הוא חופף את כל המציאות? קיימות תפיסות שונות בכל דת ובתוך כל דת לגבי השאלות הללו.
לכן, לפני שבן אדם ניגש לענות על השאלה "האם אלוהים ברא את העולם?", כדאי לעשות סדר: עלינו לפענח בשלבים את ההנחות הבסיסיות שמאחורי הטענה הזו. לדוגמה, הטענה "אלוהים ברא את העולם" מניחה שיש עולם, וששהעולם לא היה קיים כל הזמן, ומניחה שיש ישות בשם "אלוהים", ואחר כך מניחה שהישות הזאת היא שאחראית לבריאת העולם. בדרך, צריך להגדיר מה בדיוק הכוונה במילה "עולם", מה בדיוק הכוונה "לא היה קיים", מה פירוש "אלוהים" ועוד.
חשיבות ההגדרות: עולם, קיים, יש, אין
כדי לבחון האם העולם נברא, עלינו להגדיר מה הכוונה במילה "עולם". האם מדובר רק בכדור הארץ? האם הכוונה לכל החומר ביקום? האם "העולם" כולל גם את הזמן והמקום עצמם? האם הכוונה למערכת השמש בלבד, או לכל המציאות כולה על כל ממדיה? קיימים המון הסברים אפשריים למילה "עולם". יש כאלה שיאמרו שהעולם זה כל הכוכבים, יש כאלה שיאמרו שהעולם זה כל היקום המוכר, ויש שיאמרו שהעולם כולל גם מה שמחוץ ליקום, אם יש כזה. לפני שבודקים האם נברא או לא, עלינו לקבוע על מה בדיוק אנחנו מדברים.
אחר כך, כשאומרים "העולם לא היה קיים", עלינו לדייק: מה פירוש "לא היה קיים"? האם רק החומר לא היה קיים? האם הצורה שלו לא היתה קיימת, אבל משהו אחר כן היה? האם המקום והזמן היו קיימים לבד, בלי חומר? או אולי לא היה קיים דבר, ואף לא מרחב וזמן? צריך גם לשאול: מהי המשמעות של "קיים" או "אינו קיים"? אם משהו לא נמצא בשום מקום ובשום זמן, האם זה אומר שהוא איננו, או שאפשר לומר שהוא קיים בדרך אחרת? האם היתה "אפשרות" שהעולם יהיה קיים, גם כשהוא לא היה בפועל? ואם לא היתה אפשרות בכלל, כיצד בכל זאת נוצר?
בנוסף, חשוב להבין שיש הבדל בין "האפשרות שהעולם יהיה קיים" לבין "העולם קיים בפועל". לעתים, כשאנחנו אומרים "משהו לא קיים", אנו מתכוונים לכך שהוא לא מופיע כרגע בחושינו, אך עדיין נשארת אפשרות שיופיע. למשל, אם אין חתול בחדר, עדיין קיימת אפשרות שיום אחד חתול ייכנס לחדר. אז האם אנחנו אומרים "אין חתול" בגלל שהוא לא כאן עכשיו, או אנו כוללים במשפט "אין חתול" גם את האפשרות שלא יהיה חתול אף פעם? ההבחנות הללו חשובות כדי להבין מה פירוש "העולם לא היה קיים".
השאלות הנגזרות וחקר האפשרויות
נקודה יסודית נוספת היא שייתכן שהמילה "עולם" כוללת את הזמן והמקום עצמם. במקרה כזה, אמירה כמו "העולם לא היה קיים" תצטרך להסביר איך בכלל אפשר לדבר על "לפני שהעולם היה קיים" אם לא היה זמן. כי אם לא קיים הזמן, לא ברור מה פירוש "לפני". גם לא ברור מה פירוש "לא היה מקום" אם לא היה ממד מרחבי כלשהו. מכאן צצות שאלות: "האם המקום והזמן עצמם נבראו?" ואם כן, באיזה אופן? האם יש אופציה שמרחב המקום והזמן יהיו לא קיימים בכלל, ואיך נוכל בכלל להבין מצב כזה?
לאחר שמבהירים את השאלות האלה, יש לעבור לחקירת הנושא "האם באמת ייתכן שהעולם לא היה קיים אי פעם?". האם יש היגיון שחומר העולם, או הזמן והמקום עצמם, התחילו פתאום? או שאולי תמיד היו, ובשלב מסוים הופיעה צורה מסוימת של היקום? ואולי באמת אי אפשר לקבוע שהעולם החל אי פעם, כי בעינינו תמיד היה משהו בסיסי ואנחנו לא מדמיינים שאין מקום ואין זמן?
מכאן אנו מגיעים לחקירה אודות "אלוהים". האם ההנחה שיש אלוהים קשורה בהכרח לכך שהעולם התחיל? או שאולי גם אם העולם קיים מאז ומעולם, עדיין יכולה להיות ישות שנקרא לה אלוהים, שהיא זו שמחיה ומנהלת? או להפך: אולי אין אלוהים, אבל העולם בכל זאת התחיל מעצמו בדרך כזו או אחרת? לכן צריך סדר לוגי: קודם בודקים מה פירוש "העולם קיים" או "לא קיים". אחר כך בודקים מה פירוש "אלוהים קיים" או "לא קיים". רק לבסוף נברר האם יש חיבור סיבתי: אם אלוהים קיים - האם הוא באמת ברא את העולם?
כדי לחקור "האם יש אלוהים?" עלינו בראש ובראשונה להגדיר מה זה "יש" ו"מה זה "אין". האם "יש" פירושו "נמצא היכנשהו במקום וזמן"? האם "אין" משמעו "לא תופס שום מקום ושום זמן"? אם כן, ואם נרצה להגדיר שאלוהים לא תופס מקום וזמן, יצא שכלפי ההגדרה הזו הוא בגדר "אין". אבל אולי הוא "אין" במובן הזה, ובכל זאת "יש" באופן אחר על - ממדי? ולכן חובה להיכנס לעומק ההגדרות: מהו "יש"? מהו "אין"? איזה דברים אנחנו רגילים לכנות "ישנם"? איזה דברים נחשבים "אינם"? האם אפשר לומר על אפשרות שהיא "קיימת"? האם אפשר לומר על רעיון שהוא "קיים"? כל אלו שאלות שצריך לבררן, כי אחרת נישאר עם מילים מעורפלות.
הגדרת אלוהים
אחרי שביררנו את המושגים "יש" ו"אין", אפשר לנסות להגדיר "מה זה אלוהים?". כאן בדרך כלל מתרחשת טעות נפוצה: אנשים לא באמת מגדירים מהו האל, אלא אומרים דברים כמו "אלוהים ברא את העולם", "אלוהים מנהל את העולם", "אלוהים הוא טוב", "אלוהים נתן לנו מצוות". אך כל אלו אינם מגדירים מיהו, אלא מתארים פעולות או תכונות מסוימות שמייחסים לו. וכדי להחליט אם אלוהים קיים או לא, חשוב שנבין תחילה מהי ההגדרה של "אלוהים" ולא רק מה מייחסים לו.
יש שבוחרים להגדיר: "אלוהים הוא החומר הבסיסי שממנו הכל נוצר". אם כך, ברור שאותו חומר יסודי חייב להיות קיים, שהרי אם יש עולם - משהו בסיסי שממנו הוא מורכב ודאי קיים. יש מגדירים אחרת: "אלוהים הוא מעל המקום והזמן", "אלוהים הוא כל המציאות כולה", "אלוהים הוא אינסופי" או "אלוהים הוא התודעה הראשונית". בכל הגדרה חדשה אנו חייבים לבדוק האם היא מתיישבת עם ההגדרות הקודמות שלנו ל"יש" ו"אין". אם אלוהים אינו תופס מקום וזמן, ואנו הגדרנו קודם לכן שכל דבר שישנו תופס מקום וזמן - נוצר לנו סתירה לוגית. לכן, כל הגדרה שמעלים דורשת בדיקה: האם בכלל אפשר לקיים אותה במסגרת ההיגיון שלנו?
כמו כן, גם בתוך היהדות לבדה יש גישות שונות לגבי מידת המעורבות של אלוהים, לגבי היקף השליטה שלו, או לגבי המושג "בחירה חופשית" של האדם. נוסף על כך, תפיסה נוצרית לא זהה לתפיסה מוסלמית, ותפיסה פילוסופית עשויה להיות שונה משתיהן. אנשים שונים אומרים "אלוהים" ומתכוונים לרעיונות שונים מאוד. יש מי שיגיד "אלוהים" ומכוון לאינסוף, יש שיאמר "אלוהים" ומתכוון לישות בעלת תכונות אנושיות. לכן, לפני שמנסים לבדוק "האם יש או אין אלוהים?", יש להבהיר על איזו הגדרה של "אלוהים" מדברים.
הקשר בין אלוהים לבין העולם
אחרי שמצליחים להגדיר באופן ברור מה פירוש "עולם" ומה פירוש "אלוהים", אפשר לשאול: "האם אלוהים ברא את העולם?" וגם כאן נשאלת השאלה: מה בדיוק אומרת המילה "ברא"? האם העולם לא היה קיים בכלל, כולל הזמן והמקום, עד שאלוהים ברא אותו? או שהעולם היה קיים באיזושהי צורה פוטנציאלית? האם גם האפשרות להיווצרות עולם נבראה, או שהאפשרות היתה שם מאז ומעולם, ורק התממשה?
אם מחליטים שאלוהים קיים מחוץ לזמן ולמקום, אז איך ניתן לומר שהעולם "נוצר" בנקודת זמן? שהרי אם לא היה זמן, מה פירוש "לפני הבריאה"? ואם חומרים התהוו רק מ"כלום", צריך להסביר מה משמעות "כלום" זה, ואיך אפשר בכל זאת לעבור ממצב של "אין חומר" למצב של "יש חומר". ואז מגיעים לחקירה נוספת: האם אלוהים והעולם הם שני דברים נפרדים? אולי אלוהים הוא עצמו כל החומרים והצורות? האם יש הבדל מהותי בין אלוהים לעולם, או שמא הם דבר אחד?
כל זה מלמד אותנו שהמשפט "אלוהים ברא את העולם" הוא משפט מורכב, שמושתת על שורה ארוכה של הנחות יסוד ושאלות לוגיות. אין טעם למהר לענות "כן" או "לא" בלי לבחון את כל השלבים. חקירה אמיתית דורשת שנעבור שלב אחר שלב:
סיכום והמלצה להמשך חקירה
בסופו של דבר, השאלה "האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם?" גדולה בהרבה ממה שנדמה במבט ראשון. בכדי להתחיל לענות עליה בדרך שכלית, כדאי לעבור צעד צעד:
1. להגדיר לעצמנו מהו "העולם" שאנו מדברים עליו, ולשאול אם יכול להיות שלא היה קיים בעבר.
2. להבין את מושגי "יש" ו"אין", ולבדוק כיצד הם חלים על דברים חומריים, רעיוניים או פוטנציאליים.
3. לשאול מה פירוש "אלוהים" - האם זה חומר בסיסי, תודעה בלתי מוגבלת, ישות אינסופית או משהו אחר?
4. לשאול אם קיימת בכלל אפשרות הגיונית לקיומו של אלוהים בהגדרה שבחרנו, והאם ההגדרה מתיישבת עם ההגדרות הקודמות שלנו ל"יש" ו"אין".
5. לבסוף, לבדוק אם יש תימוכין לוגיים או הסברים הגיוניים לכך שאותה ישות (אלוהים) גם בראה בפועל את מה שאנו מכנים "העולם", או שאולי העולם קיים בנפרד ממנו, או שתמיד התקיים.
יש אנשים הבונים את תפיסתם על מסורת, על אמונה, על התורה, על תיאורים של נסים, על חוויות מיסטיות או על דברי מדענים שעוסקים במפץ הגדול ובתהליכים קוסמולוגיים שונים. אבל אם מחליטים לבדוק הכל בדרך של חקירה שכלית טהורה, מגלים שהשאלות מסתעפות להרבה מאוד כיוונים, ושום תשובה לא תהיה פשוטה או קצרה. במקום זאת, נוצרת סדרה של שאלות יסודיות לגבי עצם המושגים "קיים" ו"לא קיים", "מקום", "זמן", "אפשרות" ו"פוטנציאל", ובלי לברר אותן, אין טעם אמיתי להגיע לפסק דין סופי האם יש אלוהים או האם הוא ברא את העולם.
לכן, המסקנה היא שלא די לומר "יש אלוהים" או "אין אלוהים" או "אלוהים ברא את העולם" או "לא ברא", לפני שחוקרים היטב ומגדירים כל שלב בדרך. ככל שמעמיקים, מגלים עוד ועוד מורכבות, ועוד שאלות חדשות צצות ועולות. בצורה כזו, המחקר הופך להיות מרתק בפני עצמו, מפני שהוא מוביל אותנו לברר הרבה יותר מאשר רק את עניין בריאת העולם. הוא מוביל אותנו להבנות יסודיות בנוגע לתפיסת המציאות, למהות הזמן והמקום, למהות האפשרות והחומר, ולבסוף גם למהות התודעה שלנו, ואיך כל אלו משתלבים בהנחה על קיומו של אלוהים.
בסיום, כדאי לזכור שאפשר להמשיך לחקור ולשאול גם שאלות על המערכת המוסרית והדתית, על השאלה אם יש טעם בקיום מצוות, על שאלת הבחירה החופשית, ועל מידת המעורבות של האל במציאות. אבל לפי הסדר ההגיוני המתואר כאן, תחילה מומלץ להגדיר ולחקור את היסודות.
שאלה גדולה עומדת לפנינו: האם יש אלוהים, והאם אלוהים ברא את העולם או לא ברא אותו? זוהי שאלה רחבה, ורבים מנסים להתמקד בשאלות כמו "האם באמת קיים אלוהים?" או "האם יש הוכחות שהוא ברא את העולם?", אבל כאן נרצה לחקור לעומק את הדרך שבה אפשר בכלל לדעת את הדבר הזה, בדרך הגיונית ושכלית, בלי להסתמך על מקורות חיצוניים כמו תורה, תנ"ך, ניסים וכדומה. נרצה להתחיל בשאלה המתודולוגית: איך בכלל ניגשים לבדיקת השאלה האם אלוהים ברא את העולם, בהנחה שאיננו מסתמכים על עדויות חיצוניות אלא רק על ההיגיון שלנו?
מדוע חשוב לשאול איך ניתן לדעת, ולא רק לשאול האם הוא ברא או לא? כיוון שבכל פעם שבוחנים שאלה גדולה, כדאי קודם לבדוק את הכלים שברשותנו - כלומר, לבדוק באיזו שיטה נחקור את העניין. האם נבדוק את זה באמצעות החושים? האם נשתמש בהיגיון? האם נאמין לעדויות של אחרים? כאן החלטנו להשתמש בשכל ובהיגיון, כלומר, במסגרת חקירה לוגית טהורה, בלי לערב טיעונים שמבוססים על אמונה או מסורת או נס כלשהו. נניח שיש אדם היושב לבדו בחדר ורוצה בעזרת היגיון בלבד לבחון: האם יש אלוהים? האם העולם תמיד היה קיים? האם ייתכן שהעולם נברא? ואיך אפשר לדעת אם אלוהים הוא זה שברא את העולם?
הגדרת הבעיה המרכזית
ישנן שאלות רבות שעולות כשאומרים "אלוהים ברא את העולם". קודם כל, מה פירוש "ברא"? האם העולם אכן לא התקיים בכלל ואז אלוהים יצר אותו מאין? ואולי כן היה קיים משהו, אבל השתנה ונהפך למה שאנו קוראים "העולם"? מעבר לכך, יש הבדל בין "האם העולם לא היה קיים בכלל, ואז נברא?" לבין "האם היו צורות, חומרים או ממדים אחרים שהיו קיימים מאז ומעולם?" ומתוך כך צצה שאלה נוספת: "האם הזמן והמקום עצמם היו קיימים תמיד?" הרי יכול להיות שהמקום והזמן היו קיימים תמיד, ורק החומר או הצורה שבתוכם נוצרו מתישהו. כמו כן, קיימת אפשרות שהעולם קיים מאז ומעולם, ואלוהים לא ברא אותו אלא רק מנהל אותו, או שאולי הוא לא מנהל אותו אך כן ברא אותו, ועוד שלל אפשרויות.
חשוב לא לערבב בין השאלות: השאלה "האם יש אלוהים?" אינה זהה לשאלה "האם העולם לא היה קיים קודם ולכן נברא בנקודה כלשהי?". ובנוסף, גם אם יש אלוהים - לא בהכרח נובע מזה שהוא נתן תורה, או שיש מצוות, או שיש נשמה, או שהוא מעורב באופן אישי בכל רגע ורגע. יש כאן ריבוי תתי - שאלות: האם אלוהים הוא שברא? האם הוא מנהל? האם הוא מתערב במהלך ההיסטוריה? האם הוא ישות אינסופית? האם הוא חופף את כל המציאות? קיימות תפיסות שונות בכל דת ובתוך כל דת לגבי השאלות הללו.
לכן, לפני שבן אדם ניגש לענות על השאלה "האם אלוהים ברא את העולם?", כדאי לעשות סדר: עלינו לפענח בשלבים את ההנחות הבסיסיות שמאחורי הטענה הזו. לדוגמה, הטענה "אלוהים ברא את העולם" מניחה שיש עולם, וששהעולם לא היה קיים כל הזמן, ומניחה שיש ישות בשם "אלוהים", ואחר כך מניחה שהישות הזאת היא שאחראית לבריאת העולם. בדרך, צריך להגדיר מה בדיוק הכוונה במילה "עולם", מה בדיוק הכוונה "לא היה קיים", מה פירוש "אלוהים" ועוד.
חשיבות ההגדרות: עולם, קיים, יש, אין
כדי לבחון האם העולם נברא, עלינו להגדיר מה הכוונה במילה "עולם". האם מדובר רק בכדור הארץ? האם הכוונה לכל החומר ביקום? האם "העולם" כולל גם את הזמן והמקום עצמם? האם הכוונה למערכת השמש בלבד, או לכל המציאות כולה על כל ממדיה? קיימים המון הסברים אפשריים למילה "עולם". יש כאלה שיאמרו שהעולם זה כל הכוכבים, יש כאלה שיאמרו שהעולם זה כל היקום המוכר, ויש שיאמרו שהעולם כולל גם מה שמחוץ ליקום, אם יש כזה. לפני שבודקים האם נברא או לא, עלינו לקבוע על מה בדיוק אנחנו מדברים.
אחר כך, כשאומרים "העולם לא היה קיים", עלינו לדייק: מה פירוש "לא היה קיים"? האם רק החומר לא היה קיים? האם הצורה שלו לא היתה קיימת, אבל משהו אחר כן היה? האם המקום והזמן היו קיימים לבד, בלי חומר? או אולי לא היה קיים דבר, ואף לא מרחב וזמן? צריך גם לשאול: מהי המשמעות של "קיים" או "אינו קיים"? אם משהו לא נמצא בשום מקום ובשום זמן, האם זה אומר שהוא איננו, או שאפשר לומר שהוא קיים בדרך אחרת? האם היתה "אפשרות" שהעולם יהיה קיים, גם כשהוא לא היה בפועל? ואם לא היתה אפשרות בכלל, כיצד בכל זאת נוצר?
בנוסף, חשוב להבין שיש הבדל בין "האפשרות שהעולם יהיה קיים" לבין "העולם קיים בפועל". לעתים, כשאנחנו אומרים "משהו לא קיים", אנו מתכוונים לכך שהוא לא מופיע כרגע בחושינו, אך עדיין נשארת אפשרות שיופיע. למשל, אם אין חתול בחדר, עדיין קיימת אפשרות שיום אחד חתול ייכנס לחדר. אז האם אנחנו אומרים "אין חתול" בגלל שהוא לא כאן עכשיו, או אנו כוללים במשפט "אין חתול" גם את האפשרות שלא יהיה חתול אף פעם? ההבחנות הללו חשובות כדי להבין מה פירוש "העולם לא היה קיים".
השאלות הנגזרות וחקר האפשרויות
נקודה יסודית נוספת היא שייתכן שהמילה "עולם" כוללת את הזמן והמקום עצמם. במקרה כזה, אמירה כמו "העולם לא היה קיים" תצטרך להסביר איך בכלל אפשר לדבר על "לפני שהעולם היה קיים" אם לא היה זמן. כי אם לא קיים הזמן, לא ברור מה פירוש "לפני". גם לא ברור מה פירוש "לא היה מקום" אם לא היה ממד מרחבי כלשהו. מכאן צצות שאלות: "האם המקום והזמן עצמם נבראו?" ואם כן, באיזה אופן? האם יש אופציה שמרחב המקום והזמן יהיו לא קיימים בכלל, ואיך נוכל בכלל להבין מצב כזה?
לאחר שמבהירים את השאלות האלה, יש לעבור לחקירת הנושא "האם באמת ייתכן שהעולם לא היה קיים אי פעם?". האם יש היגיון שחומר העולם, או הזמן והמקום עצמם, התחילו פתאום? או שאולי תמיד היו, ובשלב מסוים הופיעה צורה מסוימת של היקום? ואולי באמת אי אפשר לקבוע שהעולם החל אי פעם, כי בעינינו תמיד היה משהו בסיסי ואנחנו לא מדמיינים שאין מקום ואין זמן?
מכאן אנו מגיעים לחקירה אודות "אלוהים". האם ההנחה שיש אלוהים קשורה בהכרח לכך שהעולם התחיל? או שאולי גם אם העולם קיים מאז ומעולם, עדיין יכולה להיות ישות שנקרא לה אלוהים, שהיא זו שמחיה ומנהלת? או להפך: אולי אין אלוהים, אבל העולם בכל זאת התחיל מעצמו בדרך כזו או אחרת? לכן צריך סדר לוגי: קודם בודקים מה פירוש "העולם קיים" או "לא קיים". אחר כך בודקים מה פירוש "אלוהים קיים" או "לא קיים". רק לבסוף נברר האם יש חיבור סיבתי: אם אלוהים קיים - האם הוא באמת ברא את העולם?
כדי לחקור "האם יש אלוהים?" עלינו בראש ובראשונה להגדיר מה זה "יש" ו"מה זה "אין". האם "יש" פירושו "נמצא היכנשהו במקום וזמן"? האם "אין" משמעו "לא תופס שום מקום ושום זמן"? אם כן, ואם נרצה להגדיר שאלוהים לא תופס מקום וזמן, יצא שכלפי ההגדרה הזו הוא בגדר "אין". אבל אולי הוא "אין" במובן הזה, ובכל זאת "יש" באופן אחר על - ממדי? ולכן חובה להיכנס לעומק ההגדרות: מהו "יש"? מהו "אין"? איזה דברים אנחנו רגילים לכנות "ישנם"? איזה דברים נחשבים "אינם"? האם אפשר לומר על אפשרות שהיא "קיימת"? האם אפשר לומר על רעיון שהוא "קיים"? כל אלו שאלות שצריך לבררן, כי אחרת נישאר עם מילים מעורפלות.
הגדרת אלוהים
אחרי שביררנו את המושגים "יש" ו"אין", אפשר לנסות להגדיר "מה זה אלוהים?". כאן בדרך כלל מתרחשת טעות נפוצה: אנשים לא באמת מגדירים מהו האל, אלא אומרים דברים כמו "אלוהים ברא את העולם", "אלוהים מנהל את העולם", "אלוהים הוא טוב", "אלוהים נתן לנו מצוות". אך כל אלו אינם מגדירים מיהו, אלא מתארים פעולות או תכונות מסוימות שמייחסים לו. וכדי להחליט אם אלוהים קיים או לא, חשוב שנבין תחילה מהי ההגדרה של "אלוהים" ולא רק מה מייחסים לו.
יש שבוחרים להגדיר: "אלוהים הוא החומר הבסיסי שממנו הכל נוצר". אם כך, ברור שאותו חומר יסודי חייב להיות קיים, שהרי אם יש עולם - משהו בסיסי שממנו הוא מורכב ודאי קיים. יש מגדירים אחרת: "אלוהים הוא מעל המקום והזמן", "אלוהים הוא כל המציאות כולה", "אלוהים הוא אינסופי" או "אלוהים הוא התודעה הראשונית". בכל הגדרה חדשה אנו חייבים לבדוק האם היא מתיישבת עם ההגדרות הקודמות שלנו ל"יש" ו"אין". אם אלוהים אינו תופס מקום וזמן, ואנו הגדרנו קודם לכן שכל דבר שישנו תופס מקום וזמן - נוצר לנו סתירה לוגית. לכן, כל הגדרה שמעלים דורשת בדיקה: האם בכלל אפשר לקיים אותה במסגרת ההיגיון שלנו?
כמו כן, גם בתוך היהדות לבדה יש גישות שונות לגבי מידת המעורבות של אלוהים, לגבי היקף השליטה שלו, או לגבי המושג "בחירה חופשית" של האדם. נוסף על כך, תפיסה נוצרית לא זהה לתפיסה מוסלמית, ותפיסה פילוסופית עשויה להיות שונה משתיהן. אנשים שונים אומרים "אלוהים" ומתכוונים לרעיונות שונים מאוד. יש מי שיגיד "אלוהים" ומכוון לאינסוף, יש שיאמר "אלוהים" ומתכוון לישות בעלת תכונות אנושיות. לכן, לפני שמנסים לבדוק "האם יש או אין אלוהים?", יש להבהיר על איזו הגדרה של "אלוהים" מדברים.
הקשר בין אלוהים לבין העולם
אחרי שמצליחים להגדיר באופן ברור מה פירוש "עולם" ומה פירוש "אלוהים", אפשר לשאול: "האם אלוהים ברא את העולם?" וגם כאן נשאלת השאלה: מה בדיוק אומרת המילה "ברא"? האם העולם לא היה קיים בכלל, כולל הזמן והמקום, עד שאלוהים ברא אותו? או שהעולם היה קיים באיזושהי צורה פוטנציאלית? האם גם האפשרות להיווצרות עולם נבראה, או שהאפשרות היתה שם מאז ומעולם, ורק התממשה?
אם מחליטים שאלוהים קיים מחוץ לזמן ולמקום, אז איך ניתן לומר שהעולם "נוצר" בנקודת זמן? שהרי אם לא היה זמן, מה פירוש "לפני הבריאה"? ואם חומרים התהוו רק מ"כלום", צריך להסביר מה משמעות "כלום" זה, ואיך אפשר בכל זאת לעבור ממצב של "אין חומר" למצב של "יש חומר". ואז מגיעים לחקירה נוספת: האם אלוהים והעולם הם שני דברים נפרדים? אולי אלוהים הוא עצמו כל החומרים והצורות? האם יש הבדל מהותי בין אלוהים לעולם, או שמא הם דבר אחד?
כל זה מלמד אותנו שהמשפט "אלוהים ברא את העולם" הוא משפט מורכב, שמושתת על שורה ארוכה של הנחות יסוד ושאלות לוגיות. אין טעם למהר לענות "כן" או "לא" בלי לבחון את כל השלבים. חקירה אמיתית דורשת שנעבור שלב אחר שלב:
- להגדיר מהו "עולם". האם זה רק כדור הארץ? האם זה כל היקום? האם כולל גם זמן ומקום? או אולי כל המציאות כולה?
- להבין את המשמעות של "לא כל הזמן היה קיים". האם באמת יתכן שהזמן והמקום לא היו? האם יתכן שהחומר לא היה, אבל המקום והזמן כן היו?
- לעמוד על ההבדל בין "אפשרות" קיום לבין "קיום בפועל". לפני הקיום, האם אפשרות הקיום עצמה היתה קיימת?
- להגדיר מהי ישות שהיינו קוראים לה "אלוהים". האם זו ישות אינסופית במרחב? ישות מעבר למקום ולזמן? ישות שהיא החומר עצמו? ישות רוחנית?
- לשאול אם בהגדרות האלה, בכלל קיימת אפשרות שאלוהים יהיה קיים או לא קיים. האם הוא יכול להיחשב "ישנו" או "איננו" על פי ההגדרות שבחרנו?
- לבחון אם אכן אלוהים מתקיים בהגדרה שניסחנו, ואם כן - כיצד זה קשור לבריאה? אולי הוא לא ברא את העולם כלל אלא רק קיים במקביל? או אולי העולם הוא חלק ממנו?
סיכום והמלצה להמשך חקירה
בסופו של דבר, השאלה "האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם?" גדולה בהרבה ממה שנדמה במבט ראשון. בכדי להתחיל לענות עליה בדרך שכלית, כדאי לעבור צעד צעד:
1. להגדיר לעצמנו מהו "העולם" שאנו מדברים עליו, ולשאול אם יכול להיות שלא היה קיים בעבר.
2. להבין את מושגי "יש" ו"אין", ולבדוק כיצד הם חלים על דברים חומריים, רעיוניים או פוטנציאליים.
3. לשאול מה פירוש "אלוהים" - האם זה חומר בסיסי, תודעה בלתי מוגבלת, ישות אינסופית או משהו אחר?
4. לשאול אם קיימת בכלל אפשרות הגיונית לקיומו של אלוהים בהגדרה שבחרנו, והאם ההגדרה מתיישבת עם ההגדרות הקודמות שלנו ל"יש" ו"אין".
5. לבסוף, לבדוק אם יש תימוכין לוגיים או הסברים הגיוניים לכך שאותה ישות (אלוהים) גם בראה בפועל את מה שאנו מכנים "העולם", או שאולי העולם קיים בנפרד ממנו, או שתמיד התקיים.
יש אנשים הבונים את תפיסתם על מסורת, על אמונה, על התורה, על תיאורים של נסים, על חוויות מיסטיות או על דברי מדענים שעוסקים במפץ הגדול ובתהליכים קוסמולוגיים שונים. אבל אם מחליטים לבדוק הכל בדרך של חקירה שכלית טהורה, מגלים שהשאלות מסתעפות להרבה מאוד כיוונים, ושום תשובה לא תהיה פשוטה או קצרה. במקום זאת, נוצרת סדרה של שאלות יסודיות לגבי עצם המושגים "קיים" ו"לא קיים", "מקום", "זמן", "אפשרות" ו"פוטנציאל", ובלי לברר אותן, אין טעם אמיתי להגיע לפסק דין סופי האם יש אלוהים או האם הוא ברא את העולם.
לכן, המסקנה היא שלא די לומר "יש אלוהים" או "אין אלוהים" או "אלוהים ברא את העולם" או "לא ברא", לפני שחוקרים היטב ומגדירים כל שלב בדרך. ככל שמעמיקים, מגלים עוד ועוד מורכבות, ועוד שאלות חדשות צצות ועולות. בצורה כזו, המחקר הופך להיות מרתק בפני עצמו, מפני שהוא מוביל אותנו לברר הרבה יותר מאשר רק את עניין בריאת העולם. הוא מוביל אותנו להבנות יסודיות בנוגע לתפיסת המציאות, למהות הזמן והמקום, למהות האפשרות והחומר, ולבסוף גם למהות התודעה שלנו, ואיך כל אלו משתלבים בהנחה על קיומו של אלוהים.
בסיום, כדאי לזכור שאפשר להמשיך לחקור ולשאול גם שאלות על המערכת המוסרית והדתית, על השאלה אם יש טעם בקיום מצוות, על שאלת הבחירה החופשית, ועל מידת המעורבות של האל במציאות. אבל לפי הסדר ההגיוני המתואר כאן, תחילה מומלץ להגדיר ולחקור את היסודות.
- הגדרת קיום ומהות הזמן
- האם אפשרי שהעולם לא היה קיים?
- מושגי אלוהים שונים בפילוסופיה ובדת
- רעיון הבריאה לעומת נצחיות העולם
- שאלת היש והאין בחקירה שכלית