למתקדמים, הארה רוחנית, שלמות מוחלטת, להיות אלוהים, תודעה של אלוהים, לא לדעת כלום, אין הבדל בין יש לאין, יש הבדל בין יש לאין, אחדות מוחלטת, מה זה רשימו? מה זה רצוא ושוב? להיכלל באין סוף
מהי תודעה של אלוהים וכיצד אפשר להגיע אליה?
תודעה של אלוהים, לפי אליעד כהן, היא מצב שבו האדם חווה שלמות מוחלטת, מצב של אי - ידיעה מוחלטת, שבו הוא לא יודע דבר כלל. במצב הזה, אין שום הבדל בין "יש" ל"אין", ואין משמעות למושגים עצמם, מפני שאין שום צורה להיאחז בה. מדובר על חוויה שבה כל הגדרה, כל מחשבה וכל מושג מתמוססים לתוך כלום מוחלט. אליעד מסביר שאדם שחווה מצב כזה מאבד את היכולת להבדיל בין דברים, מכיוון שמבחינתו אין משמעות לאף מושג.
מה זה אומר שאין הבדל בין יש לאין?
כשאליעד אומר שאין הבדל בין "יש" ל"אין", הוא מתכוון לכך שמצד האמת המוחלטת, לא קיימת שום הפרדה ביניהם. לדוגמה, אדם יכול להסתכל על שני כיסאות שונים, ובמובן יחסי להגיד שיש ביניהם הבדל. אך מנקודת מבט של שלמות מוחלטת, של אי - ידיעה מוחלטת, הכיסאות הללו אינם שני דברים נפרדים, אלא הם מהות אחת ללא הבדל אמיתי. אליעד נותן דוגמה נוספת לכך באמצעות הברז: אם יש ברז אחד בלבד, אי אפשר לשאול "איזה ברז" לבחור, מכיוון שזה אותו ברז. כך, כשאומרים שאין הבדל בין יש לאין, הכוונה היא שבחוויה העמוקה ביותר, הכל הוא אותה מהות אחת חסרת צורה וחסרת הבדל.
אם אין הבדל, מדוע אנו עדיין רואים הבדלים?
אליעד מסביר שהאדם הרגיל לא באמת חווה את המצב של אי - ידיעה מוחלטת, ולכן המוח ממשיך לפעול באמצעות הגדרות ומושגים. כשהאדם חושב שהוא מבין שאין הבדל בין דברים, הוא למעשה עדיין מבחין ומבדיל, כי עצם האמירה "אין הבדל" מצביעה על כך שיש משהו להבדיל ממנו. כדי להגיע למצב שבו האדם באמת לא מבחין בין שום דבר לשום דבר אחר, עליו להגיע לנקודה שבה המושגים עצמם מתבטלים לחלוטין. רק אז האדם יכול לחוות חוסר מוחלט של הבחנה בין דברים.
איך אפשר להבין את ההבדל בין צורה למהות?
אליעד מדגים זאת באמצעות ההבדל בין שני כיסאות: מצד הצורה, הם שני כיסאות שונים, אך מצד המהות אין באמת הפרדה ביניהם. כלומר, כל עוד האדם מבין את המציאות דרך מושגים וצורות, הוא יראה הבדלים. לעומת זאת, כשאדם מגיע למצב של אי - ידיעה מוחלטת, שבו הוא לא יודע כלום, אז אין אצלו הבדל בין צורה למהות, כי הצורה עצמה לא קיימת במצב הזה.
מהם "רצוא ושוב" ו"רשימו" בהקשר רוחני?
"רצוא ושוב", לפי אליעד, מתאר תהליך שבו האדם נע בין ההבנה שאין שום הבדל לבין החזרה לתודעה של הבדלים והגדרות. במצב של "רצוא", האדם חווה אחדות מוחלטת ואי - ידיעה מוחלטת, וכשהוא חוזר למצב של "שוב", הוא חוזר אל המציאות שבה יש הבדלים ומושגים.
"רשימו" הוא המושג המתאר את הרושם שנשאר באדם לאחר שחזר מהחוויה של האחדות המוחלטת. לדוגמה, אדם שחווה את האחדות חוזר אל המציאות עם רושם או זיכרון עמום של מצב האחדות, אך עדיין ממשיך לראות הבדלים וצורות. הרשימו הוא השארית שמאפשרת לאדם לזכור ברמה מסוימת את החוויה של האחדות, אך לא לחוות אותה במלואה באופן קבוע.
מה זה אומר "להיכלל באין סוף"?
להיכלל באין סוף, על פי אליעד כהן, זה להגיע למצב שבו האדם מאבד כל תחושת נפרדות או הגדרה עצמית, ונכלל לגמרי בתוך המהות של האינסוף, המצב של אחדות מוחלטת. במצב כזה האדם לא מרגיש שום חיסרון, לא מפחד להשתעמם, ולא מרגיש צורך לממש את עצמו, מפני שאין לו שום מודעות או צורך שהוא צריך לממש. רק במצב כזה של חוסר מוחלט, האדם יכול לחוות את ההכללה המלאה באינסוף.
מה המשמעות של אי - ידיעה מוחלטת בחוויה הרוחנית?
אליעד מסביר שהמצב של אי - ידיעה מוחלטת הוא מצב שבו האדם לא יכול לדעת דבר באופן מוחלט, ואפילו את הדבר הבסיסי ביותר - ההבדל בין "יש" ל"אין" - הוא כבר לא יודע. במצב זה, האדם אינו יכול להוכיח או לאשר שום דבר, כי אין שום נקודת אחיזה. אי - ידיעה מוחלטת היא למעשה הדרך היחידה להגיע לשלמות מוחלטת...
תודעה של אלוהים, לפי אליעד כהן, היא מצב שבו האדם חווה שלמות מוחלטת, מצב של אי - ידיעה מוחלטת, שבו הוא לא יודע דבר כלל. במצב הזה, אין שום הבדל בין "יש" ל"אין", ואין משמעות למושגים עצמם, מפני שאין שום צורה להיאחז בה. מדובר על חוויה שבה כל הגדרה, כל מחשבה וכל מושג מתמוססים לתוך כלום מוחלט. אליעד מסביר שאדם שחווה מצב כזה מאבד את היכולת להבדיל בין דברים, מכיוון שמבחינתו אין משמעות לאף מושג.
מה זה אומר שאין הבדל בין יש לאין?
כשאליעד אומר שאין הבדל בין "יש" ל"אין", הוא מתכוון לכך שמצד האמת המוחלטת, לא קיימת שום הפרדה ביניהם. לדוגמה, אדם יכול להסתכל על שני כיסאות שונים, ובמובן יחסי להגיד שיש ביניהם הבדל. אך מנקודת מבט של שלמות מוחלטת, של אי - ידיעה מוחלטת, הכיסאות הללו אינם שני דברים נפרדים, אלא הם מהות אחת ללא הבדל אמיתי. אליעד נותן דוגמה נוספת לכך באמצעות הברז: אם יש ברז אחד בלבד, אי אפשר לשאול "איזה ברז" לבחור, מכיוון שזה אותו ברז. כך, כשאומרים שאין הבדל בין יש לאין, הכוונה היא שבחוויה העמוקה ביותר, הכל הוא אותה מהות אחת חסרת צורה וחסרת הבדל.
אם אין הבדל, מדוע אנו עדיין רואים הבדלים?
אליעד מסביר שהאדם הרגיל לא באמת חווה את המצב של אי - ידיעה מוחלטת, ולכן המוח ממשיך לפעול באמצעות הגדרות ומושגים. כשהאדם חושב שהוא מבין שאין הבדל בין דברים, הוא למעשה עדיין מבחין ומבדיל, כי עצם האמירה "אין הבדל" מצביעה על כך שיש משהו להבדיל ממנו. כדי להגיע למצב שבו האדם באמת לא מבחין בין שום דבר לשום דבר אחר, עליו להגיע לנקודה שבה המושגים עצמם מתבטלים לחלוטין. רק אז האדם יכול לחוות חוסר מוחלט של הבחנה בין דברים.
איך אפשר להבין את ההבדל בין צורה למהות?
אליעד מדגים זאת באמצעות ההבדל בין שני כיסאות: מצד הצורה, הם שני כיסאות שונים, אך מצד המהות אין באמת הפרדה ביניהם. כלומר, כל עוד האדם מבין את המציאות דרך מושגים וצורות, הוא יראה הבדלים. לעומת זאת, כשאדם מגיע למצב של אי - ידיעה מוחלטת, שבו הוא לא יודע כלום, אז אין אצלו הבדל בין צורה למהות, כי הצורה עצמה לא קיימת במצב הזה.
מהם "רצוא ושוב" ו"רשימו" בהקשר רוחני?
"רצוא ושוב", לפי אליעד, מתאר תהליך שבו האדם נע בין ההבנה שאין שום הבדל לבין החזרה לתודעה של הבדלים והגדרות. במצב של "רצוא", האדם חווה אחדות מוחלטת ואי - ידיעה מוחלטת, וכשהוא חוזר למצב של "שוב", הוא חוזר אל המציאות שבה יש הבדלים ומושגים.
"רשימו" הוא המושג המתאר את הרושם שנשאר באדם לאחר שחזר מהחוויה של האחדות המוחלטת. לדוגמה, אדם שחווה את האחדות חוזר אל המציאות עם רושם או זיכרון עמום של מצב האחדות, אך עדיין ממשיך לראות הבדלים וצורות. הרשימו הוא השארית שמאפשרת לאדם לזכור ברמה מסוימת את החוויה של האחדות, אך לא לחוות אותה במלואה באופן קבוע.
מה זה אומר "להיכלל באין סוף"?
להיכלל באין סוף, על פי אליעד כהן, זה להגיע למצב שבו האדם מאבד כל תחושת נפרדות או הגדרה עצמית, ונכלל לגמרי בתוך המהות של האינסוף, המצב של אחדות מוחלטת. במצב כזה האדם לא מרגיש שום חיסרון, לא מפחד להשתעמם, ולא מרגיש צורך לממש את עצמו, מפני שאין לו שום מודעות או צורך שהוא צריך לממש. רק במצב כזה של חוסר מוחלט, האדם יכול לחוות את ההכללה המלאה באינסוף.
מה המשמעות של אי - ידיעה מוחלטת בחוויה הרוחנית?
אליעד מסביר שהמצב של אי - ידיעה מוחלטת הוא מצב שבו האדם לא יכול לדעת דבר באופן מוחלט, ואפילו את הדבר הבסיסי ביותר - ההבדל בין "יש" ל"אין" - הוא כבר לא יודע. במצב זה, האדם אינו יכול להוכיח או לאשר שום דבר, כי אין שום נקודת אחיזה. אי - ידיעה מוחלטת היא למעשה הדרך היחידה להגיע לשלמות מוחלטת...
- מה זה רשימו?
- מה זה רצוא ושוב?
- איך מגיעים להארה רוחנית?
- מה זה אי - ידיעה מוחלטת?
- מהי תודעה של אלוהים?