הכל השתקפות שלך, העולם הפנימי שבתוכך, מי זה השטן? מי זה אלוהים? מתן תורה, מי נתן את התורה? סיפורי מעשיות, אגדות ילדים, קיום בלי בחירה חופשית, ליהנות להרגיש רע, לרצות להרגיש רע
מי הם אלוהים והשטן בתוך העולם הפנימי שלך?
ההרצאה עוסקת באופן מפורט בשאלה מיהם אלוהים והשטן, אך מנקודת מבט שונה לחלוטין מהתפיסה המסורתית. אליעד כהן מסביר שהמושגים "אלוהים" ו"שטן" הם אנלוגיות או מטאפורות להבנת המציאות הפנימית של האדם. הוא מדגים ואומר כי הדבר הכי חשוב לאדם בחייו נקרא "אלוהים", משום שזה הדבר שלמענו האדם מתאמץ, מתאמץ להשיג אותו, ומשתעבד אליו. לדוגמה, אם הדבר הכי חשוב לאדם הוא להיות מאושר, אז האושר הופך להיות האלוהים שלו. מצד שני, השטן מייצג את מה שמרחיק את האדם מהמטרה שלו, כמו מה שמפריע לו להיות מאושר.
האם התורה ניתנה על ידי אלוהים או השטן?
אליעד מסביר רעיון לא שגרתי, לפיו התורה, שכביכול ניתנה מאלוהים, היא בעצם מהשטן. הוא מתייחס לכך שהתורה, וכל תורה אחרת (כמו גם הדת היהודית), מבוססות על הרעיון של טוב ורע, שכר ועונש. הוא מציין שכל מערכת שמגדירה שיש טוב ויש רע, וכל תורה שקובעת "עשה כך ויהיה לך טוב, אל תעשה ככה ויהיה לך רע", אינה יכולה להגיע מאלוהים האמיתי, אלא מהשטן.
אליעד אומר שזו בעצם תפיסת מציאות של טוב ורע, שכר ועונש. כל מה שנתפס כמצווה או עבירה, לפי דבריו, לא בא מאלוהים אלא מהכוח הרע, כלומר, מהשטן. לטענתו, אלוהים האמיתי לא עסוק בשכר ובעונש, אלא אדיש לחלוטין למה שהאדם עושה או לא עושה. כדוגמה הוא אומר שהעולם מתנהל בלי שום קשר למעשיך: אם יורד גשם או אם נופל מטאור, זה קורה ללא קשר למה שעשית או לא עשית.
האם לאלוהים יש צורך לבחון אותך או להעניש אותך?
אליעד ממשיך להסביר שאלוהים האמיתי אינו צריך שום דבר מהאדם, ולכן לא הגיוני שאלוהים ברא את העולם רק כדי לבחון את האדם. הוא מביא דוגמה ואומר שאלוהים, שברא את כל הכוכבים והשמיים, לא באמת זקוק לך כדי שתעשה לו טובה. הוא משווה זאת לאדם שמבקש מג'וקים ללכת במסלול מסוים, וטוען שאלוהים לא באמת צריך שיצייתו לו. אין לאלוהים צורך לבחון אותך, כיוון שהוא אמור לדעת מראש את התוצאה, ולכן כל תפיסת השכר והעונש לא הגיונית בעיניו.
מה המשמעות האמיתית של סיפורי התורה?
אליעד טוען שכל סיפורי התורה הם אגדות ומעשיות, שכל אדם אמור לראות בעצמו. הוא מסביר שהתורה ומעשיותיה הן משל, סיפור שכל אחד מספר לעצמו. כל אדם מחזיק בתוכו את עם ישראל, את אלוהים שלו, את הרצונות שלו. כל אדם מאמין באיזה אלוהים פנימי, שאומר לו מה עליו לעשות כדי להיות מאושר (להשיג כסף, בית, משפחה וכו'), ואם הוא יעשה זאת, הוא מאמין שיקבל שכר מאלוהיו הפנימי.
איך העולם החיצוני משקף את הפנימיות שלך?
אליעד מסביר שכל מה שאתה רואה בחוץ הוא למעשה השתקפות של עצמך. כשאתה פותח חדשות או שומע סיפור או אגדה, אתה למעשה שומע סיפור על מה שקורה בתוכך. הוא נותן דוגמה לגבי חדשות, ומסביר שאם אתה שומע על עליית מחירי מים, על פוליטיקאים מושחתים, או על ראש ממשלה שמת, כל אלה הם ביטויים פנימיים בתוכך. אם ראש הממשלה מת, זה אומר שרצון חזק בתוכך מת. בתוך כל אדם קיימים הכוחות של הכנסת, של מפלגות, של וויכוחים פנימיים - כל מה שנמצא בחוץ, קיים בפנים.
איך כל סיפורי המעשיות והאגדות קשורים אליך?
אליעד מדגיש שכל סיפור בעולם, בין אם זה אגדות ילדים, מיתולוגיה יוונית, או סיפורי התורה והבריאה, הוא בעצם סיפור עליך. אין בעולם סיפור שהוא לא עליך, וכדי להבין את זה אתה חייב להפשיט את הצורות ולהסתכל על המהות של הדברים. ככל שאתה מסתכל יותר לעומק, אתה רואה שכל הדברים הם ביטויים של דבר אחד, ולכן הם תמיד קשורים אליך.
האם אפשר לבחור ליהנות ממה שאתה לא רוצה?
אליעד דן במושג של ליהנות מדברים שאתה לא רוצה. הוא מסביר שבאופן רגיל, האדם לא יכול ליהנות מדבר שהוא לא רוצה, מכיוון שההנאה והסבל תלויים במה שהאדם רוצה...
ההרצאה עוסקת באופן מפורט בשאלה מיהם אלוהים והשטן, אך מנקודת מבט שונה לחלוטין מהתפיסה המסורתית. אליעד כהן מסביר שהמושגים "אלוהים" ו"שטן" הם אנלוגיות או מטאפורות להבנת המציאות הפנימית של האדם. הוא מדגים ואומר כי הדבר הכי חשוב לאדם בחייו נקרא "אלוהים", משום שזה הדבר שלמענו האדם מתאמץ, מתאמץ להשיג אותו, ומשתעבד אליו. לדוגמה, אם הדבר הכי חשוב לאדם הוא להיות מאושר, אז האושר הופך להיות האלוהים שלו. מצד שני, השטן מייצג את מה שמרחיק את האדם מהמטרה שלו, כמו מה שמפריע לו להיות מאושר.
האם התורה ניתנה על ידי אלוהים או השטן?
אליעד מסביר רעיון לא שגרתי, לפיו התורה, שכביכול ניתנה מאלוהים, היא בעצם מהשטן. הוא מתייחס לכך שהתורה, וכל תורה אחרת (כמו גם הדת היהודית), מבוססות על הרעיון של טוב ורע, שכר ועונש. הוא מציין שכל מערכת שמגדירה שיש טוב ויש רע, וכל תורה שקובעת "עשה כך ויהיה לך טוב, אל תעשה ככה ויהיה לך רע", אינה יכולה להגיע מאלוהים האמיתי, אלא מהשטן.
אליעד אומר שזו בעצם תפיסת מציאות של טוב ורע, שכר ועונש. כל מה שנתפס כמצווה או עבירה, לפי דבריו, לא בא מאלוהים אלא מהכוח הרע, כלומר, מהשטן. לטענתו, אלוהים האמיתי לא עסוק בשכר ובעונש, אלא אדיש לחלוטין למה שהאדם עושה או לא עושה. כדוגמה הוא אומר שהעולם מתנהל בלי שום קשר למעשיך: אם יורד גשם או אם נופל מטאור, זה קורה ללא קשר למה שעשית או לא עשית.
האם לאלוהים יש צורך לבחון אותך או להעניש אותך?
אליעד ממשיך להסביר שאלוהים האמיתי אינו צריך שום דבר מהאדם, ולכן לא הגיוני שאלוהים ברא את העולם רק כדי לבחון את האדם. הוא מביא דוגמה ואומר שאלוהים, שברא את כל הכוכבים והשמיים, לא באמת זקוק לך כדי שתעשה לו טובה. הוא משווה זאת לאדם שמבקש מג'וקים ללכת במסלול מסוים, וטוען שאלוהים לא באמת צריך שיצייתו לו. אין לאלוהים צורך לבחון אותך, כיוון שהוא אמור לדעת מראש את התוצאה, ולכן כל תפיסת השכר והעונש לא הגיונית בעיניו.
מה המשמעות האמיתית של סיפורי התורה?
אליעד טוען שכל סיפורי התורה הם אגדות ומעשיות, שכל אדם אמור לראות בעצמו. הוא מסביר שהתורה ומעשיותיה הן משל, סיפור שכל אחד מספר לעצמו. כל אדם מחזיק בתוכו את עם ישראל, את אלוהים שלו, את הרצונות שלו. כל אדם מאמין באיזה אלוהים פנימי, שאומר לו מה עליו לעשות כדי להיות מאושר (להשיג כסף, בית, משפחה וכו'), ואם הוא יעשה זאת, הוא מאמין שיקבל שכר מאלוהיו הפנימי.
איך העולם החיצוני משקף את הפנימיות שלך?
אליעד מסביר שכל מה שאתה רואה בחוץ הוא למעשה השתקפות של עצמך. כשאתה פותח חדשות או שומע סיפור או אגדה, אתה למעשה שומע סיפור על מה שקורה בתוכך. הוא נותן דוגמה לגבי חדשות, ומסביר שאם אתה שומע על עליית מחירי מים, על פוליטיקאים מושחתים, או על ראש ממשלה שמת, כל אלה הם ביטויים פנימיים בתוכך. אם ראש הממשלה מת, זה אומר שרצון חזק בתוכך מת. בתוך כל אדם קיימים הכוחות של הכנסת, של מפלגות, של וויכוחים פנימיים - כל מה שנמצא בחוץ, קיים בפנים.
איך כל סיפורי המעשיות והאגדות קשורים אליך?
אליעד מדגיש שכל סיפור בעולם, בין אם זה אגדות ילדים, מיתולוגיה יוונית, או סיפורי התורה והבריאה, הוא בעצם סיפור עליך. אין בעולם סיפור שהוא לא עליך, וכדי להבין את זה אתה חייב להפשיט את הצורות ולהסתכל על המהות של הדברים. ככל שאתה מסתכל יותר לעומק, אתה רואה שכל הדברים הם ביטויים של דבר אחד, ולכן הם תמיד קשורים אליך.
האם אפשר לבחור ליהנות ממה שאתה לא רוצה?
אליעד דן במושג של ליהנות מדברים שאתה לא רוצה. הוא מסביר שבאופן רגיל, האדם לא יכול ליהנות מדבר שהוא לא רוצה, מכיוון שההנאה והסבל תלויים במה שהאדם רוצה...
- מי נתן את התורה?
- האם אלוהים והשטן קיימים באמת?
- מה זה בחירה חופשית?
- למה אנחנו אוהבים להרגיש רע?
- איך ליהנות מדברים שאתה לא רוצה?
- מה משמעות סיפורי התורה?
- איך הכל השתקפות של עצמי?