7:51חיים ומוות, למה לחיות? למה למות? התאבדות, לחיות או למות, רצון לחיות, רצון למות, סיבות לחיות, סיבות למות, להתאבד, למה העולם קיים? למה אלוהים ברא את העולם? רוצה לחיות, רוצה למות
למה אנשים מעדיפים לחיות ולא למות?
אליעד כהן פתח את הדיון בשאלה מדוע אנשים מעדיפים לחיות ולא למות, תוך שהוא מציין שמבחינה שכלית אין הבדל חד - משמעי בין שני המצבים. הוא תיאר את ניסיונו לנתח את השאלה, תוך שהוא מבחין בכך שבסופו של דבר הרצון לחיות תמיד גובר. אליעד לא התרכז בשאלה האם המוות טוב או רע, אלא בתהליך המחשבתי שמוביל את האדם להעדיף חיים על פני מוות, כאשר בניתוח השכלי אין הבדל ברור בין השניים.
מה משפיע על ההעדפה לחיות?
לפי אליעד, אם השכל מזהה יתרונות ברורים בחיים לעומת המוות, אז זו הסיבה להעדפת החיים. אך אם השכל לא מצליח להבחין בהבדל, אז עולה השאלה, למה הרצון נוטה דווקא לחיות ולא למות? הוא טוען שההעדפה לחיים נובעת מהשאלה הגדולה יותר של נפרדות המציאות. בדיוק כמו שניתן לשאול מדוע יש ניגודיות בין הדברים, כך גם אפשר לשאול מדוע קיימת העדפה לחיים במקום מוות. במילים אחרות, אם הכל היה אחד, למה יש לנו העדפה שכזו?
האם השכל שולט ברצון או שהרצון שולט בשכל?
בעוד שדיברו על האם הרצון נובע מהשכל או אם השכל נגרם מתוך הרצון, אליעד הציע תשובה מעגלית: הרצון לחיות משפיע על השכל כך שהוא מוצא יתרונות לחיים, בעוד שבמקביל, השכל יכול גם למצוא יתרונות בחיים, ובכך ליצור את הרצון לחיות. השאלה מי התחיל קודם נותרה פתוחה, מה שמוביל למצב מעגלי בו כל אחד מהם משפיע על השני.
איך אפשר להגיע לתשובה מוחלטת?
על מנת להבין באמת למה יש רצון לחיות ולא למות, יש להבין את הסיבה לקיום המציאות ולנפרדות שבה. השאלה המרכזית היא מדוע העולם קיים? ברגע שנבין את הסיבה לקיום העולם, נוכל להבין גם את הרצון לחיות. אליעד הציע שאלות בסיסיות כמו "למה יש שמש?" ו"למה יש שמיים?" כדי להתחיל לחקור את התשובות העמוקות יותר על המציאות והסיבה לקיום החיים.
למה אלוהים ברא את העולם?
בסוף השיחה, אליעד העביר את הדיון לשאלה מדוע אלוהים ברא את העולם. לדעתו, התשובה לשאלה זו תוכל לעזור להבין את הרצון לחיות. הוא ציין שההבנה של הסיבה לבריאת העולם יכולה להוביל אותנו להבין את כל השאלות הנלוות לכך. אליעד הדגיש שזו שאלה שיש לחקור אותה באופן ישיר, ולשאול שאלות פשוטות כמו "למה יש שמש?" על מנת להגיע לתשובות עמוקות יותר.
סיכום
אליעד כהן פתח את הדיון בשאלה מדוע אנשים מעדיפים לחיות ולא למות, תוך שהוא מציין שמבחינה שכלית אין הבדל חד - משמעי בין שני המצבים. הוא תיאר את ניסיונו לנתח את השאלה, תוך שהוא מבחין בכך שבסופו של דבר הרצון לחיות תמיד גובר. אליעד לא התרכז בשאלה האם המוות טוב או רע, אלא בתהליך המחשבתי שמוביל את האדם להעדיף חיים על פני מוות, כאשר בניתוח השכלי אין הבדל ברור בין השניים.
מה משפיע על ההעדפה לחיות?
לפי אליעד, אם השכל מזהה יתרונות ברורים בחיים לעומת המוות, אז זו הסיבה להעדפת החיים. אך אם השכל לא מצליח להבחין בהבדל, אז עולה השאלה, למה הרצון נוטה דווקא לחיות ולא למות? הוא טוען שההעדפה לחיים נובעת מהשאלה הגדולה יותר של נפרדות המציאות. בדיוק כמו שניתן לשאול מדוע יש ניגודיות בין הדברים, כך גם אפשר לשאול מדוע קיימת העדפה לחיים במקום מוות. במילים אחרות, אם הכל היה אחד, למה יש לנו העדפה שכזו?
האם השכל שולט ברצון או שהרצון שולט בשכל?
בעוד שדיברו על האם הרצון נובע מהשכל או אם השכל נגרם מתוך הרצון, אליעד הציע תשובה מעגלית: הרצון לחיות משפיע על השכל כך שהוא מוצא יתרונות לחיים, בעוד שבמקביל, השכל יכול גם למצוא יתרונות בחיים, ובכך ליצור את הרצון לחיות. השאלה מי התחיל קודם נותרה פתוחה, מה שמוביל למצב מעגלי בו כל אחד מהם משפיע על השני.
איך אפשר להגיע לתשובה מוחלטת?
על מנת להבין באמת למה יש רצון לחיות ולא למות, יש להבין את הסיבה לקיום המציאות ולנפרדות שבה. השאלה המרכזית היא מדוע העולם קיים? ברגע שנבין את הסיבה לקיום העולם, נוכל להבין גם את הרצון לחיות. אליעד הציע שאלות בסיסיות כמו "למה יש שמש?" ו"למה יש שמיים?" כדי להתחיל לחקור את התשובות העמוקות יותר על המציאות והסיבה לקיום החיים.
למה אלוהים ברא את העולם?
בסוף השיחה, אליעד העביר את הדיון לשאלה מדוע אלוהים ברא את העולם. לדעתו, התשובה לשאלה זו תוכל לעזור להבין את הרצון לחיות. הוא ציין שההבנה של הסיבה לבריאת העולם יכולה להוביל אותנו להבין את כל השאלות הנלוות לכך. אליעד הדגיש שזו שאלה שיש לחקור אותה באופן ישיר, ולשאול שאלות פשוטות כמו "למה יש שמש?" על מנת להגיע לתשובות עמוקות יותר.
סיכום
- העדפה לחיות נובעת משיקולים שכליים או מתוך רצון פנימי.
- אם השכל רואה יתרונות בחיים על פני המוות, זהו מקור הרצון לחיות.
- השאלה "למה לחיות ולא למות?" מחייבת להבין את הסיבה לנפרדות במציאות.
- הרצון משפיע על השכל והשכל משפיע על הרצון, והם יוצרים קשר מעגלי.
- הבנת הסיבה לקיום העולם תוביל להבנת הרצון לחיות.
- האם יש משמעות לחיים?
- איך להתמודד עם מחשבות על מוות?
- האם יש הבדל אמיתי בין חיים למוות?
- איך למצוא משמעות בחיים?
- מהו הרצון ואיך הוא נוצר?
למה אנשים מעדיפים לחיות ולא למות?
השאלה המרכזית בדיון היא מדוע אנשים מעדיפים לחיות ולא למות, כאשר לכאורה מבחינה שכלית אין הבדל חד - משמעי בין שני המצבים. הדובר מתאר שהוא מבצע ניתוח שכלי ומנסה להבין אם עדיף לחיות או למות, אך מגלה שבסופו של דבר הרצון שלו גובר והוא מעדיף לחיות.
מה משפיע על ההעדפה לחיות?
אליעד מסביר שאם השכל מצביע על כך שיש יותר יתרונות בחיים מאשר במוות, אז זו הסיבה להעדפה לחיות. אך אם אין יתרון ברור לחיים על פני המוות מבחינה שכלית, השאלה הופכת להיות מדוע הרצון נוטה לצד החיים ולא לצד המוות. התשובה לכך, לפי אליעד, היא שזה נובע מאותה סיבה שבגללה קיימת בכלל נפרדות במציאות. בדיוק כפי שניתן לשאול מדוע יש ניגודיות בין דברים, ניתן גם לשאול מדוע קיימת ההעדפה לחיות על פני המוות.
האם השכל שולט ברצון או שהרצון שולט בשכל?
במהלך השיחה עולה טענה מעניינת: האם הרצון לחיות נובע מהשכל או שהשכל מושפע מהרצון? אליעד מסביר שהרצון לראות יתרונות בחיים גורם לכך שהשכל ימצא יתרונות לחיים. מצד שני, אפשר גם לטעון שהשכל מוצא יתרונות לחיים ולכן נוצר הרצון לחיות. כך נוצר מצב מעגלי - השאלה מי התחיל קודם.
איך אפשר להגיע לתשובה מוחלטת?
לדברי אליעד, כדי להבין באמת מדוע יש רצון לחיות ולא למות, יש להבין מדוע בכלל קיימת המציאות ומדוע יש נפרדות בעולם. השאלה האמיתית היא מדוע העולם קיים, ורק כאשר מבינים זאת, אפשר להבין גם את השאלה מדוע האדם רוצה לחיות.
למה אלוהים ברא את העולם?
בסוף השיחה אליעד מפנה את הדיון לשאלה מדוע אלוהים ברא את העולם, מתוך הבנה שאם נדע את הסיבה לבריאת העולם, נוכל להבין גם את הרצון לחיות. הוא ממליץ לשאול שאלות בסיסיות כמו "למה יש שמש?" ו"למה יש שמיים?" כדי להגיע לתשובות עמוקות יותר על המציאות.
סיכום
- אם השכל רואה יותר יתרונות לחיים - זו הסיבה לרצון לחיות.
- אם השכל לא מבחין בהבדל משמעותי בין חיים למוות - יש צורך להבין את הסיבה לנפרדות במציאות.
- יש קשר מעגלי בין השכל לרצון - הרצון משפיע על השכל והשכל משפיע על הרצון.
- כדי להבין את הרצון לחיות, יש לחקור את השאלה הבסיסית יותר - מדוע העולם קיים ולמה אלוהים ברא אותו.
השאלה המרכזית בדיון היא מדוע אנשים מעדיפים לחיות ולא למות, כאשר לכאורה מבחינה שכלית אין הבדל חד - משמעי בין שני המצבים. הדובר מתאר שהוא מבצע ניתוח שכלי ומנסה להבין אם עדיף לחיות או למות, אך מגלה שבסופו של דבר הרצון שלו גובר והוא מעדיף לחיות.
מה משפיע על ההעדפה לחיות?
אליעד מסביר שאם השכל מצביע על כך שיש יותר יתרונות בחיים מאשר במוות, אז זו הסיבה להעדפה לחיות. אך אם אין יתרון ברור לחיים על פני המוות מבחינה שכלית, השאלה הופכת להיות מדוע הרצון נוטה לצד החיים ולא לצד המוות. התשובה לכך, לפי אליעד, היא שזה נובע מאותה סיבה שבגללה קיימת בכלל נפרדות במציאות. בדיוק כפי שניתן לשאול מדוע יש ניגודיות בין דברים, ניתן גם לשאול מדוע קיימת ההעדפה לחיות על פני המוות.
האם השכל שולט ברצון או שהרצון שולט בשכל?
במהלך השיחה עולה טענה מעניינת: האם הרצון לחיות נובע מהשכל או שהשכל מושפע מהרצון? אליעד מסביר שהרצון לראות יתרונות בחיים גורם לכך שהשכל ימצא יתרונות לחיים. מצד שני, אפשר גם לטעון שהשכל מוצא יתרונות לחיים ולכן נוצר הרצון לחיות. כך נוצר מצב מעגלי - השאלה מי התחיל קודם.
איך אפשר להגיע לתשובה מוחלטת?
לדברי אליעד, כדי להבין באמת מדוע יש רצון לחיות ולא למות, יש להבין מדוע בכלל קיימת המציאות ומדוע יש נפרדות בעולם. השאלה האמיתית היא מדוע העולם קיים, ורק כאשר מבינים זאת, אפשר להבין גם את השאלה מדוע האדם רוצה לחיות.
למה אלוהים ברא את העולם?
בסוף השיחה אליעד מפנה את הדיון לשאלה מדוע אלוהים ברא את העולם, מתוך הבנה שאם נדע את הסיבה לבריאת העולם, נוכל להבין גם את הרצון לחיות. הוא ממליץ לשאול שאלות בסיסיות כמו "למה יש שמש?" ו"למה יש שמיים?" כדי להגיע לתשובות עמוקות יותר על המציאות.
סיכום
- אם השכל רואה יותר יתרונות לחיים - זו הסיבה לרצון לחיות.
- אם השכל לא מבחין בהבדל משמעותי בין חיים למוות - יש צורך להבין את הסיבה לנפרדות במציאות.
- יש קשר מעגלי בין השכל לרצון - הרצון משפיע על השכל והשכל משפיע על הרצון.
- כדי להבין את הרצון לחיות, יש לחקור את השאלה הבסיסית יותר - מדוע העולם קיים ולמה אלוהים ברא אותו.
- האם יש משמעות לחיים?
- איך להתמודד עם מחשבות על מוות?
- האם יש הבדל אמיתי בין חיים למוות?
- איך למצוא משמעות בחיים?
- מהו הרצון ואיך הוא נוצר?
ש: הנושא זה גם משהו אישי אבל נגיד מתוך דוגמא של העיתון, אני קורא עיתון בעיתון אסון שקרה לאיזה משפחה אז אני מנסה לבדוק זה טוב זה רע אז נגיד בדברים שכליים אז אני מגיע מה קרה אם הם מתו, משהו טרגי כן אבל אז זה משהו.
אליעד: משהו טרגי או משהו שנראה טרגי?
ש: משהו שנראה טרגי.
אליעד: משהו שנראה טרגי או שכרגע נראה לי טרגי?
ש: כרגע נראה לי טרגי אבל כרגע אני מנסה לספר לך את התהליך שעברתי, התהליך שעברתי מצד השכל שאני מתבונן האם טוב לחיות או טוב למות אז אני באמת לא יודע.
אליעד: זה טוב למות אבל בעד ארצנו.
ש: כן אז אני לא יודע מה יותר טוב מבחינת התבוננות השכל שלי, אני לא יודע בסופו של דבר כשאני עושה את המאזן אני לא יודע אם זה טוב אבל מצד שני אני אומר לעצמי הרי אני נפשי רצוני כי אני יודע שאני רוצה לחיות.
אליעד: רק רוצה לחיות?
ש: לא.
אליעד: טוב אז מה השאלה?
ש: אני מעדיף יש לי העדפה.
אליעד: אתה צודק אז מה השאלה?
ש: יש לי העדפה לחיות ולא למות ואז אני גם שופט אותה.
אליעד: ביחס להעדפה שלך.
ש: כן אז.
אליעד: נכון עד כאן נכון.
ש: לא, אז אני שואל שאלתי את עצמי למה אני בוחר, למה אני מעדיף הרי במאזן השכלי יש בזה מאזן מסוים למה הרצון שלי מעדיף את הצד של לחיות ולא את הצד למות?
אליעד: אתה שואל שאלה ואתה אומר "אם אני בשכל מבין שאין הבדל בין לחיות ללמות אז למה אני מעדיף דווקא לחיות ולא למות" זה מה שאתה שואל.
ש: או יותר אני אחדד יותר.
אליעד: זה מה שאתה שואל, כן תחדד את זה.
ש: אני אחדד את זה אפילו נגיד בשכל יש איזה העדפה מסוימת נגיד ספציפית זה לא ברור אם עדיף למות או לחיות, כן אבל נגיד בשכל באופן יחסי נגיד יש העדפה מסוימת לחיות אבל למה באמת לבחור לחיות כאילו.
אליעד: לא כי העדפה, לא משנה יש העדפה.
ש: אז מה עם ההעדפה?
אליעד: אז ההעדפה היא היתרון של הדבר, אתה מעדיף את מה שיש לך את מה שאתה חושב יותר שנכון ואתה מעדיף את הדבר שנראה לך יותר נכון שכלית. תתרכז יש רק שתי אפשרויות או שתגיד לי שאתה חושב שבשכל יש יותר סיבות לחיות מאשר למות ואז התשובה היא שזאת הסיבה שאתה רוצה לחיות ולא למות או שתגיד לי "לא, בשכל יש לחיות ולמות אותן סיבות" ואז תשאל אותי "אם יש אותן סיבות אז למה אני רוצה לחיות ולא למות", תשובה אותה סיבה שיש נפרדות. זה כמו לשאול "אם הכל אחד אז איך זה שאני רואה שתיים" זאת אותה שאלה "אם המהות היא אותה מהות אז איך זה שנהיו שתי צורות שונות" זאת בדיוק אותה שאלה.
ש: איך זה אם למות זה.
אליעד: בא נגיד שיש את אותו דבר אם המהות של המציאות היא אחד אז איך באחדות אחת נמשכו פעולות משתנות, איך באחדות אחת נהיה פעולות שונות זה כמו לשאול "אם הכל אחד, אם במהות הכל אחד אז איך זה שיש שתיים" זאת אותה שאלה. אז מה אני אגיד לך ולכן אם אתה רוצה לדעת למה באמת אתה רוצה לחיות ולא למות למרות שאתה רואה שלחיות ולמות זה אותו דבר בכמות בשביל זה אתה חייב לדעת למה העולם קיים ורק שתדע למה יש נפרדות רק אז תדע למה יש נפרדות בצורה של רצון לחיות ולא למות. נגיד אתה לא רוצה למות כי אתה רוצה לדבר איתי זאת גם סיבה לא? למה אתה רוצה לחיות כי אתה מכיר אותי.
ש: כן אבל אם אני הייתי מת אולי הייתי מדבר איתך יותר כי אני רוצה לדבר איתך יותר נגיד.
אליעד: יותר, אני לא מדבר עם מי שמת לא מדבר.
ש: אה כן?
אליעד: מאיפה אני יודע אני אומר לך אני לא מדבר רק עם מי שחי. מה ההפך יכול להיות שהיית באמת מת היית מבין יותר טוב את מה שאמרתי קודם זה נקרא שדיברת איתי יותר. מה שאני אומר עוד פעם אם אתה חושב שלחיות ולמות יש כמות שונה יותר לכיוון הלחיות אז זאת בדיוק התשובה למה אתה רוצה לחיות ואם אתה חושב שיש כמות שווה אז התשובה לשאלה "למה זה ולא זה" היא בעצם להגיד לך תחפש תשובה לשאלה אחרת.
ש: עכשיו לא אבל על זה יש לי, גם אם יש העדפה שכלית אבל אני לא חושב שמה הרצון כפוף לשכל?
אליעד: הנה יפה הרצון כפוף לשכל זה אפילו אותו אחד, זה אחד מחייב את השני.
ש: אז לא השכל?
אליעד: לא.
ש: לא, אבל יש הבדל גם הפוך שהרצון משעבד את השכל.
אליעד: אתה יודע למה אתה רואה יותר יתרונות בלחיות כי אתה יותר רוצה לחיות.
ש: זה בדיוק מה שרציתי להגיד.
אליעד: אתה יודע למה אתה רוצה לחיות כי אתה רואה יותר יתרונות בלחיות ואתה יודע למה אתה רואה יותר יתרונות בלחיות כי אתה יותר רוצה לחיות. עכשיו אתה יכול להגיד מי התחיל, מי התחיל ההוא שרוצה לחיות הוא גרם לי לראות שיש יתרונות בלחיות או בגלל שראיתי שיש יותר יתרונות בלחיות בגלל זה רציתי לחיות, איפה ההתחלה?
ש: עכשיו זה שיש העדפה שכלית זה לא מחייב את הרצון?
אליעד: אתה יכול להגיד הרצון מחייב את השכל או אתה יכול להגיד השכל מחייב את הרצון, תגיד "לא, אני מבין" לא עכשיו זה כבר מחויב.
ש: נו אז בסופו של דבר מה אז למה אני בוחר לחיות?
אליעד: ואם היית בוחר למות למה אתה בוחר למות שאלה.
ש: איך אני מחפש את התשובה.
אליעד: אתה מנסה להבין למה העולם קיים אם תבין למה העולם קיים פתרת את כל השאלות.
ש: איך הכיוון שלי לברר למה העולם קיים איך העולם קיים?
אליעד: אני אסביר לך מה שאתה צריך לעשות זה לצאת לרחוב, להסתכל על השמש ולשאול "למה יש שמש" ואז תמצא את התשובה, זהו תשאל שאלה "למה יש שמש" פשוט תשאל תעשה בירורים כפשוטו, "למה יש שמיים" תשאל את השאלה שאלת את זה פעם, שאלת?
ש: קראתי בבראשית.
אליעד: אז זהו הנה התשובה, אז הנה זה התשובה אז אתה יודע למה אתה לחיות כי אלוהים נתן לאדם רצון לחיות זאת התשובה וזה גם כתוב בבראשית כתוב "ויפח באפיו נשמת חיים" נכון, הוא נתן לך רצון לחיות ולכן אתה רוצה לחיות זאת התשובה הנה קיבלנו את התשובה. אז מה השאלה יש שאלה, אני אומר לך תחפש אתה רוצה את התשובה אתה צריך לשאול, אתה בבראשית קראת שאלוהים עשה את העולם אבל לא קראת למה, כתוב למה? יפה צריך לבדוק מה היה לפני כן, להתקשר "אה למה הוא ברא את העולם מאיזה סיבה" בא ננסה להגיד למה, אני לא מתווכח העולם נברא לפי בראשית אבל למה זה לא כתוב בבראשית למה.
ש: יש כל מיני ספרים שכותבים למה אבל.
אליעד: אתה יש לך את התשובה?
ש: לא אין לי את התשובה.
אליעד: נסה אז תמצא את התשובה.
ש: יש כל מיני דעות.
אליעד: אתה רוצה לדעת למה אתה רוצה לחיות ולא למות, אני מסביר לך אתה רוצה תשובה שיהיה לך מאה אחוז אתה צריך למצוא למה העולם קיים, כי אלוהים ברא אותו ולמה אלוהים ברא אותו צריך למצוא את התשובה. טוב הנושא הזה סגרנו אותו?
אליעד: משהו טרגי או משהו שנראה טרגי?
ש: משהו שנראה טרגי.
אליעד: משהו שנראה טרגי או שכרגע נראה לי טרגי?
ש: כרגע נראה לי טרגי אבל כרגע אני מנסה לספר לך את התהליך שעברתי, התהליך שעברתי מצד השכל שאני מתבונן האם טוב לחיות או טוב למות אז אני באמת לא יודע.
אליעד: זה טוב למות אבל בעד ארצנו.
ש: כן אז אני לא יודע מה יותר טוב מבחינת התבוננות השכל שלי, אני לא יודע בסופו של דבר כשאני עושה את המאזן אני לא יודע אם זה טוב אבל מצד שני אני אומר לעצמי הרי אני נפשי רצוני כי אני יודע שאני רוצה לחיות.
אליעד: רק רוצה לחיות?
ש: לא.
אליעד: טוב אז מה השאלה?
ש: אני מעדיף יש לי העדפה.
אליעד: אתה צודק אז מה השאלה?
ש: יש לי העדפה לחיות ולא למות ואז אני גם שופט אותה.
אליעד: ביחס להעדפה שלך.
ש: כן אז.
אליעד: נכון עד כאן נכון.
ש: לא, אז אני שואל שאלתי את עצמי למה אני בוחר, למה אני מעדיף הרי במאזן השכלי יש בזה מאזן מסוים למה הרצון שלי מעדיף את הצד של לחיות ולא את הצד למות?
אליעד: אתה שואל שאלה ואתה אומר "אם אני בשכל מבין שאין הבדל בין לחיות ללמות אז למה אני מעדיף דווקא לחיות ולא למות" זה מה שאתה שואל.
ש: או יותר אני אחדד יותר.
אליעד: זה מה שאתה שואל, כן תחדד את זה.
ש: אני אחדד את זה אפילו נגיד בשכל יש איזה העדפה מסוימת נגיד ספציפית זה לא ברור אם עדיף למות או לחיות, כן אבל נגיד בשכל באופן יחסי נגיד יש העדפה מסוימת לחיות אבל למה באמת לבחור לחיות כאילו.
אליעד: לא כי העדפה, לא משנה יש העדפה.
ש: אז מה עם ההעדפה?
אליעד: אז ההעדפה היא היתרון של הדבר, אתה מעדיף את מה שיש לך את מה שאתה חושב יותר שנכון ואתה מעדיף את הדבר שנראה לך יותר נכון שכלית. תתרכז יש רק שתי אפשרויות או שתגיד לי שאתה חושב שבשכל יש יותר סיבות לחיות מאשר למות ואז התשובה היא שזאת הסיבה שאתה רוצה לחיות ולא למות או שתגיד לי "לא, בשכל יש לחיות ולמות אותן סיבות" ואז תשאל אותי "אם יש אותן סיבות אז למה אני רוצה לחיות ולא למות", תשובה אותה סיבה שיש נפרדות. זה כמו לשאול "אם הכל אחד אז איך זה שאני רואה שתיים" זאת אותה שאלה "אם המהות היא אותה מהות אז איך זה שנהיו שתי צורות שונות" זאת בדיוק אותה שאלה.
ש: איך זה אם למות זה.
אליעד: בא נגיד שיש את אותו דבר אם המהות של המציאות היא אחד אז איך באחדות אחת נמשכו פעולות משתנות, איך באחדות אחת נהיה פעולות שונות זה כמו לשאול "אם הכל אחד, אם במהות הכל אחד אז איך זה שיש שתיים" זאת אותה שאלה. אז מה אני אגיד לך ולכן אם אתה רוצה לדעת למה באמת אתה רוצה לחיות ולא למות למרות שאתה רואה שלחיות ולמות זה אותו דבר בכמות בשביל זה אתה חייב לדעת למה העולם קיים ורק שתדע למה יש נפרדות רק אז תדע למה יש נפרדות בצורה של רצון לחיות ולא למות. נגיד אתה לא רוצה למות כי אתה רוצה לדבר איתי זאת גם סיבה לא? למה אתה רוצה לחיות כי אתה מכיר אותי.
ש: כן אבל אם אני הייתי מת אולי הייתי מדבר איתך יותר כי אני רוצה לדבר איתך יותר נגיד.
אליעד: יותר, אני לא מדבר עם מי שמת לא מדבר.
ש: אה כן?
אליעד: מאיפה אני יודע אני אומר לך אני לא מדבר רק עם מי שחי. מה ההפך יכול להיות שהיית באמת מת היית מבין יותר טוב את מה שאמרתי קודם זה נקרא שדיברת איתי יותר. מה שאני אומר עוד פעם אם אתה חושב שלחיות ולמות יש כמות שונה יותר לכיוון הלחיות אז זאת בדיוק התשובה למה אתה רוצה לחיות ואם אתה חושב שיש כמות שווה אז התשובה לשאלה "למה זה ולא זה" היא בעצם להגיד לך תחפש תשובה לשאלה אחרת.
ש: עכשיו לא אבל על זה יש לי, גם אם יש העדפה שכלית אבל אני לא חושב שמה הרצון כפוף לשכל?
אליעד: הנה יפה הרצון כפוף לשכל זה אפילו אותו אחד, זה אחד מחייב את השני.
ש: אז לא השכל?
אליעד: לא.
ש: לא, אבל יש הבדל גם הפוך שהרצון משעבד את השכל.
אליעד: אתה יודע למה אתה רואה יותר יתרונות בלחיות כי אתה יותר רוצה לחיות.
ש: זה בדיוק מה שרציתי להגיד.
אליעד: אתה יודע למה אתה רוצה לחיות כי אתה רואה יותר יתרונות בלחיות ואתה יודע למה אתה רואה יותר יתרונות בלחיות כי אתה יותר רוצה לחיות. עכשיו אתה יכול להגיד מי התחיל, מי התחיל ההוא שרוצה לחיות הוא גרם לי לראות שיש יתרונות בלחיות או בגלל שראיתי שיש יותר יתרונות בלחיות בגלל זה רציתי לחיות, איפה ההתחלה?
ש: עכשיו זה שיש העדפה שכלית זה לא מחייב את הרצון?
אליעד: אתה יכול להגיד הרצון מחייב את השכל או אתה יכול להגיד השכל מחייב את הרצון, תגיד "לא, אני מבין" לא עכשיו זה כבר מחויב.
ש: נו אז בסופו של דבר מה אז למה אני בוחר לחיות?
אליעד: ואם היית בוחר למות למה אתה בוחר למות שאלה.
ש: איך אני מחפש את התשובה.
אליעד: אתה מנסה להבין למה העולם קיים אם תבין למה העולם קיים פתרת את כל השאלות.
ש: איך הכיוון שלי לברר למה העולם קיים איך העולם קיים?
אליעד: אני אסביר לך מה שאתה צריך לעשות זה לצאת לרחוב, להסתכל על השמש ולשאול "למה יש שמש" ואז תמצא את התשובה, זהו תשאל שאלה "למה יש שמש" פשוט תשאל תעשה בירורים כפשוטו, "למה יש שמיים" תשאל את השאלה שאלת את זה פעם, שאלת?
ש: קראתי בבראשית.
אליעד: אז זהו הנה התשובה, אז הנה זה התשובה אז אתה יודע למה אתה לחיות כי אלוהים נתן לאדם רצון לחיות זאת התשובה וזה גם כתוב בבראשית כתוב "ויפח באפיו נשמת חיים" נכון, הוא נתן לך רצון לחיות ולכן אתה רוצה לחיות זאת התשובה הנה קיבלנו את התשובה. אז מה השאלה יש שאלה, אני אומר לך תחפש אתה רוצה את התשובה אתה צריך לשאול, אתה בבראשית קראת שאלוהים עשה את העולם אבל לא קראת למה, כתוב למה? יפה צריך לבדוק מה היה לפני כן, להתקשר "אה למה הוא ברא את העולם מאיזה סיבה" בא ננסה להגיד למה, אני לא מתווכח העולם נברא לפי בראשית אבל למה זה לא כתוב בבראשית למה.
ש: יש כל מיני ספרים שכותבים למה אבל.
אליעד: אתה יש לך את התשובה?
ש: לא אין לי את התשובה.
אליעד: נסה אז תמצא את התשובה.
ש: יש כל מיני דעות.
אליעד: אתה רוצה לדעת למה אתה רוצה לחיות ולא למות, אני מסביר לך אתה רוצה תשובה שיהיה לך מאה אחוז אתה צריך למצוא למה העולם קיים, כי אלוהים ברא אותו ולמה אלוהים ברא אותו צריך למצוא את התשובה. טוב הנושא הזה סגרנו אותו?