8:40איך לפתח השכל? איך ללמוד את הספר להיות אלוהים? איך לתרגל ניתוח סיבתיות? האם הבנת את הספר להיות אלוהים? איך נכון ללמוד? דרך רוחנית, התפתחות אישית
איך נכון ללמוד את הספר "להיות אלוהים" ולפתח את השכל?
אליעד כהן מסביר כיצד ללמוד נכון את הספר "להיות אלוהים", ומדגיש את חשיבות התרגול של ניתוח סיבתיות כאמצעי לפיתוח השכל. לטענתו, מטרת הלמידה היא להביא את האדם למצב שבו הוא יכול לחשוב על דבר והיפוכו בו זמנית. מצב זה מאפשר לאדם להרגיש טוב ורע באותו הזמן, או להבין דבר לעומק באמת.
מדוע רק לקרוא את הספר לא מספיק כדי להבין אותו?
אליעד מסביר כי אם האדם רק יקרא את הספר ללא תרגול מעשי של ניתוח סיבתיות, הוא עלול לטעות ולחשוב שהבין, בעוד שבפועל הוא לא הבין כלל. הוא משתמש בדוגמה: אדם יכול לשבת שעות על ניתוח סיבתיות ועדיין לא להבין שהוא מנתח לא נכון, מכיוון שאין לו דרך לדעת אם הוא מנתח בצורה נכונה או לא נכונה. מצד שני, אדם שקורא את הספר "להיות אלוהים" ומיד מתרגל ניתוח סיבתיות יכול לבדוק את עצמו מיד ולראות אם הוא באמת הבין את התוכן או לא. לדעת אליעד, מי שמבין באמת יוכל לנתח סיבתיות עד הסוף, כלומר, יגיע לסיבה של הסיבה של הסיבה, ובסופו של דבר יגיע למצב שבו אין סיבה - יגיע למקור הראשוני שבו אין הבדל בין היש לאין, וזהו תכלית ההבנה.
למה חשוב לתרגל גם ניתוח סיבתיות וגם לקרוא בספר?
אליעד מדמה את הלמידה לאימון בחדר כושר. אדם שרוצה להיות חזק באופן אולטימטיבי לא יכול להסתפק בתרגיל אחד בלבד. הוא צריך לנסות מגוון רחב של תרגילים כי כל תרגיל עובד על שריר אחר. כך גם בלמידה: אדם יכול להיות בטוח שהוא מבין הכל, אבל ברגע שייתקל בנושא או בתרגול חדש שלא הכיר קודם, הוא יגלה שעדיין יש דברים שאינו מבין. אליעד מציין כי מי שרוצה להיות באמת חכם ולפתח את השכל בצורה מלאה, חייב להיחשף לכמה שיותר נקודות מבט ותרגולים שונים. התרגול של ניתוח סיבתיות, בשילוב עם קריאה חוזרת של הספר "להיות אלוהים", מבטיח חשיפה מקיפה לכל נקודות התורפה בשכל של האדם.
איך קריאה חוזרת של הספר עוזרת להבנה עמוקה?
אליעד מדגיש את החשיבות של קריאה חוזרת ונשנית של הספר. לדבריו, קריאה חד - פעמית או שטחית דומה לתוכי שחוזר על מילים בלי להבין את משמעותן. בכל פעם שהאדם חוזר וקורא שוב את הספר, הוא מגלה דברים חדשים. אפילו אם הוא מתמקד בדף אחד בלבד ומנסה להבין אותו עד הסוף, הוא ישפר את ההבנה שלו לגבי דפים אחרים ולגבי מושגים אחרים בספר, כי כל הפרקים בספר קשורים זה בזה. הוא מציין שכדי להבין פרק אחד במלואו, יש להבין את כל שאר הפרקים, כי הכל מהווה יחידה אחת אינטגרלית.
מדוע חשוב לפתח את השכל דרך הבנת מגבלות החשיבה?
אליעד מצביע על כך שהשכל האנושי מוגבל ביכולתו לחשוב על דבר והיפוכו באותו הזמן. לטענתו, המפתח לפיתוח השכל הוא ללמוד לזהות ולפצח את המגבלה הזו. הוא מסביר שהבנת המנגנון שמוביל את האדם לחשוב ולרצות דברים מסוימים, כמו השאיפה להרגיש טוב בלי להרגיש רע, היא חיונית. מי שיצליח להבין את המנגנון של השכל ולהתגבר על מגבלת החשיבה יגיע להבנה האולטימטיבית של הספר "להיות אלוהים".
האם באמת צריך את כל הדרכים כדי להבין עד הסוף?
אליעד מציין באופן מובהק שהאמת המוחלטת היא שאם אדם באמת היה מבין כל דבר לעומקו בצורה מלאה ואמיתית, הוא לא היה צריך שום תרגול נוסף. אפילו הבנה אמיתית של דבר פשוט כמו שולחן היתה מספיקה כדי להבין הכל. הבעיה היא שרוב האנשים לא באמת מבינים שום דבר עד הסוף, ולכן הם זקוקים למגוון שיטות ותרגולים כדי לחשוף את המקומות בהם הם עדיין לא מבינים.
לסיכום, הדרך האידיאלית ללמוד את הספר "להיות אלוהים" ולפתח את השכל היא לשלב בין קריאה חוזרת ונשנית של הספר ובין תרגול מעשי של ניתוח סיבתיות. זהו שילוב שמאפשר לאדם לגלות כל הזמן נקודות חולשה בהבנתו, עד שהוא מגיע להבנה שלמה ואמיתית, שבה אין הבדל בין היש לאין, והוא מגיע אל המהות הראשונית של המציאות.
אליעד כהן מסביר כיצד ללמוד נכון את הספר "להיות אלוהים", ומדגיש את חשיבות התרגול של ניתוח סיבתיות כאמצעי לפיתוח השכל. לטענתו, מטרת הלמידה היא להביא את האדם למצב שבו הוא יכול לחשוב על דבר והיפוכו בו זמנית. מצב זה מאפשר לאדם להרגיש טוב ורע באותו הזמן, או להבין דבר לעומק באמת.
מדוע רק לקרוא את הספר לא מספיק כדי להבין אותו?
אליעד מסביר כי אם האדם רק יקרא את הספר ללא תרגול מעשי של ניתוח סיבתיות, הוא עלול לטעות ולחשוב שהבין, בעוד שבפועל הוא לא הבין כלל. הוא משתמש בדוגמה: אדם יכול לשבת שעות על ניתוח סיבתיות ועדיין לא להבין שהוא מנתח לא נכון, מכיוון שאין לו דרך לדעת אם הוא מנתח בצורה נכונה או לא נכונה. מצד שני, אדם שקורא את הספר "להיות אלוהים" ומיד מתרגל ניתוח סיבתיות יכול לבדוק את עצמו מיד ולראות אם הוא באמת הבין את התוכן או לא. לדעת אליעד, מי שמבין באמת יוכל לנתח סיבתיות עד הסוף, כלומר, יגיע לסיבה של הסיבה של הסיבה, ובסופו של דבר יגיע למצב שבו אין סיבה - יגיע למקור הראשוני שבו אין הבדל בין היש לאין, וזהו תכלית ההבנה.
למה חשוב לתרגל גם ניתוח סיבתיות וגם לקרוא בספר?
אליעד מדמה את הלמידה לאימון בחדר כושר. אדם שרוצה להיות חזק באופן אולטימטיבי לא יכול להסתפק בתרגיל אחד בלבד. הוא צריך לנסות מגוון רחב של תרגילים כי כל תרגיל עובד על שריר אחר. כך גם בלמידה: אדם יכול להיות בטוח שהוא מבין הכל, אבל ברגע שייתקל בנושא או בתרגול חדש שלא הכיר קודם, הוא יגלה שעדיין יש דברים שאינו מבין. אליעד מציין כי מי שרוצה להיות באמת חכם ולפתח את השכל בצורה מלאה, חייב להיחשף לכמה שיותר נקודות מבט ותרגולים שונים. התרגול של ניתוח סיבתיות, בשילוב עם קריאה חוזרת של הספר "להיות אלוהים", מבטיח חשיפה מקיפה לכל נקודות התורפה בשכל של האדם.
איך קריאה חוזרת של הספר עוזרת להבנה עמוקה?
אליעד מדגיש את החשיבות של קריאה חוזרת ונשנית של הספר. לדבריו, קריאה חד - פעמית או שטחית דומה לתוכי שחוזר על מילים בלי להבין את משמעותן. בכל פעם שהאדם חוזר וקורא שוב את הספר, הוא מגלה דברים חדשים. אפילו אם הוא מתמקד בדף אחד בלבד ומנסה להבין אותו עד הסוף, הוא ישפר את ההבנה שלו לגבי דפים אחרים ולגבי מושגים אחרים בספר, כי כל הפרקים בספר קשורים זה בזה. הוא מציין שכדי להבין פרק אחד במלואו, יש להבין את כל שאר הפרקים, כי הכל מהווה יחידה אחת אינטגרלית.
מדוע חשוב לפתח את השכל דרך הבנת מגבלות החשיבה?
אליעד מצביע על כך שהשכל האנושי מוגבל ביכולתו לחשוב על דבר והיפוכו באותו הזמן. לטענתו, המפתח לפיתוח השכל הוא ללמוד לזהות ולפצח את המגבלה הזו. הוא מסביר שהבנת המנגנון שמוביל את האדם לחשוב ולרצות דברים מסוימים, כמו השאיפה להרגיש טוב בלי להרגיש רע, היא חיונית. מי שיצליח להבין את המנגנון של השכל ולהתגבר על מגבלת החשיבה יגיע להבנה האולטימטיבית של הספר "להיות אלוהים".
האם באמת צריך את כל הדרכים כדי להבין עד הסוף?
אליעד מציין באופן מובהק שהאמת המוחלטת היא שאם אדם באמת היה מבין כל דבר לעומקו בצורה מלאה ואמיתית, הוא לא היה צריך שום תרגול נוסף. אפילו הבנה אמיתית של דבר פשוט כמו שולחן היתה מספיקה כדי להבין הכל. הבעיה היא שרוב האנשים לא באמת מבינים שום דבר עד הסוף, ולכן הם זקוקים למגוון שיטות ותרגולים כדי לחשוף את המקומות בהם הם עדיין לא מבינים.
לסיכום, הדרך האידיאלית ללמוד את הספר "להיות אלוהים" ולפתח את השכל היא לשלב בין קריאה חוזרת ונשנית של הספר ובין תרגול מעשי של ניתוח סיבתיות. זהו שילוב שמאפשר לאדם לגלות כל הזמן נקודות חולשה בהבנתו, עד שהוא מגיע להבנה שלמה ואמיתית, שבה אין הבדל בין היש לאין, והוא מגיע אל המהות הראשונית של המציאות.
- איך לנתח סיבתיות?
- איך ללמוד את הספר להיות אלוהים?
- איך לפתח את השכל?
- האם הבנתי את הספר להיות אלוהים?
- מהי התפתחות רוחנית אמיתית?
- איך ללמוד בצורה נכונה?