אלוהים והאבן, פרדוקס האבן, האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים? האם ה יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים? האם אלוהים הוא כל יכול? האם אלוהים הוא אין סופי? האם יש אלוהים? מה זה אלוהים? פרדוקס הכל יכול, האם אלוהים קיים?
מהו הבסיס לשאלה "האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה"?
השאלה "האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה?" היא פרדוקס תאולוגי שמטרתו להטיל ספק בטענה ש"אלוהים הוא כל יכול". מצד אחד, אם אלוהים לא יכול לברוא אבן כזאת, הרי שהוא לא כל יכול, שכן חסרה לו היכולת לברוא את האבן. מצד שני, אם הוא יכול לברוא אבן כזאת אך לא להרים אותה, אז גם אז הוא לא כל יכול, כי נמצאה פעולה שהוא לא יכול לבצע. השאלה מציבה אתגר תאולוגי ופרדוקס לוגי: האם באמת יש יישות שיכולה להיות כל יכולה, בעלת יכולת בלתי מוגבלת בכל תחום?
האם השאלה מעלה את הספק בטענה שאלוהים כל יכול או האם היא מציבה בעיה למושג "כל יכול"?
השאלה עשויה להיות לא רק על אלוהים עצמו, אלא גם על המושג של "כל יכול". למעשה, השאלה עשויה להטיל ספק במושג עצמו של "כל יכול". יש הסבורים שאין שום אפשרות הגיונית למושג כזה, כך שגם אלוהים לא יכול להיות כל יכול. אם נשלים את ההנחה שמושג "כל יכול" אינו אפשרי, אז למעשה השאלה כבר לא שואלת על יכולותיו של אלוהים, אלא על טבע המושג עצמו. מי שמאמין במושג "כל יכול" עשוי להאמין גם ביכולת של ישות כל יכולה להיות בעלת יכולות אינסופיות, מה שיכול להפוך את הפרדוקס לשולי או חסר ערך.
מהו הקשר בין רעיון "לא כל יכול" לרעיון של "כל יכול"?
הבנה של מהות המוגבלות עשויה להוביל אותנו להבין את האפשרות של "כל יכול". מבחינה פילוסופית, אם ישנן ישויות המוגבלות ביכולותיהן, אז השכל האנושי יכול לדמיין ישות שהיא בלתי מוגבלת. יש משהו במהות ההפכים שמוביל אותנו לחשוב על יכולת אינסופית: אם אנחנו מבינים את המוגבלות, אנו גם יכולים לדמיין את האפשרות של אינסוף. כלומר, הבנת המוגבלות של ישויות מסוימות עשויה לגרום לנו להניח שהאפשרות של "כל יכול" היא הגיונית מבחינה פילוסופית.
האם "כל יכול" מחייב את היכולת לצמצם את עצמו?
האם אדם שיכול הכל יכול גם להגביל את עצמו? יש טענה לפיה אדם שמסוגל להגביל את עצמו, בעצם לא נחשב "כל יכול". כלומר, אם אלוהים יכול להפסיק להיות כל יכול, הוא כבר לא כל יכול. מצד שני, אם הוא לא יכול להגביל את עצמו, אז גם זו סוג של מגבלה. אם ניקח את המשל עם המלך העשיר, אנחנו מבינים שהוא יכול לשרוף את כספו, אבל רק אם יבחר בכך. כך גם עם אלוהים - היכולת להגביל את עצמו לא בהכרח מפחיתה ממצבו כ"כל יכול", אלא עשויה להחיש את הראיה שהוא אכן כל יכול, רק שלא תמיד בוחר להפעיל את יכולותיו באופן מוחלט.
האם אפשר להיות גם כל יכול וגם לא כל יכול בו - זמנית?
האם יש סיכוי שאלוהים יכול להיות גם מוגבל וגם בלתי מוגבל בעת ובעונה אחת? נראית כאן סתירה, אך יש טענה לפיה אולי אלוהים יכול להחזיק הפכים בו - זמנית. במחשבה פילוסופית מתקדמת, ייתכן שהמונח "כל יכול" עשוי לאבד את משמעותו אם תותר סתירה כזו - אבל יתכן גם שלא. הפילוסופיה של אחדות ההפכים מציעה שאולי יש אפשרות להתקיים בו זמנית בשני מצבים מנוגדים, ויש תיאוריה שמציעה שמה שנראה כסתירה יכול להתקיים תחת צורות שונות של חשיבה. מי שרוצה לעסוק בזה עוד יכול לחפש את עקרון "הגם וגם", שבו דברים יכולים להיות כל דבר וגם ההפך שלו בו זמנית.
האם ההגדרה של "כל יכול" מגבילה את עצמה?
האם להגדיר את אלוהים כ"כל יכול" לא מצמצם אותו בעצם? בהגדרה של "כל יכול" יש בעצם מגבלה, כי פירוש הדבר הוא שהוא לא יכול להיות שום דבר שהוא לא כל יכול. כך, כל תיאור של "כל יכול" לא משאיר מקום למונחים של מגבלה או שינוי, מה שמוביל את המחשבה לכך שהעצם של היכולת הבלתי מוגבלת בעצם נבחן גם דרך הפריזמה של "אין סופיות" שמפחיתה את הקיום של מה שנראה כמגבלה.
האם עצם קיום אלוהים כל יכול הופך אותו למוגבל?
אם מאמינים שאלוהים הוא כל יכול, זה אומר שהוא לא יכול להיות מוגבל. מהצד השני, אם הוא מגביל את עצמו, הוא יכול לפעול תחת מגבלות עצמית מבלי לאבד את היכולת האינסופית, כי היכולת לא בהכרח משמעה מעשה מיידי. כך ייתכן גם שתגובתו של אלוהים לא תהיה תמיד פעילה, או שמהות קיומו לא תמיד דורשת את כל יכולתיו.
כיצד השאלה על האבן נוגעת בהבנה רחבה של מושג האלוהים?
השאלה על האבן היא למעשה רק השאלה הראשונה בשרשרת של שאלות פילוסופיות רחבות יותר. יש בה הרבה יותר ממה שמצטייר כפרדוקס פשוט: היא עוסקת בקיום, במגבלותיו, ובסיבות האמיתיות שמניעות את ההבנה שלנו את אלוהים ואת רעיון האינסוף.
מה ניתן ללמוד מתוך שאלת "אבן שאלוהים לא יכול להרים"?
הדיון בהשלכות של השאלה הוא תהליך שמוביל את השואל לבדוק את המושגים המרכזיים: "אלוהים", "יכולת אינסופית", "סיבה ותוצאה", ו"אחדות ההפכים". השאלה היא טריגר שמפעיל את המחשבה העמוקה על טיבו של אלוהים, של ההגדרות שאנחנו נותנים לו, ועל האמונות שמובילות אותנו לקבל רעיונות מסוימים.
כיצד ניתן להמשיך לחקור נושא זה?
יש להעמיק יותר בשאלות נוספות על המושגים האלו: האם יש אלוהים? מהו אינסוף? מהי סיבת הסיבות? כיצד ניתן לשלב בין הפכים בתפיסת העולם שלנו? כל השאלות האלה מחייבות עיון עמוק יותר ודיון אינסופי.
השאלה "האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה?" היא פרדוקס תאולוגי שמטרתו להטיל ספק בטענה ש"אלוהים הוא כל יכול". מצד אחד, אם אלוהים לא יכול לברוא אבן כזאת, הרי שהוא לא כל יכול, שכן חסרה לו היכולת לברוא את האבן. מצד שני, אם הוא יכול לברוא אבן כזאת אך לא להרים אותה, אז גם אז הוא לא כל יכול, כי נמצאה פעולה שהוא לא יכול לבצע. השאלה מציבה אתגר תאולוגי ופרדוקס לוגי: האם באמת יש יישות שיכולה להיות כל יכולה, בעלת יכולת בלתי מוגבלת בכל תחום?
האם השאלה מעלה את הספק בטענה שאלוהים כל יכול או האם היא מציבה בעיה למושג "כל יכול"?
השאלה עשויה להיות לא רק על אלוהים עצמו, אלא גם על המושג של "כל יכול". למעשה, השאלה עשויה להטיל ספק במושג עצמו של "כל יכול". יש הסבורים שאין שום אפשרות הגיונית למושג כזה, כך שגם אלוהים לא יכול להיות כל יכול. אם נשלים את ההנחה שמושג "כל יכול" אינו אפשרי, אז למעשה השאלה כבר לא שואלת על יכולותיו של אלוהים, אלא על טבע המושג עצמו. מי שמאמין במושג "כל יכול" עשוי להאמין גם ביכולת של ישות כל יכולה להיות בעלת יכולות אינסופיות, מה שיכול להפוך את הפרדוקס לשולי או חסר ערך.
מהו הקשר בין רעיון "לא כל יכול" לרעיון של "כל יכול"?
הבנה של מהות המוגבלות עשויה להוביל אותנו להבין את האפשרות של "כל יכול". מבחינה פילוסופית, אם ישנן ישויות המוגבלות ביכולותיהן, אז השכל האנושי יכול לדמיין ישות שהיא בלתי מוגבלת. יש משהו במהות ההפכים שמוביל אותנו לחשוב על יכולת אינסופית: אם אנחנו מבינים את המוגבלות, אנו גם יכולים לדמיין את האפשרות של אינסוף. כלומר, הבנת המוגבלות של ישויות מסוימות עשויה לגרום לנו להניח שהאפשרות של "כל יכול" היא הגיונית מבחינה פילוסופית.
האם "כל יכול" מחייב את היכולת לצמצם את עצמו?
האם אדם שיכול הכל יכול גם להגביל את עצמו? יש טענה לפיה אדם שמסוגל להגביל את עצמו, בעצם לא נחשב "כל יכול". כלומר, אם אלוהים יכול להפסיק להיות כל יכול, הוא כבר לא כל יכול. מצד שני, אם הוא לא יכול להגביל את עצמו, אז גם זו סוג של מגבלה. אם ניקח את המשל עם המלך העשיר, אנחנו מבינים שהוא יכול לשרוף את כספו, אבל רק אם יבחר בכך. כך גם עם אלוהים - היכולת להגביל את עצמו לא בהכרח מפחיתה ממצבו כ"כל יכול", אלא עשויה להחיש את הראיה שהוא אכן כל יכול, רק שלא תמיד בוחר להפעיל את יכולותיו באופן מוחלט.
האם אפשר להיות גם כל יכול וגם לא כל יכול בו - זמנית?
האם יש סיכוי שאלוהים יכול להיות גם מוגבל וגם בלתי מוגבל בעת ובעונה אחת? נראית כאן סתירה, אך יש טענה לפיה אולי אלוהים יכול להחזיק הפכים בו - זמנית. במחשבה פילוסופית מתקדמת, ייתכן שהמונח "כל יכול" עשוי לאבד את משמעותו אם תותר סתירה כזו - אבל יתכן גם שלא. הפילוסופיה של אחדות ההפכים מציעה שאולי יש אפשרות להתקיים בו זמנית בשני מצבים מנוגדים, ויש תיאוריה שמציעה שמה שנראה כסתירה יכול להתקיים תחת צורות שונות של חשיבה. מי שרוצה לעסוק בזה עוד יכול לחפש את עקרון "הגם וגם", שבו דברים יכולים להיות כל דבר וגם ההפך שלו בו זמנית.
האם ההגדרה של "כל יכול" מגבילה את עצמה?
האם להגדיר את אלוהים כ"כל יכול" לא מצמצם אותו בעצם? בהגדרה של "כל יכול" יש בעצם מגבלה, כי פירוש הדבר הוא שהוא לא יכול להיות שום דבר שהוא לא כל יכול. כך, כל תיאור של "כל יכול" לא משאיר מקום למונחים של מגבלה או שינוי, מה שמוביל את המחשבה לכך שהעצם של היכולת הבלתי מוגבלת בעצם נבחן גם דרך הפריזמה של "אין סופיות" שמפחיתה את הקיום של מה שנראה כמגבלה.
האם עצם קיום אלוהים כל יכול הופך אותו למוגבל?
אם מאמינים שאלוהים הוא כל יכול, זה אומר שהוא לא יכול להיות מוגבל. מהצד השני, אם הוא מגביל את עצמו, הוא יכול לפעול תחת מגבלות עצמית מבלי לאבד את היכולת האינסופית, כי היכולת לא בהכרח משמעה מעשה מיידי. כך ייתכן גם שתגובתו של אלוהים לא תהיה תמיד פעילה, או שמהות קיומו לא תמיד דורשת את כל יכולתיו.
כיצד השאלה על האבן נוגעת בהבנה רחבה של מושג האלוהים?
השאלה על האבן היא למעשה רק השאלה הראשונה בשרשרת של שאלות פילוסופיות רחבות יותר. יש בה הרבה יותר ממה שמצטייר כפרדוקס פשוט: היא עוסקת בקיום, במגבלותיו, ובסיבות האמיתיות שמניעות את ההבנה שלנו את אלוהים ואת רעיון האינסוף.
מה ניתן ללמוד מתוך שאלת "אבן שאלוהים לא יכול להרים"?
הדיון בהשלכות של השאלה הוא תהליך שמוביל את השואל לבדוק את המושגים המרכזיים: "אלוהים", "יכולת אינסופית", "סיבה ותוצאה", ו"אחדות ההפכים". השאלה היא טריגר שמפעיל את המחשבה העמוקה על טיבו של אלוהים, של ההגדרות שאנחנו נותנים לו, ועל האמונות שמובילות אותנו לקבל רעיונות מסוימים.
כיצד ניתן להמשיך לחקור נושא זה?
יש להעמיק יותר בשאלות נוספות על המושגים האלו: האם יש אלוהים? מהו אינסוף? מהי סיבת הסיבות? כיצד ניתן לשלב בין הפכים בתפיסת העולם שלנו? כל השאלות האלה מחייבות עיון עמוק יותר ודיון אינסופי.
- האם יש אלוהים?
- פרדוקס האבן
- אחדות ההפכים
- סיבה ותוצאה
- כל יכול
- צמצום ואינסוף
מהי השאלה המרכזית?
שאלה: מהו הבסיס לשאלה "האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה?"
תשובה: השאלה הזאת מנסה להתמודד עם הטענה שיש אלוהים שהוא כל יכול. מצד אחד, אם אלוהים אינו יכול לברוא אבן כזאת - יוצא שאינו כל יכול, שהרי חסרה לו יכולת לברוא אבן כזאת. מצד שני, אם הוא יכול לברוא אבן כזאת אך לא להרים אותה, גם אז נראה שאינו כל יכול, כי הרי נמצאה פעולה (להרים את האבן) שהוא לא יכול לבצע. מכאן מתעוררת שאלה פרדוקסלית לכאורה: האם ייתכן משהו או מישהו שבאמת יש לו יכולת בלתי מוגבלת בכל תחום?
האם הטענה היא שאלוהים לא כל יכול או שהמושג "כל יכול" אינו קיים?
שאלה: מה עומד מאחורי הקושיה - אלוהים לא כל יכול, או שאין בכלל מושג "כל יכול"?
תשובה: לעתים השאלה הזו נועדה להטיל ספק במושג הכל - יכולות עצמו, ולא רק להטיל ספק ביכולתו של אלוהים. כלומר, מי ששואל "האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה?" עשוי בעצם לומר שאין אפשרות הגיונית למושג של "כל יכול". אם אין אפשרות כזו, הרי שגם אלוהים לא יכול להיות כל יכול. מי שמניח מראש שיש מושג תקף של "כל יכול", אולי לא יראה כלל בעיה, כי לשיטתו יש ישות בעלת יכולות אינסופיות, ואם אינסוף אכן אפשרי, הוא עשוי לטעון שהפרדוקס מתפוגג.
כיצד קשור רעיון ה"לא כל יכול" לקיום "כל יכול"?
שאלה: אם אנו יודעים שיש אנשים או דברים שהם לא כל יכולים, האם בהכרח שקיים גם דבר שהוא כל יכול?
תשובה: לפי ההסתכלות הפילוסופית, המושג "לא כל יכול" מרמז שיש הפך שנקרא "כל יכול". אנחנו תופסים את המציאות במושגים של הפכים - אם יש רעב, כנראה שיש שובע, אם יש יום, כנראה שיש לילה. כך גם עם "לא כל יכול": עצם ההבנה שיש ישות מוגבלת רומזת שמצד השכל אפשר להעלות על הדעת שיש מישהו שהוא בלתי מוגבל (כל יכול). במקביל, יש הרהור נוסף: ייתכן שהמוח שלנו פשוט מדמיין מושג "כל יכול" מבלי שיהיה לו באמת קיום אמיתי.
האם עצם הרעיון "כל יכול" מחייב את היכולת לצמצם את עצמו?
שאלה: מדוע אנשים שואלים על בריאת אבן שאלוהים לא יוכל להרים, ואיך זה קשור ליכולת של אלוהים לצמצם את כוחו?
תשובה:
שאלה: מה לגבי הטענה שאלוהים יכול להיות גם מוגבל וגם בלתי מוגבל במקביל?
תשובה:
שאלה: אם אומרים שמישהו "כל יכול", האם לא נובעת מכך הגדרה מצמצמת?
תשובה:
שאלה: למה אנשים מאמינים בקיום אלוהים ובכך שהוא כל יכול?
תשובה:
שאלה: אם אלוהים הוא לא מוגבל, האם בכך נפתרות כל הקושיות, או שמא נוצרים פרדוקסים אחרים?
תשובה:
שאלה: כיצד הדיון סביב "אבן שאלוהים לא יכול להרים" מתחבר לנושאים עמוקים יותר של אלוהות וסיבתיות?
תשובה:
שאלה: איך לסכם את הפרדוקס ואת עומק הנושא?
תשובה:
שאלה: אם רוצים ללמוד יותר על הפרדוקס, על אחדות ההפכים ועל שאלת קיום אלוהים, איך ממשיכים?
תשובה:
שאלה: מהו הבסיס לשאלה "האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה?"
תשובה: השאלה הזאת מנסה להתמודד עם הטענה שיש אלוהים שהוא כל יכול. מצד אחד, אם אלוהים אינו יכול לברוא אבן כזאת - יוצא שאינו כל יכול, שהרי חסרה לו יכולת לברוא אבן כזאת. מצד שני, אם הוא יכול לברוא אבן כזאת אך לא להרים אותה, גם אז נראה שאינו כל יכול, כי הרי נמצאה פעולה (להרים את האבן) שהוא לא יכול לבצע. מכאן מתעוררת שאלה פרדוקסלית לכאורה: האם ייתכן משהו או מישהו שבאמת יש לו יכולת בלתי מוגבלת בכל תחום?
האם הטענה היא שאלוהים לא כל יכול או שהמושג "כל יכול" אינו קיים?
שאלה: מה עומד מאחורי הקושיה - אלוהים לא כל יכול, או שאין בכלל מושג "כל יכול"?
תשובה: לעתים השאלה הזו נועדה להטיל ספק במושג הכל - יכולות עצמו, ולא רק להטיל ספק ביכולתו של אלוהים. כלומר, מי ששואל "האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה?" עשוי בעצם לומר שאין אפשרות הגיונית למושג של "כל יכול". אם אין אפשרות כזו, הרי שגם אלוהים לא יכול להיות כל יכול. מי שמניח מראש שיש מושג תקף של "כל יכול", אולי לא יראה כלל בעיה, כי לשיטתו יש ישות בעלת יכולות אינסופיות, ואם אינסוף אכן אפשרי, הוא עשוי לטעון שהפרדוקס מתפוגג.
כיצד קשור רעיון ה"לא כל יכול" לקיום "כל יכול"?
שאלה: אם אנו יודעים שיש אנשים או דברים שהם לא כל יכולים, האם בהכרח שקיים גם דבר שהוא כל יכול?
תשובה: לפי ההסתכלות הפילוסופית, המושג "לא כל יכול" מרמז שיש הפך שנקרא "כל יכול". אנחנו תופסים את המציאות במושגים של הפכים - אם יש רעב, כנראה שיש שובע, אם יש יום, כנראה שיש לילה. כך גם עם "לא כל יכול": עצם ההבנה שיש ישות מוגבלת רומזת שמצד השכל אפשר להעלות על הדעת שיש מישהו שהוא בלתי מוגבל (כל יכול). במקביל, יש הרהור נוסף: ייתכן שהמוח שלנו פשוט מדמיין מושג "כל יכול" מבלי שיהיה לו באמת קיום אמיתי.
האם עצם הרעיון "כל יכול" מחייב את היכולת לצמצם את עצמו?
שאלה: מדוע אנשים שואלים על בריאת אבן שאלוהים לא יוכל להרים, ואיך זה קשור ליכולת של אלוהים לצמצם את כוחו?
תשובה:
- רבים מתייחסים לשאלה כאילו היא בודקת האם אלוהים מסוגל להגביל את עצמו. אם הוא יכול להגביל את עצמו, לכאורה הוא כבר לא כל יכול. אך מצד שני, אם הוא אינו יכול להגביל את עצמו, הרי הוא "לא יכול" לעשות משהו, ואז שוב נמצא שהוא לא כל יכול.
- חשוב להבדיל בין "האם יש משהו שאלוהים לא יכול לעשות" לבין "האם אלוהים יכול לגרום לעצמו לא להיות כל יכול?". אם הוא יכול להפוך את עצמו ללא כל יכול, האם כעת אפשר לומר בפועל שהוא לא כל יכול? או שמא עצם היכולת להפוך את עצמו למוגבל עדיין מראה שהוא מסוגל לכל?
- יש דוגמה דומה עם מלך: יכול מלך עשיר לשרוף את כל כספו? כן, אבל זה שהוא מסוגל לשרוף את כספו לא מבטל את מעמדו כמלך אלא אם הוא אכן עשה זאת בפועל. באותו האופן, יש טענה שאם אלוהים לא בחר להגביל את עצמו בפועל, עדיין ייתכן שהוא מוגדר "כל יכול", כי היכולת לא בהכרח ממומשת בפועל.
שאלה: מה לגבי הטענה שאלוהים יכול להיות גם מוגבל וגם בלתי מוגבל במקביל?
תשובה:
- יש הסבר הגורס שאולי אלוהים יכול להציב על עצמו הגבלות, אך במקביל הוא נותר בלתי מוגבל, שכן הוא מסוגל להחזיק שני הפכים בבת אחת. השכל האנושי מתקשה לדמיין שמישהו יהיה גם בעל יכולת מוגבלת וגם בעל יכולת אינסופית בו - זמנית.
- מי שמקבל את האפשרות הזו עשוי לטעון שהמונח "כל יכול" מאבד משמעות ברגע שמתירים סתירה גלויה - כי אם אפשר פשוט לומר שאלוהים מסוגל להיות הכל והיפוכו, אין טעם להגדיר הגדרות מסוג "כל יכול" או "לא כל יכול".
- יש דיון על מושג "גם - רק": לפיו משהו יכול להיות גם ככה וגם רק ככה בבת אחת, מה שנשמע סותר, אבל לפי נקודת מבט מסוימת זה עשוי להתאפשר. מי שמעוניין להעמיק בשאלת "גם וגם" לעומת "רק" יכול לחפש מידע על אחדות ההפכים.
שאלה: אם אומרים שמישהו "כל יכול", האם לא נובעת מכך הגדרה מצמצמת?
תשובה:
- להגיד "אלוהים כל יכול" פירושו להגדיר אלוהים כמי שלא יכול להיות לא כל יכול. ההגדרה מגבילה אותו בכך שהיא מונעת ממנו את האפשרות להיות שונה מ"כל יכול".
- באותה צורה, לומר על ישות שהיא "אינסופית" משמע שהיא לא סופית - וזה גם הופך למעין הגדרה מצמצמת: מישהו שהוא אינסופי לא יכול להיות סופי. באופן פרדוקסלי, עצם הניסיון להגדיר את האינסוף מקטין אותו לכדי הגדרה מסוימת.
- כך אפשר לטעון: "אלוהים לא יכול ליצור אבן שהוא לא יכול להרים", בדיוק מפני שהוא "כל יכול" והגדרה זו לא מאפשרת שינוי מצב ל"לא כל יכול". לכאורה זה לא סותר את היותו כל יכול, זה עשוי להיחשב חלק מאותה הגדרה.
שאלה: למה אנשים מאמינים בקיום אלוהים ובכך שהוא כל יכול?
תשובה:
- אחת ההוכחות הנפוצות לקיום אלוהים מתבססת על קיומם של דברים מוגבלים בעולם. אם כל מה שיש בעולם הוא מוגבל ומופיע מתוך סיבה קודמת, אז יש מי שטוען כי צריכה להיות סיבה ראשונה שאינה מוגבלת, המכונה "אלוהים".
- הרעיון הוא שאם הכל מוגבל, משהו הוגבל אותו. וכדי לא ליפול חלילה לשרשרת אינסופית של גורמי הגבלה, מסיקים שקיימת ישות לא מוגבלת. לטענה זו גם יש קשיים ולפעמים קוראים לה "כשל לוגי", אך זהו בכל זאת נימוק שמביאים רבים.
- יש עוד מניע אישי - רגשי לאמונה באלוהים כל יכול: יש רצון להאמין בכוח עליון שיכול להושיע או לעזור בכל מצב. אלא שלעיתים שוכחים שאלוהים כל יכול יכול גם להרע בדיוק באותה מידה, מה שמוביל לשאלות נוספות על טבע ההתנהלות שלו.
שאלה: אם אלוהים הוא לא מוגבל, האם בכך נפתרות כל הקושיות, או שמא נוצרים פרדוקסים אחרים?
תשובה:
- גם אם נניח שיש ישות לא מוגבלת, נוכל לשאול "מי הגביל אותה להיות רק לא מוגבלת?" שהרי עצם היותה מוגדרת "לא מוגבלת" הוא סוג של הגבלה. מי אמר שהיא לא יכולה להיות מוגבלת? ומי אמר שהדברים המוגבלים בעולם אינם נצחיים בעצמם?
- אפשר לדמיין תרשים של מגביל ומוגבל: כל ישות שיש לה התחלה, מישהו או משהו העניק לה את הגבול. אבל אפשר לשאול: אולי הדברים היו קיימים תמיד במצב מוגבל בלי התחלה, כמו שיש מעלה שמעלה עוד תהיות וסותר הוכחות מסוימות.
- הכפילות הזאת מולידה הרבה שאלות עמוקות שקשורות לסיבתיות, אחדות ההפכים, הגדרת המציאות, צמצום ואינסוף, משמעות הזמן והמקום. מי שרוצה להעמיק יכול לשאול את עצמו מה הם הזמן והמקום, האם יש הבדל בין "מוגבל" ל"לא מוגבל" או שאולי אלו רק הגדרות.
שאלה: כיצד הדיון סביב "אבן שאלוהים לא יכול להרים" מתחבר לנושאים עמוקים יותר של אלוהות וסיבתיות?
תשובה:
- השאלה היא טריגר שמוביל להתבוננות פילוסופית: מהו אלוהים? מה פירוש יכולת אינסופית? האם אי אפשר לדמיין מצב של הגבלה עצמית לצד יכולות מוחלטות? האם הרעיון של "כל יכול" הוא סתירה או אמונה שלמה?
- הדיון מביא אותנו לבדוק האם אנו רק "מתלוצצים" עם שאלה פרדוקסלית, או באמת רוצים לפתח חשיבה מעמיקה על טיבו של אלוהים, על מושגים כמו סיבה ותוצאה, צמצום, אינסוף, וקיום.
- הוא גם מציף את הנקודה שלפעמים הכינוי "כל יכול" נובע מהרצון האנושי למצוא ישות מוחלטת שתגן ותספק הסברים, אבל מתעלמים מכך שביכולתה לכאורה לעשות גם את ההיפך הגמור. על כן, טענות כמו "אלוהים יציל אותי" עלולות להתנגש ברעיון שאלוהים אינו מוגבל לשום אפשרות.
שאלה: איך לסכם את הפרדוקס ואת עומק הנושא?
תשובה:
- השאלה עצמה נועדה לעורר מחשבה. מי שרוצה להעמיק ירצה להבין לעומק את ההגדרות: מה זה אלוהים, מה זה "כל יכול", מה זה זמן ומקום, מה זה סיבה ותוצאה, מהי אפשרות להכיל שני הפכים במקביל, ועוד.
- אפשר לטעון שלשאלה אין בכלל תשובה חד משמעית במסגרת השכל הרגיל, או שאולי יש תשובות מורכבות יותר התלויות בפרספקטיבה על "אחדות ההפכים".
- מי שיבחן את הדברים לעומק עשוי לגלות שישנה שורה של פרדוקסים דומים: "האם אלוהים יכול להגביל את עצמו?", "האם אינסוף יכול להיות סופי?", "האם יש מציאות שהיא גם כן כל יכולה וגם לא כל יכולה?". בכל מקרה, עצם העיסוק בשאלות אלה מפתח את השכל ומאיץ התבוננות רחבה על טבע המציאות.
שאלה: אם רוצים ללמוד יותר על הפרדוקס, על אחדות ההפכים ועל שאלת קיום אלוהים, איך ממשיכים?
תשובה:
- אפשר לחפש עוד נקודות מבט על "הפרדוקס של האבן" או על שאלות כמו "האם יש אלוהים", "מהי סיבת הסיבות", "האם אלוהים יכול לצמצם את עצמו", "סיבתיות ואחדות ההפכים", ועוד. בכל אחד מן הנושאים ניתן להעמיק ולנתח איך מתקיים או לא מתקיים מושג הכל - יכולות.
- העיקר הוא להבין שכל שאלה מובילה לתתי - שאלות רבות: האם באמת נדרש שיהיה קיים משהו בלתי מוגבל? האם המציאות מחייבת נקודת התחלה שהיא "מגבילה" את כל השאר או אולי הכל מתקיים בצורה נצחית? האם ההגדרה "כל יכול" שייכת בעולם ההגדרות או נמצאת מעבר לכל הגדרה אפשרית?
- כל הרעיונות הללו נוגעים במושגי עומק: מושג האלוהים בפילוסופיה, סיבתיות מעגלית או אינסופית, נקודות המגע בין רציונליות לאמונה, ועוד.
- האם יש אלוהים?
- פרדוקס האבן
- אחדות ההפכים
- סיבה ותוצאה
- כל יכול
- צמצום ואינסוף