9:48לא יראני האדם וחי, לראות את אלוהים אחרי המוות, חיים אחרי המוות, הבנת האחדות אחרי המוות, מתן תורה, הבנת ההפכים
האם קל יותר להבין את אלוהים ואת האחדות אחרי המוות?
אליעד כהן מסביר ומנתח בהרצאתו את השאלה האם לאחר המוות האדם מבין טוב יותר את מושג האלוהות ואת רעיון האחדות והנפרדות. הוא מדגיש כי קיימת הנחה נפוצה, במיוחד אצל אנשים דתיים, לפיה אחרי המוות יהיה קל יותר להבין את האחדות, לראות את אלוהים ולתפוס את מהות המציאות. אליעד מפריך את הטענה הזאת על ידי הסברים ודוגמאות מפורטים, וטוען שלמעשה, הבנת האחדות אינה קלה יותר לאחר המוות, אלא זהה לחלוטין להבנתה לפני המוות.
האם יש הבדל ביכולת להבין אחדות ונפרדות לפני ואחרי המוות?
אליעד נותן דוגמה פשוטה להבנת הטענה הזו: הוא אומר שאם אינך מסוגל להרים 300 ק"ג עכשיו, זה לא משנה אם תיסע לסין או לכל מקום אחר בעולם - אתה עדיין לא תוכל להרים את המשקל הזה. כלומר, שינוי מיקום לא משפיע על היכולת שלך. באותו אופן, אם אינך מסוגל להבין את האחדות כשהתודעה שלך מוגבלת, זה לא ישתנה לאחר המוות, כי אין חשיבות אם יש לך גוף פיזי או לא. המגבלה של הבנת האחדות והנפרדות נובעת מיכולת התודעה, ולא מנוכחות או היעדר גוף.
הוא מדגיש שההבנה של "הכל אחד" או של "אני אלוהים" היא מעבר לתפיסה החושית וליכולת המנטלית הרגילה. מי שלא מצליח להבין זאת במהלך חייו, לא יצליח להבין זאת יותר בקלות לאחר המוות. הוא מדגיש כי הבנה עמוקה של האחדות מחייבת הבנה של דבר והיפוכו בו זמנית. כלומר, כדי להבין שאתה אלוהים, אתה חייב להבין שאתה גם הגוף שלך וגם לא הגוף שלך בו זמנית. ולכן, ללא קשר למצב בו נמצאת התודעה שלך (עם גוף או בלי גוף), האתגר להבנת המציאות והאחדות נשאר זהה לחלוטין.
מהי המשמעות האמיתית של הפסוק "לא יראני האדם וחי"?
אליעד מסביר באופן מעמיק את משמעות הפסוק "לא יראני האדם וחי" ומדוע גם אם מישהו יגיד לך ברחוב "אני אלוהים", זה לא יהיה באמת אלוהים. אלוהים, לדבריו, הוא ההוויה הראשונית והכוללת ביותר, ולכן אי אפשר שאלוהים יפנה אליך באופן חיצוני כאילו הוא נמצא במקום אחר. אלוהים לא יכול להיות ישות אחרת ממך שמדברת אליך, כי ברגע שמישהו מבחוץ מדבר אליך, הוא מופרד ממך ומאבד את המשמעות של אחדות מוחלטת.
אליעד מסביר זאת בצורה מפורטת בעזרת דוגמה נוספת: אם מישהו יטען שהוא אלוהים ושהוא מדבר איתך, הדבר לא אפשרי משום שהוויית האלוהים חייבת לכלול גם אותך וגם אותו. לא ניתן שיהיה אלוהים "אחר", נפרד ממך, שיכול לדבר אליך באופן חיצוני. לדבריו, המשמעות של "לא יראני האדם וחי" היא שאדם לא יכול לתפוס את האחדות המוחלטת כל עוד הוא חווה את עצמו כנפרד מאלוהים.
למה אלוהים לא יכול לדבר איתנו דרך מישהו אחר?
הוא מסביר כי אם קיימת ההוויה הראשונה, זו שחובקת את הכל, לא ייתכן שהיא תפנה אליך באופן חלקי או חיצוני. אלוהים לא יכול להיות "שם" ולפנות אליך שנמצא "כאן". אם הוא מדבר איתך דרך ישות אחרת, הרי שהוא עצמו כבר מוגבל ונפרד, ולכן כבר לא יכול להיחשב לאלוהים האמיתי, להוויה הכוללת והראשונית.
אליעד מוסיף ומרחיב: כל מי שטוען שיש לו קשר ישיר לאלוהים או שמישהו דיבר איתו בשם האל, בהכרח מדבר מתוך אי - הבנה מוחלטת של מהי אלוהות אמיתית. כי ההוויה האלוהית נמצאת בכל, ואינה מוגבלת לגוף או לאדם ספציפי. כאשר אדם מדבר איתך, זה לא אלוהים מדבר דרכו - כי אז זה יהפוך את האלוהים למשהו חלקי ומוגבל, דבר הסותר את ההגדרה של אלוהים כהוויה אינסופית ומוחלטת.
מה צריך להבין כדי לתפוס את מושג האלוהות באופן מוחלט?
אליעד מסכם כי המגבלה היחידה בהבנת אלוהים והאחדות היא התודעה של האדם עצמה, ולא מצבו הפיזי או הקיום הגופני שלו. לדבריו, ההבנה האמיתית היא תמיד הבנה של דבר והיפוכו - כלומר, להבין שאתה גם הגוף שלך וגם לא הגוף שלך בו - זמנית. אין שום הבדל מהותי אם אתה חי או מת, מכיוון שהתודעה עצמה היא זו שקובעת את יכולת ההבנה. האדם חייב לתפוס בו זמנית את הנפרדות ואת האחדות, ובמצב כזה לא משנה היכן או באיזה מצב הוא נמצא - ההבנה נשארת אותה הבנה, והאתגר נשאר אותו אתגר.
לסיכום, אליעד טוען באופן ברור ונחרץ שאין שום יתרון לאחר המוות בהבנת אלוהים או אחדות, ושהמגבלה האמיתית היא בתפיסה ובהבנה של האדם עצמו, ללא קשר למצבו הקיומי.
אליעד כהן מסביר ומנתח בהרצאתו את השאלה האם לאחר המוות האדם מבין טוב יותר את מושג האלוהות ואת רעיון האחדות והנפרדות. הוא מדגיש כי קיימת הנחה נפוצה, במיוחד אצל אנשים דתיים, לפיה אחרי המוות יהיה קל יותר להבין את האחדות, לראות את אלוהים ולתפוס את מהות המציאות. אליעד מפריך את הטענה הזאת על ידי הסברים ודוגמאות מפורטים, וטוען שלמעשה, הבנת האחדות אינה קלה יותר לאחר המוות, אלא זהה לחלוטין להבנתה לפני המוות.
האם יש הבדל ביכולת להבין אחדות ונפרדות לפני ואחרי המוות?
אליעד נותן דוגמה פשוטה להבנת הטענה הזו: הוא אומר שאם אינך מסוגל להרים 300 ק"ג עכשיו, זה לא משנה אם תיסע לסין או לכל מקום אחר בעולם - אתה עדיין לא תוכל להרים את המשקל הזה. כלומר, שינוי מיקום לא משפיע על היכולת שלך. באותו אופן, אם אינך מסוגל להבין את האחדות כשהתודעה שלך מוגבלת, זה לא ישתנה לאחר המוות, כי אין חשיבות אם יש לך גוף פיזי או לא. המגבלה של הבנת האחדות והנפרדות נובעת מיכולת התודעה, ולא מנוכחות או היעדר גוף.
הוא מדגיש שההבנה של "הכל אחד" או של "אני אלוהים" היא מעבר לתפיסה החושית וליכולת המנטלית הרגילה. מי שלא מצליח להבין זאת במהלך חייו, לא יצליח להבין זאת יותר בקלות לאחר המוות. הוא מדגיש כי הבנה עמוקה של האחדות מחייבת הבנה של דבר והיפוכו בו זמנית. כלומר, כדי להבין שאתה אלוהים, אתה חייב להבין שאתה גם הגוף שלך וגם לא הגוף שלך בו זמנית. ולכן, ללא קשר למצב בו נמצאת התודעה שלך (עם גוף או בלי גוף), האתגר להבנת המציאות והאחדות נשאר זהה לחלוטין.
מהי המשמעות האמיתית של הפסוק "לא יראני האדם וחי"?
אליעד מסביר באופן מעמיק את משמעות הפסוק "לא יראני האדם וחי" ומדוע גם אם מישהו יגיד לך ברחוב "אני אלוהים", זה לא יהיה באמת אלוהים. אלוהים, לדבריו, הוא ההוויה הראשונית והכוללת ביותר, ולכן אי אפשר שאלוהים יפנה אליך באופן חיצוני כאילו הוא נמצא במקום אחר. אלוהים לא יכול להיות ישות אחרת ממך שמדברת אליך, כי ברגע שמישהו מבחוץ מדבר אליך, הוא מופרד ממך ומאבד את המשמעות של אחדות מוחלטת.
אליעד מסביר זאת בצורה מפורטת בעזרת דוגמה נוספת: אם מישהו יטען שהוא אלוהים ושהוא מדבר איתך, הדבר לא אפשרי משום שהוויית האלוהים חייבת לכלול גם אותך וגם אותו. לא ניתן שיהיה אלוהים "אחר", נפרד ממך, שיכול לדבר אליך באופן חיצוני. לדבריו, המשמעות של "לא יראני האדם וחי" היא שאדם לא יכול לתפוס את האחדות המוחלטת כל עוד הוא חווה את עצמו כנפרד מאלוהים.
למה אלוהים לא יכול לדבר איתנו דרך מישהו אחר?
הוא מסביר כי אם קיימת ההוויה הראשונה, זו שחובקת את הכל, לא ייתכן שהיא תפנה אליך באופן חלקי או חיצוני. אלוהים לא יכול להיות "שם" ולפנות אליך שנמצא "כאן". אם הוא מדבר איתך דרך ישות אחרת, הרי שהוא עצמו כבר מוגבל ונפרד, ולכן כבר לא יכול להיחשב לאלוהים האמיתי, להוויה הכוללת והראשונית.
אליעד מוסיף ומרחיב: כל מי שטוען שיש לו קשר ישיר לאלוהים או שמישהו דיבר איתו בשם האל, בהכרח מדבר מתוך אי - הבנה מוחלטת של מהי אלוהות אמיתית. כי ההוויה האלוהית נמצאת בכל, ואינה מוגבלת לגוף או לאדם ספציפי. כאשר אדם מדבר איתך, זה לא אלוהים מדבר דרכו - כי אז זה יהפוך את האלוהים למשהו חלקי ומוגבל, דבר הסותר את ההגדרה של אלוהים כהוויה אינסופית ומוחלטת.
מה צריך להבין כדי לתפוס את מושג האלוהות באופן מוחלט?
אליעד מסכם כי המגבלה היחידה בהבנת אלוהים והאחדות היא התודעה של האדם עצמה, ולא מצבו הפיזי או הקיום הגופני שלו. לדבריו, ההבנה האמיתית היא תמיד הבנה של דבר והיפוכו - כלומר, להבין שאתה גם הגוף שלך וגם לא הגוף שלך בו - זמנית. אין שום הבדל מהותי אם אתה חי או מת, מכיוון שהתודעה עצמה היא זו שקובעת את יכולת ההבנה. האדם חייב לתפוס בו זמנית את הנפרדות ואת האחדות, ובמצב כזה לא משנה היכן או באיזה מצב הוא נמצא - ההבנה נשארת אותה הבנה, והאתגר נשאר אותו אתגר.
לסיכום, אליעד טוען באופן ברור ונחרץ שאין שום יתרון לאחר המוות בהבנת אלוהים או אחדות, ושהמגבלה האמיתית היא בתפיסה ובהבנה של האדם עצמו, ללא קשר למצבו הקיומי.
- האם אחרי המוות רואים את אלוהים?
- מה הפירוש של לא יראני האדם וחי?
- האם קל יותר להבין את האחדות אחרי המוות?
- איך אפשר להבין את אלוהים והאחדות?
- האם אלוהים יכול לדבר דרך בני אדם?
- האם המוות משנה את התפיסה של האחדות?
- מהי המשמעות האמיתית של מתן תורה?