לא יודע מה אני רוצה מעצמי, לא יודע מה הרצון שלי, בן אדם שלא יודע מה הוא רוצה מעצמו, האם זה טוב או רע? האם אלוהים יודע מה הוא רוצה מעצמו? האם לאלוהים יש רצון? מה אלוהים רוצה מעצמו? מה הרצון של אלוהים? למה להיות אלוהים?
האם טוב או רע לא לדעת מה אני רוצה מעצמי?
הרבה פעמים בן אדם מוצא את עצמו במצב שהוא אומר "אני לא יודע מה אני רוצה מעצמי". אליעד כהן מציג שני סוגים שונים של אנשים שמצבם מתואר באופן זה, ומנתח את ההבדלים ביניהם באופן ברור ומפורט.
הסוג הראשון הוא אדם שבאמת ובתמים אינו יודע מה הוא רוצה, ואין לו שום העדפות או רצונות מוגדרים. האדם הזה הוא במצב של חוסר רצון מוחלט, בדומה לעצם דומם כמו קיר, שאין לו שום כיוון או שאיפות. למשל, אדם כזה אינו בטוח אם הוא מעדיף לחיות או למות, להיות בריא או חולה, להיות עשיר או עני. הוא פשוט במצב של חוסר ידיעה מוחלט לגבי עצמו. דוגמה נוספת שמביא אליעד כהן היא של תינוק, שגם הוא, באופן יחסי, אינו יודע מה הוא רוצה מעצמו ואינו מודע להעדפותיו.
הסוג השני הוא אדם שלמעשה כן יודע באופן ברור מאוד מה הוא רוצה, אבל מאחר והוא מבולבל או לא מצליח להשיג את הרצונות שלו, הוא מתבטא במילים "אני לא יודע מה אני רוצה מעצמי". במקרה זה, החוויה של חוסר הידיעה אינה נובעת מחוסר רצון אמיתי, אלא מתסכול וקושי להגשים את הרצונות הקיימים שלו.
מה החסרונות של אדם שלא יודע מה הוא רוצה מעצמו?
אליעד כהן מסביר כי אדם שנמצא במצב של חוסר ידיעה מוחלט, במובן מסוים חי במצב פחות טוב. זאת מכיוון שהוא אינו מסוגל להתקדם לשום מקום, הוא לא יגיע להישגים משמעותיים ולא יצליח בשום תחום מסוים, פשוט מפני שאין לו שום יעד ברור או רצון שהוא שואף אליו. הוא עלול להיות אדיש למה שמתרחש סביבו ולכן גם לא ליהנות מהחיים באופן מלא.
מה היתרונות של אדם שלא יודע מה הוא רוצה מעצמו?
מצד שני, לאותו אדם שנמצא במצב של חוסר ידיעה מוחלט לגבי עצמו יש גם יתרון משמעותי מאוד. היתרון הוא שהוא אינו יכול להיפגע מדברים שקורים סביבו. מאחר ואין לו שום העדפות או רצונות מוגדרים, שום אירוע או מצב לא יכול לפגוע בו, לאכזב אותו או לגרום לו להרגיש רע. למעשה, אדם כזה חסין לחלוטין מכל פגיעה רגשית.
מהו המצב האידיאלי ביחס לידיעת הרצון העצמי?
אליעד כהן מבהיר כי המצב האידיאלי, הוא למעשה שילוב בין שני המצבים הללו. המצב המושלם הוא שאדם יוכל להיות מסוגל להתחבר לשני המצבים, כלומר:
האם אלוהים יודע מה הוא רוצה מעצמו?
אליעד כהן נותן דוגמה מהותית נוספת - דוגמת אלוהים. הוא מציג את אלוהים כישות שנמצאת בדיוק באותו מצב אידיאלי שהוא תיאר קודם לכן. מצד אחד, אלוהים מתואר כישות שיודעת בדיוק מה היא רוצה - הוא בורא את העולם, מקיים חוקים קבועים ולא משנה אותם, כמו חוקי הפיזיקה וצורת כדור הארץ. כל אלו מראים שלאלוהים יש רצונות מוגדרים והוא פועל להשגתם באופן עקבי.
אך מצד שני, נשאלת השאלה מדוע שאלוהים ירצה משהו בכלל, הרי אלוהים הוא כל - יכול, ומנקודת מבטו אין הבדל אמיתי בין האפשרויות השונות. לכן, מצד שני, אלוהים לא יכול באמת לדעת מה הוא רוצה מעצמו, כי אין שום סיבה אמיתית להעדיף דבר מסוים על פני דבר אחר.
למה כדאי להיות כמו אלוהים ביחס לרצונות שלנו?
אליעד כהן מסכם שהמצב הטוב ביותר עבור האדם הוא להיות כמו אלוהים במובן הזה. להיות מסוגל להתנהל במציאות בשני המצבים הללו במקביל - מצד אחד לפעול בעולם עם רצונות מוגדרים וברורים, ומצד שני להיות חסין לחלוטין לפגיעות ולא להיפגע משום דבר שקורה, מאחר שבתוכו קיים גם המקום של חוסר הידיעה והאדישות.
הרבה פעמים בן אדם מוצא את עצמו במצב שהוא אומר "אני לא יודע מה אני רוצה מעצמי". אליעד כהן מציג שני סוגים שונים של אנשים שמצבם מתואר באופן זה, ומנתח את ההבדלים ביניהם באופן ברור ומפורט.
הסוג הראשון הוא אדם שבאמת ובתמים אינו יודע מה הוא רוצה, ואין לו שום העדפות או רצונות מוגדרים. האדם הזה הוא במצב של חוסר רצון מוחלט, בדומה לעצם דומם כמו קיר, שאין לו שום כיוון או שאיפות. למשל, אדם כזה אינו בטוח אם הוא מעדיף לחיות או למות, להיות בריא או חולה, להיות עשיר או עני. הוא פשוט במצב של חוסר ידיעה מוחלט לגבי עצמו. דוגמה נוספת שמביא אליעד כהן היא של תינוק, שגם הוא, באופן יחסי, אינו יודע מה הוא רוצה מעצמו ואינו מודע להעדפותיו.
הסוג השני הוא אדם שלמעשה כן יודע באופן ברור מאוד מה הוא רוצה, אבל מאחר והוא מבולבל או לא מצליח להשיג את הרצונות שלו, הוא מתבטא במילים "אני לא יודע מה אני רוצה מעצמי". במקרה זה, החוויה של חוסר הידיעה אינה נובעת מחוסר רצון אמיתי, אלא מתסכול וקושי להגשים את הרצונות הקיימים שלו.
מה החסרונות של אדם שלא יודע מה הוא רוצה מעצמו?
אליעד כהן מסביר כי אדם שנמצא במצב של חוסר ידיעה מוחלט, במובן מסוים חי במצב פחות טוב. זאת מכיוון שהוא אינו מסוגל להתקדם לשום מקום, הוא לא יגיע להישגים משמעותיים ולא יצליח בשום תחום מסוים, פשוט מפני שאין לו שום יעד ברור או רצון שהוא שואף אליו. הוא עלול להיות אדיש למה שמתרחש סביבו ולכן גם לא ליהנות מהחיים באופן מלא.
מה היתרונות של אדם שלא יודע מה הוא רוצה מעצמו?
מצד שני, לאותו אדם שנמצא במצב של חוסר ידיעה מוחלט לגבי עצמו יש גם יתרון משמעותי מאוד. היתרון הוא שהוא אינו יכול להיפגע מדברים שקורים סביבו. מאחר ואין לו שום העדפות או רצונות מוגדרים, שום אירוע או מצב לא יכול לפגוע בו, לאכזב אותו או לגרום לו להרגיש רע. למעשה, אדם כזה חסין לחלוטין מכל פגיעה רגשית.
מהו המצב האידיאלי ביחס לידיעת הרצון העצמי?
אליעד כהן מבהיר כי המצב האידיאלי, הוא למעשה שילוב בין שני המצבים הללו. המצב המושלם הוא שאדם יוכל להיות מסוגל להתחבר לשני המצבים, כלומר:
- מצב שבו האדם אינו יודע מה הוא רוצה, ואינו מייחס חשיבות לשום דבר שקורה לו, מצב שנותן לו שקט פנימי וחסינות מוחלטת מפגיעות.
- מצב שבו האדם כן יודע בדיוק מה הוא רוצה, והוא פועל בנחישות להשגת מטרותיו והעדפותיו.
האם אלוהים יודע מה הוא רוצה מעצמו?
אליעד כהן נותן דוגמה מהותית נוספת - דוגמת אלוהים. הוא מציג את אלוהים כישות שנמצאת בדיוק באותו מצב אידיאלי שהוא תיאר קודם לכן. מצד אחד, אלוהים מתואר כישות שיודעת בדיוק מה היא רוצה - הוא בורא את העולם, מקיים חוקים קבועים ולא משנה אותם, כמו חוקי הפיזיקה וצורת כדור הארץ. כל אלו מראים שלאלוהים יש רצונות מוגדרים והוא פועל להשגתם באופן עקבי.
אך מצד שני, נשאלת השאלה מדוע שאלוהים ירצה משהו בכלל, הרי אלוהים הוא כל - יכול, ומנקודת מבטו אין הבדל אמיתי בין האפשרויות השונות. לכן, מצד שני, אלוהים לא יכול באמת לדעת מה הוא רוצה מעצמו, כי אין שום סיבה אמיתית להעדיף דבר מסוים על פני דבר אחר.
למה כדאי להיות כמו אלוהים ביחס לרצונות שלנו?
אליעד כהן מסכם שהמצב הטוב ביותר עבור האדם הוא להיות כמו אלוהים במובן הזה. להיות מסוגל להתנהל במציאות בשני המצבים הללו במקביל - מצד אחד לפעול בעולם עם רצונות מוגדרים וברורים, ומצד שני להיות חסין לחלוטין לפגיעות ולא להיפגע משום דבר שקורה, מאחר שבתוכו קיים גם המקום של חוסר הידיעה והאדישות.
- איך לדעת מה אני רוצה מעצמי?
- האם טוב לא לדעת מה אני רוצה?
- האם לאלוהים יש רצון?
- מה הרצון של אלוהים?
- למה להיות אלוהים?
- איך להתמודד עם חוסר ידיעה?