48:06התורה, מי נתן את התורה? אמיתות התורה, הוראות יצרן, מה אלוהים רוצה? שכר ועונש, האם יש אלוהים? מתן תורה, אין עוד מלבדו, אמונה באלוהים, שמירת מצוות, קיום מצוות, חזרה בתשובה, להאמין באלוהים
מהו המושג של אלוהים ואיך אנחנו מבינים אותו?
ההרצאה עוסקת בהבנת המושג של אלוהים, משמעותה של תורה, השאלות הפילוסופיות והאמוניות שמלוות את האמונה באלוהים, ואת הדרך בה יש להבין את מציאותו ופעולתו בעולם.
אליעד כהן מציין בתחילת ההרצאה את המורכבות של תפיסת אלוהים, ושם דגש על כך שאלוהים נתפס על ידי בני אדם כישות נפרדת ומוגדרת, בעוד שבפועל, כל הגדרה או תפיסה כזו לא יכולה להיות נכונה באמת. אם אנחנו מגדירים את אלוהים בתור ישות מסוימת, אנחנו כבר לא מדברים על אלוהים האמיתי, אלא על יישות שאנחנו מייחסים לה את התכונות וההגדרות שלנו. כל הגדרה שמנסים להטיל על אלוהים, לדבריו, פוגעת במהות האמיתית של אלוהים. אליעד מדבר על כך שכשאנחנו מכנים משהו "אלוהים", אנחנו למעשה מייחסים לו תכונות שמיוחסות לאדם, ואז התפיסה שלנו כבר לא נכונה.
הוא ממשיך ומסביר את המושג של "מצידו" ו"מצידנו", ומבהיר כי מה שאנחנו מבינים על אלוהים הוא בעצם נובע מהמקום שלנו - בני אדם, ולא מהתפיסה האלוהית האמיתית. כל ניסיון להגדיר את אלוהים מתוך ראיית עולם אנושית הוא בלתי אפשרי, שכן אנו לא יכולים להבין את מציאותו של אלוהים מנקודת מבטנו המוגבלת. כאשר אנחנו אומרים שאלוהים הוא "טוב" או "רע", אנחנו בעצם מבטאים את תפיסתנו האנושית ולא את האמת האלוהית.
העקרון המרכזי שמנחה את אליעד הוא שכשאנחנו מתפללים או פונים לאלוהים, אנחנו בעצם לא פונים לאלוהים האמיתי, כי תפיסתנו את אלוהים היא מוגבלת, וכך אנו מתייחסים אליו כישות שהיא "לא באמת אלוהים". השיח כולו, לפי דבריו, מבוסס על תפיסות מוגבלות של בני אדם ולא על המציאות האמיתית.
באופן כללי, הוא טוען שהכפירה במציאות האלוהים האמיתית לא נובעת מכך שאין אלוהים, אלא כי תפיסתנו את אלוהים כישות נפרדת ומוגדרת היא שגויה. אליעד מציין שמצידו של אלוהים אין טוב ורע, והבדל זה קיים רק מצידנו, בני האדם, כי אנו חיים בעולם בו אנחנו מבחינים בין טוב לרע. הוא מבקש מהמאזינים להבין שאין הבדל בין "לפני הבריאה" ל"אחרי הבריאה" מבחינת אלוהים, וכל תפיסה של טוב ורע היא תפיסה של בני האדם בלבד.
בהמשך, אליעד מציין את הקשר בין תורה ומצוות, ומסביר שהאדם לא צריך לעמוד בפני אלוהים כפי שמובן לנו בתפיסתנו האנושית, שכן כל תפיסה של מציאות דתית או אמונית חייבת להיות בהבנה ובפרספקטיבה על מהות האלוהים מתוך עיניים אנושיות בלבד. הוא מסביר את הקשר בין אמונה והבנה, ומציע למאזינים לחשוב כיצד ניתן לתפוס את משמעותם של הטקסים הדתיים מתוך המורכבות של תפיסת אלוהים בעולם שלנו.
איך מבינים את עקרונות הדת והאמונה?
אליעד מציין שהעקרונות הדתיים והאמוניים, כמו קיום מצוות ושמירה עליהם, הם תלויים בתפיסתנו את העולם. תפיסה זו היא למעשה המשפיעה על הדרך בה אנו מבינים את התורה ואת דברי האלוהים. הוא מסביר שמה שנראה כאמת דתית יכולה להיות כלום אלא רעיון סובייקטיבי, בהתאם למקום ולזמן בו נמצא האדם.
לאחר מכן, אליעד פונה לנושא השכר והעונש בתפיסת אלוהים, ומבקש להבין מה משמעות העונש או השכר אם אלוהים לא מבחין בין טוב לרע. הוא מציין שגם אם המושגים הללו קיימים, הם קשורים לנקודת המבט שלנו בלבד. תפיסתנו האנושית את העולם היא שמביאה אותנו להבין את המושגים האלה, ולא עקרונות אלוהיים אמיתיים.
מהו מתן תורה?
בנוגע למתן תורה, אליעד מציין כי מה שנראה לנו כמתן תורה לא בהכרח היה כך כפי שהוא נתפס. הוא מציין שבפועל, אף אחד לא באמת שומע את אלוהים ישירות כפי שמוצג בסיפורי התורה. אם אדם אומר "אלוהים אמר לי", הוא לא בהכרח מדבר בשם אלוהים האמיתי. כל מה שנאמר בתורה הוא למעשה ביטוי של אלוהים מתוך תפיסתנו האנושית, ולכן לא ניתן להתייחס אליו כאל דבר אמת אבסולוטי.
במהלך השיחה, אליעד מבקש מהמאזינים לחשוב כיצד תפיסתנו את האלוהים משפיעה על ההתנהלות הדתית שלנו, ומציע להסתכל על הדברים בעין ביקורתית. על פי דבריו, כל תפיסה של מציאות דתית היא בסופו של דבר תלויה בהבנתנו האנושית, ואין דרך לתפוס את האלוהים האמיתי מבלי להשתחרר מההגדרות האנושיות.
ההרצאה עוסקת בהבנת המושג של אלוהים, משמעותה של תורה, השאלות הפילוסופיות והאמוניות שמלוות את האמונה באלוהים, ואת הדרך בה יש להבין את מציאותו ופעולתו בעולם.
אליעד כהן מציין בתחילת ההרצאה את המורכבות של תפיסת אלוהים, ושם דגש על כך שאלוהים נתפס על ידי בני אדם כישות נפרדת ומוגדרת, בעוד שבפועל, כל הגדרה או תפיסה כזו לא יכולה להיות נכונה באמת. אם אנחנו מגדירים את אלוהים בתור ישות מסוימת, אנחנו כבר לא מדברים על אלוהים האמיתי, אלא על יישות שאנחנו מייחסים לה את התכונות וההגדרות שלנו. כל הגדרה שמנסים להטיל על אלוהים, לדבריו, פוגעת במהות האמיתית של אלוהים. אליעד מדבר על כך שכשאנחנו מכנים משהו "אלוהים", אנחנו למעשה מייחסים לו תכונות שמיוחסות לאדם, ואז התפיסה שלנו כבר לא נכונה.
הוא ממשיך ומסביר את המושג של "מצידו" ו"מצידנו", ומבהיר כי מה שאנחנו מבינים על אלוהים הוא בעצם נובע מהמקום שלנו - בני אדם, ולא מהתפיסה האלוהית האמיתית. כל ניסיון להגדיר את אלוהים מתוך ראיית עולם אנושית הוא בלתי אפשרי, שכן אנו לא יכולים להבין את מציאותו של אלוהים מנקודת מבטנו המוגבלת. כאשר אנחנו אומרים שאלוהים הוא "טוב" או "רע", אנחנו בעצם מבטאים את תפיסתנו האנושית ולא את האמת האלוהית.
העקרון המרכזי שמנחה את אליעד הוא שכשאנחנו מתפללים או פונים לאלוהים, אנחנו בעצם לא פונים לאלוהים האמיתי, כי תפיסתנו את אלוהים היא מוגבלת, וכך אנו מתייחסים אליו כישות שהיא "לא באמת אלוהים". השיח כולו, לפי דבריו, מבוסס על תפיסות מוגבלות של בני אדם ולא על המציאות האמיתית.
באופן כללי, הוא טוען שהכפירה במציאות האלוהים האמיתית לא נובעת מכך שאין אלוהים, אלא כי תפיסתנו את אלוהים כישות נפרדת ומוגדרת היא שגויה. אליעד מציין שמצידו של אלוהים אין טוב ורע, והבדל זה קיים רק מצידנו, בני האדם, כי אנו חיים בעולם בו אנחנו מבחינים בין טוב לרע. הוא מבקש מהמאזינים להבין שאין הבדל בין "לפני הבריאה" ל"אחרי הבריאה" מבחינת אלוהים, וכל תפיסה של טוב ורע היא תפיסה של בני האדם בלבד.
בהמשך, אליעד מציין את הקשר בין תורה ומצוות, ומסביר שהאדם לא צריך לעמוד בפני אלוהים כפי שמובן לנו בתפיסתנו האנושית, שכן כל תפיסה של מציאות דתית או אמונית חייבת להיות בהבנה ובפרספקטיבה על מהות האלוהים מתוך עיניים אנושיות בלבד. הוא מסביר את הקשר בין אמונה והבנה, ומציע למאזינים לחשוב כיצד ניתן לתפוס את משמעותם של הטקסים הדתיים מתוך המורכבות של תפיסת אלוהים בעולם שלנו.
איך מבינים את עקרונות הדת והאמונה?
אליעד מציין שהעקרונות הדתיים והאמוניים, כמו קיום מצוות ושמירה עליהם, הם תלויים בתפיסתנו את העולם. תפיסה זו היא למעשה המשפיעה על הדרך בה אנו מבינים את התורה ואת דברי האלוהים. הוא מסביר שמה שנראה כאמת דתית יכולה להיות כלום אלא רעיון סובייקטיבי, בהתאם למקום ולזמן בו נמצא האדם.
לאחר מכן, אליעד פונה לנושא השכר והעונש בתפיסת אלוהים, ומבקש להבין מה משמעות העונש או השכר אם אלוהים לא מבחין בין טוב לרע. הוא מציין שגם אם המושגים הללו קיימים, הם קשורים לנקודת המבט שלנו בלבד. תפיסתנו האנושית את העולם היא שמביאה אותנו להבין את המושגים האלה, ולא עקרונות אלוהיים אמיתיים.
מהו מתן תורה?
בנוגע למתן תורה, אליעד מציין כי מה שנראה לנו כמתן תורה לא בהכרח היה כך כפי שהוא נתפס. הוא מציין שבפועל, אף אחד לא באמת שומע את אלוהים ישירות כפי שמוצג בסיפורי התורה. אם אדם אומר "אלוהים אמר לי", הוא לא בהכרח מדבר בשם אלוהים האמיתי. כל מה שנאמר בתורה הוא למעשה ביטוי של אלוהים מתוך תפיסתנו האנושית, ולכן לא ניתן להתייחס אליו כאל דבר אמת אבסולוטי.
במהלך השיחה, אליעד מבקש מהמאזינים לחשוב כיצד תפיסתנו את האלוהים משפיעה על ההתנהלות הדתית שלנו, ומציע להסתכל על הדברים בעין ביקורתית. על פי דבריו, כל תפיסה של מציאות דתית היא בסופו של דבר תלויה בהבנתנו האנושית, ואין דרך לתפוס את האלוהים האמיתי מבלי להשתחרר מההגדרות האנושיות.
- תפיסת אלוהים
- האמונה באלוהים
- הבדל בין טוב ורע
- שכר ועונש
- האם יש אלוהים?