אלוהים טוב, אלוהים רע, האם אלוהים הוא טוב, האם אלוהים הוא רע, לא טוב ולא רע, דרך הטוב להטיב, דרכו של הטוב להטיב, אלוהים עושה טוב, אלוהים עושה רע
האם אלוהים טוב או רע, או שהוא מעבר לטוב ולרע?
הרבה אנשים תוהים האם אלוהים הוא טוב, רע, או שניהם, והשאלה הזאת יוצרת חוסר הבנה מהותי לגבי מהותו של אלוהים. אליעד מסביר שהשאלה עצמה מגיעה מהנחת יסוד מוטעית שאלוהים חייב להיות רק טוב, או לפחות להתנהל לפי הגדרות אנושיות של טוב ורע. אך המציאות עצמה מראה לנו שבחיים יש אירועים טובים ואירועים רעים, מה שאומר שהמקור שממנו מגיעים כל האירועים האלה, לא יכול להיות רק טוב, אלא חייב להיות משהו שנמצא מעבר להגדרה של טוב או רע.
מדוע אלוהים שבתוכנו גורם לנו לסבול?
כאשר האדם מבין שהוא עצמו האלוהים שבתוכו, הוא מתמודד עם שאלה קשה: אם אני אלוהים, מדוע אני סובל? אליעד מדגים מצב שבו מישהו מקבל כוס מים ואומר "אני רוצה את זה", ואם שופכים עליו את הכוס, הוא אומר "אני לא רוצה את זה". אבל אלוהים האמיתי לעולם לא יאמר על אירוע "את זה אני לא רוצה". מבחינתו כל מה שקורה זהו רצונו, בין אם מדובר בדבר שנתפס כטוב או כרע. אליעד מסביר שכדי להיות אלוהים באמת, צריך לחוות את הכל מפרספקטיבה אחת שבה אין הבדל בין האירועים, כלומר, לראות את הטוב ואת הרע באותו האופן.
אלוהים הוא מעל לשטן ולמלאכים הטובים, הוא לא נמצא בקצה טוב שמול קצה רע, אלא הוא המקור של הכל, כולל הטוב ביותר והרע ביותר. בתפיסה הזו אלוהים לא נמדד במונחים של טוב ורע כלל.
האם אלוהים עושה רק טוב או שגם את הרע?
אליעד מסביר שאין אפשרות שאלוהים יעשה רק טוב, כי אם היה עושה רק טוב, לא היה יכול להתקיים רע בעולם. עצם קיומם של דברים רעים בעולם, מוכיח שהמקור הראשון (אלוהים) חייב להכיל בתוכו גם את האפשרות לעשות רע. כלומר, אלוהים הוא גם זה שעושה טוב וגם זה שעושה רע, והכל מגיע מאותו מקור יחיד.
הוא נותן דוגמה לכך שאלוהים אחראי גם ללידה וגם למוות. בשתי התופעות, שהן הפוכות לכאורה, פועל אותו הכוח בדיוק. אלוהים הוא המנגנון שמפעיל את כל הדברים, הוא אינו פועל מתוך סיבה או אילוץ, שכן אילוץ היה אומר שיש משהו מעליו. אלוהים פועל פשוט משום שהוא עצמו מהווה את כל האפשרויות הקיימות.
האם אלוהים פועל מתוך סיבה או צורך מסוים?
אליעד מדגיש שאלוהים לא פועל מתוך סיבה חיצונית או אילוץ. להגיד שאלוהים עושה משהו "כי הוא רוצה", פירושו להניח שקיים משהו חיצוני לו המפעיל אותו, אך אם אלוהים הוא המקור הראשון, אין דבר כזה סיבה חיצונית. אם האדם אוכל כי הוא רעב, אז הרעב שולט בו ומכתיב לו פעולות. אלוהים לא פועל כך, הוא לא כפוף לאף דבר, אפילו לא לרצון שלו. הוא פשוט "ישנו", ובקיומו זה הוא כולל בתוכו את כל האופציות, הטובות והגרועות ביותר, ללא סיבה או מטרה מוגדרת אחת.
מדוע אלוהים עושה גם טוב וגם רע, ומה המטרה?
אליעד מסביר כי אם אלוהים הוא הכל, לא ניתן להגיד שהוא עושה משהו "למען" מטרה אחת בלבד. אלוהים עושה את כל הדברים לכל הסיבות האפשריות בו - זמנית, כולל טוב, רע, הבנה וחוסר הבנה. אין סיבה אחת לפעולות של אלוהים, אלא כל סיבה...
הרבה אנשים תוהים האם אלוהים הוא טוב, רע, או שניהם, והשאלה הזאת יוצרת חוסר הבנה מהותי לגבי מהותו של אלוהים. אליעד מסביר שהשאלה עצמה מגיעה מהנחת יסוד מוטעית שאלוהים חייב להיות רק טוב, או לפחות להתנהל לפי הגדרות אנושיות של טוב ורע. אך המציאות עצמה מראה לנו שבחיים יש אירועים טובים ואירועים רעים, מה שאומר שהמקור שממנו מגיעים כל האירועים האלה, לא יכול להיות רק טוב, אלא חייב להיות משהו שנמצא מעבר להגדרה של טוב או רע.
מדוע אלוהים שבתוכנו גורם לנו לסבול?
כאשר האדם מבין שהוא עצמו האלוהים שבתוכו, הוא מתמודד עם שאלה קשה: אם אני אלוהים, מדוע אני סובל? אליעד מדגים מצב שבו מישהו מקבל כוס מים ואומר "אני רוצה את זה", ואם שופכים עליו את הכוס, הוא אומר "אני לא רוצה את זה". אבל אלוהים האמיתי לעולם לא יאמר על אירוע "את זה אני לא רוצה". מבחינתו כל מה שקורה זהו רצונו, בין אם מדובר בדבר שנתפס כטוב או כרע. אליעד מסביר שכדי להיות אלוהים באמת, צריך לחוות את הכל מפרספקטיבה אחת שבה אין הבדל בין האירועים, כלומר, לראות את הטוב ואת הרע באותו האופן.
אלוהים הוא מעל לשטן ולמלאכים הטובים, הוא לא נמצא בקצה טוב שמול קצה רע, אלא הוא המקור של הכל, כולל הטוב ביותר והרע ביותר. בתפיסה הזו אלוהים לא נמדד במונחים של טוב ורע כלל.
האם אלוהים עושה רק טוב או שגם את הרע?
אליעד מסביר שאין אפשרות שאלוהים יעשה רק טוב, כי אם היה עושה רק טוב, לא היה יכול להתקיים רע בעולם. עצם קיומם של דברים רעים בעולם, מוכיח שהמקור הראשון (אלוהים) חייב להכיל בתוכו גם את האפשרות לעשות רע. כלומר, אלוהים הוא גם זה שעושה טוב וגם זה שעושה רע, והכל מגיע מאותו מקור יחיד.
הוא נותן דוגמה לכך שאלוהים אחראי גם ללידה וגם למוות. בשתי התופעות, שהן הפוכות לכאורה, פועל אותו הכוח בדיוק. אלוהים הוא המנגנון שמפעיל את כל הדברים, הוא אינו פועל מתוך סיבה או אילוץ, שכן אילוץ היה אומר שיש משהו מעליו. אלוהים פועל פשוט משום שהוא עצמו מהווה את כל האפשרויות הקיימות.
האם אלוהים פועל מתוך סיבה או צורך מסוים?
אליעד מדגיש שאלוהים לא פועל מתוך סיבה חיצונית או אילוץ. להגיד שאלוהים עושה משהו "כי הוא רוצה", פירושו להניח שקיים משהו חיצוני לו המפעיל אותו, אך אם אלוהים הוא המקור הראשון, אין דבר כזה סיבה חיצונית. אם האדם אוכל כי הוא רעב, אז הרעב שולט בו ומכתיב לו פעולות. אלוהים לא פועל כך, הוא לא כפוף לאף דבר, אפילו לא לרצון שלו. הוא פשוט "ישנו", ובקיומו זה הוא כולל בתוכו את כל האופציות, הטובות והגרועות ביותר, ללא סיבה או מטרה מוגדרת אחת.
מדוע אלוהים עושה גם טוב וגם רע, ומה המטרה?
אליעד מסביר כי אם אלוהים הוא הכל, לא ניתן להגיד שהוא עושה משהו "למען" מטרה אחת בלבד. אלוהים עושה את כל הדברים לכל הסיבות האפשריות בו - זמנית, כולל טוב, רע, הבנה וחוסר הבנה. אין סיבה אחת לפעולות של אלוהים, אלא כל סיבה...
- האם אלוהים הוא טוב או רע?
- מדוע אלוהים גורם לסבל?
- מי עושה את הרע בעולם?
- האם לאלוהים יש מטרה?
- האם אלוהים מעל הטוב והרע?
- למה קורים דברים רעים בעולם?