למה אני אליעד כהן עושה פעולות, למה אלוהים עושה פעולות, למה אתה רוצה לדעת למה
למה אליעד כהן עושה את מה שהוא עושה?
אליעד כהן מעלה שאלה מרכזית ועמוקה בהרצאה שלו - למה הוא עצמו עושה את הפעולות שהוא עושה? דרך שאלה זו, אליעד מנסה להסביר שהשאלה האמיתית היא לא למה הוא עושה את הפעולה, אלא קודם כל למה השואל עצמו מתעניין בכלל בשאלה הזו. במילים אחרות, לפני שמישהו שואל למה אליעד עושה משהו מסוים, עליו להבין למה בכלל הוא שואל את השאלה.
אליעד נותן דוגמה פשוטה: אדם בא ושואל אותו מדוע הוא עושה פעולה כלשהי, ואליעד אומר לו - "אם תצליח להסביר לי מדוע אתה שואל אותי, אז אוכל להסביר לך מדוע אני עושה את הפעולה הזו." הנקודה שאליעד רוצה להדגיש כאן היא, שעל מנת להגיע להבנה אמיתית של סיבת הפעולה שלו, על השואל להבין תחילה את סיבת השאלה שלו עצמו.
מדוע אנחנו מחפשים לדעת סיבות לפעולות?
הסיבה המרכזית לכך שאנשים מתעניינים בשאלת הסיבות לפעולות, על פי אליעד כהן, היא הניסיון להגיע להבנה שלמה של המציאות. האדם באופן טבעי מנסה להבין את הסיבה לכל דבר, והדחף הזה מוביל אותו לנסות למצוא סיבות לפעולות של אחרים, של עצמו, וגם של המציאות כולה.
אך אליעד מסביר שכל ניסיון להגיע לסיבה הראשונה, לסיבה הראשונית שממנה נובעות כל הסיבות האחרות, יביא את האדם למבוי סתום, לדד - אנד. הסיבה לכך היא פשוטה: כל סיבה מובילה לסיבה אחרת, ואם נלך מספיק אחורה, בסוף נגיע לנקודה בה אין סיבה ברורה. אליעד מדגיש שלבסוף תתגלה לך אמת עמוקה יותר - האמת שאין באמת סיבה, או לחלופין, שיש סיבה ואין סיבה בו זמנית.
מדוע אלוהים עושה את מה שהוא עושה?
אליעד כהן מבהיר את הנקודה באמצעות דוגמה עמוקה יותר - השאלה למה אלוהים עושה את הפעולות שלו. אדם יכול לומר שאלוהים עושה פעולה מסוימת כי הוא רוצה, כי המציאות רוצה, או כי זו התוכנית של היקום. אך אם אותו אדם ישאל מדוע אלוהים רוצה את מה שהוא רוצה, הוא יגיע לאותה נקודה בדיוק - לסיבתיות ללא סוף, לנקודה בה אי אפשר לתת תשובה אמיתית וברורה.
לכן, בסופו של דבר, על פי ההסבר של אליעד כהן, כאשר מישהו שואל "מדוע אלוהים עושה פעולה מסוימת?", הוא למעשה נתקע באותה שאלה קיומית - מדוע בכלל יש רצון, או מדוע בכלל קיימת פעולה. בשורש הדברים, ההסבר למה אלוהים עושה פעולה הוא בדיוק ההסבר מדוע אליעד כהן עושה פעולה או כל אדם אחר עושה פעולה - אין באמת תשובה מוחלטת.
מה היא המשמעות של סיבתיות אינסופית?
אליעד מסביר באופן מפורט שכאשר אנו חוקרים סיבות באופן מעמיק, אנחנו תמיד מגיעים לסוג של "לולאה" או "נקודה מתה" - סיבה ראשונה שממנה כל הסיבות האחרות נובעות אך שאין לה עצמה סיבה. זה המקום שבו כל הניסיון להבין בצורה לוגית, סיבתית והגיונית נעצר. כאן, אומר אליעד, נמצאת האמת העמוקה של המציאות - המציאות אינה כפופה בהכרח להיגיון הפשוט שאומר שלכל דבר חייבת להיות סיבה מוגדרת וברורה.
הנקודה שאליעד מדגיש כאן היא שההבנה העמוקה ביותר של המציאות כרוכה ביכולת להכיר בעובדה שהסיבתיות, ההיגיון וההסברים ה"לוגיים" אינם תמיד מספיקים להבנה שלמה. ההכרה במגבלה הזו מאפשרת לאדם לקבל את המציאות בצורה שלמה יותר, בלי להרגיש צורך תמידי להבין באופן לוגי מדוע דבר מסוים קורה.
למה אתה באמת רוצה לדעת למה?
נקודה נוספת שאליעד כהן מעלה היא מדוע האדם שואל מלכתחילה את השאלה "למה?". כשאדם שואל "למה משהו קורה", יש לו בעצם סיבה עמוקה יותר לשאול זאת - הוא רוצה להגיע לשלמות, להבנה מלאה, לשלווה פנימית שנוצרת מההבנה השלמה של המציאות. אך בפועל, האדם מוצא שהחיפוש אחר הסיבות אף פעם לא מסתיים באופן מספק באמת.
אליעד ממחיש זאת בצורה פשוטה דרך הדוגמה: אתה שואל למה אני עושה פעולה כלשהי, ואולי התשובה היא כי אלוהים רצה זאת, והמציאות רצתה זאת, אבל אז אתה שואל מדוע אלוהים רוצה זאת? בסופו של דבר, תבין שאין לכך תשובה סופית, אלא רק "רצף" סיבות שאין להן נקודת התחלה ברורה ומוחלטת.
המשמעות העמוקה של השאלה "למה?" היא לגלות שהמציאות עצמה היא כזו שאין לה בהכרח סיבה ברורה ומוגדרת. וזה למעשה, אומר אליעד, הדבר שהשואל צריך להבין כדי להפסיק להרגיש צורך תמידי למצוא תשובות לכל שאלה ולכל פעולה.
סיכום הנקודה המרכזית שאליעד כהן מסביר
המסר המרכזי בהרצאה של אליעד כהן הוא שהשאלה "למה אני עושה פעולה?" או "למה אלוהים עושה פעולה?" מסתכמת תמיד באותה נקודה של חוסר יכולת לתת תשובה מוחלטת וברורה. המטרה של אליעד היא להבהיר לשואל שהניסיון לחפש תשובות סיבתיות ללמה הפעולות מתבצעות מוביל אותו להבנה שאין תשובה ברורה, ושדווקא מתוך ההבנה הזאת, ניתן להגיע לשקט פנימי עמוק יותר וקבלת המציאות כפי שהיא.
אליעד כהן מעלה שאלה מרכזית ועמוקה בהרצאה שלו - למה הוא עצמו עושה את הפעולות שהוא עושה? דרך שאלה זו, אליעד מנסה להסביר שהשאלה האמיתית היא לא למה הוא עושה את הפעולה, אלא קודם כל למה השואל עצמו מתעניין בכלל בשאלה הזו. במילים אחרות, לפני שמישהו שואל למה אליעד עושה משהו מסוים, עליו להבין למה בכלל הוא שואל את השאלה.
אליעד נותן דוגמה פשוטה: אדם בא ושואל אותו מדוע הוא עושה פעולה כלשהי, ואליעד אומר לו - "אם תצליח להסביר לי מדוע אתה שואל אותי, אז אוכל להסביר לך מדוע אני עושה את הפעולה הזו." הנקודה שאליעד רוצה להדגיש כאן היא, שעל מנת להגיע להבנה אמיתית של סיבת הפעולה שלו, על השואל להבין תחילה את סיבת השאלה שלו עצמו.
מדוע אנחנו מחפשים לדעת סיבות לפעולות?
הסיבה המרכזית לכך שאנשים מתעניינים בשאלת הסיבות לפעולות, על פי אליעד כהן, היא הניסיון להגיע להבנה שלמה של המציאות. האדם באופן טבעי מנסה להבין את הסיבה לכל דבר, והדחף הזה מוביל אותו לנסות למצוא סיבות לפעולות של אחרים, של עצמו, וגם של המציאות כולה.
אך אליעד מסביר שכל ניסיון להגיע לסיבה הראשונה, לסיבה הראשונית שממנה נובעות כל הסיבות האחרות, יביא את האדם למבוי סתום, לדד - אנד. הסיבה לכך היא פשוטה: כל סיבה מובילה לסיבה אחרת, ואם נלך מספיק אחורה, בסוף נגיע לנקודה בה אין סיבה ברורה. אליעד מדגיש שלבסוף תתגלה לך אמת עמוקה יותר - האמת שאין באמת סיבה, או לחלופין, שיש סיבה ואין סיבה בו זמנית.
מדוע אלוהים עושה את מה שהוא עושה?
אליעד כהן מבהיר את הנקודה באמצעות דוגמה עמוקה יותר - השאלה למה אלוהים עושה את הפעולות שלו. אדם יכול לומר שאלוהים עושה פעולה מסוימת כי הוא רוצה, כי המציאות רוצה, או כי זו התוכנית של היקום. אך אם אותו אדם ישאל מדוע אלוהים רוצה את מה שהוא רוצה, הוא יגיע לאותה נקודה בדיוק - לסיבתיות ללא סוף, לנקודה בה אי אפשר לתת תשובה אמיתית וברורה.
לכן, בסופו של דבר, על פי ההסבר של אליעד כהן, כאשר מישהו שואל "מדוע אלוהים עושה פעולה מסוימת?", הוא למעשה נתקע באותה שאלה קיומית - מדוע בכלל יש רצון, או מדוע בכלל קיימת פעולה. בשורש הדברים, ההסבר למה אלוהים עושה פעולה הוא בדיוק ההסבר מדוע אליעד כהן עושה פעולה או כל אדם אחר עושה פעולה - אין באמת תשובה מוחלטת.
מה היא המשמעות של סיבתיות אינסופית?
אליעד מסביר באופן מפורט שכאשר אנו חוקרים סיבות באופן מעמיק, אנחנו תמיד מגיעים לסוג של "לולאה" או "נקודה מתה" - סיבה ראשונה שממנה כל הסיבות האחרות נובעות אך שאין לה עצמה סיבה. זה המקום שבו כל הניסיון להבין בצורה לוגית, סיבתית והגיונית נעצר. כאן, אומר אליעד, נמצאת האמת העמוקה של המציאות - המציאות אינה כפופה בהכרח להיגיון הפשוט שאומר שלכל דבר חייבת להיות סיבה מוגדרת וברורה.
הנקודה שאליעד מדגיש כאן היא שההבנה העמוקה ביותר של המציאות כרוכה ביכולת להכיר בעובדה שהסיבתיות, ההיגיון וההסברים ה"לוגיים" אינם תמיד מספיקים להבנה שלמה. ההכרה במגבלה הזו מאפשרת לאדם לקבל את המציאות בצורה שלמה יותר, בלי להרגיש צורך תמידי להבין באופן לוגי מדוע דבר מסוים קורה.
למה אתה באמת רוצה לדעת למה?
נקודה נוספת שאליעד כהן מעלה היא מדוע האדם שואל מלכתחילה את השאלה "למה?". כשאדם שואל "למה משהו קורה", יש לו בעצם סיבה עמוקה יותר לשאול זאת - הוא רוצה להגיע לשלמות, להבנה מלאה, לשלווה פנימית שנוצרת מההבנה השלמה של המציאות. אך בפועל, האדם מוצא שהחיפוש אחר הסיבות אף פעם לא מסתיים באופן מספק באמת.
אליעד ממחיש זאת בצורה פשוטה דרך הדוגמה: אתה שואל למה אני עושה פעולה כלשהי, ואולי התשובה היא כי אלוהים רצה זאת, והמציאות רצתה זאת, אבל אז אתה שואל מדוע אלוהים רוצה זאת? בסופו של דבר, תבין שאין לכך תשובה סופית, אלא רק "רצף" סיבות שאין להן נקודת התחלה ברורה ומוחלטת.
המשמעות העמוקה של השאלה "למה?" היא לגלות שהמציאות עצמה היא כזו שאין לה בהכרח סיבה ברורה ומוגדרת. וזה למעשה, אומר אליעד, הדבר שהשואל צריך להבין כדי להפסיק להרגיש צורך תמידי למצוא תשובות לכל שאלה ולכל פעולה.
סיכום הנקודה המרכזית שאליעד כהן מסביר
המסר המרכזי בהרצאה של אליעד כהן הוא שהשאלה "למה אני עושה פעולה?" או "למה אלוהים עושה פעולה?" מסתכמת תמיד באותה נקודה של חוסר יכולת לתת תשובה מוחלטת וברורה. המטרה של אליעד היא להבהיר לשואל שהניסיון לחפש תשובות סיבתיות ללמה הפעולות מתבצעות מוביל אותו להבנה שאין תשובה ברורה, ושדווקא מתוך ההבנה הזאת, ניתן להגיע לשקט פנימי עמוק יותר וקבלת המציאות כפי שהיא.
- למה אלוהים עושה פעולות?
- מהי הסיבה האמיתית לפעולות של האדם?
- למה אין תשובה מוחלטת לשאלה למה?
- האם לכל פעולה יש סיבה?
- מדוע אנשים שואלים שאלות על המציאות?