אלוהים, האם יכול להיות שיש אלוהים? איפה נמצא אלוהים? האם אלוהים קיים? האם אלוהים הוא המציאות? האם אלוהים הוא בתוך המציאות? האם אלוהים הוא חלק מהמציאות? האם המציאות היא חלק מאלוהים? מה זה אלוהים? מה זה מציאות? קיום אלוהים
האם אלוהים קיים? מהי המציאות?
אליעד פותח את הרצאתו בשאלה המרכזית: האם יש אלוהים או אין אלוהים? האם יכול להיות שיש אלוהים? או שאין אלוהים? התשובה לשאלה זו מתחילה בהגדרה בסיסית של אלוהים. לפני שנדבר על קיומו של אלוהים, יש להבין קודם כל מה הכוונה ב"אלוהים". אם נשאל, למשל, אם יש פיל בכף היד שלנו, עלינו להגדיר קודם מהו פיל, ורק אז נדע אם יש פיל בכף היד או לא. באותו האופן, לא ניתן לשאול אם יש אלוהים או אין אלוהים מבלי להגדיר קודם מהו אלוהים.
לצורך הדיון, אליעד מגדיר את אלוהים כ"משהו שקיים, כל - יכול ובלתי מוגבל". עתה השאלה היא אם אכן יכול להיות משהו כזה. האם ישנו משהו שהוא כל - יכול ובלתי מוגבל, או שזו רק רעיון תיאורטי שאין לו קיום בעולם?
ההגדרה והבדיקה של קיום אלוהים
לפי אליעד, אם נניח שאלוהים הוא כל - יכול ובלתי מוגבל, עלינו לבחון אם קיים דבר כזה בעולם. הוא מחדד את השאלה בעזרת דוגמה פשוטה: אם נשאל האם יש פיל בכף היד שלנו, אין אפשרות לדעת אם יש פיל אם לא הגדרנו קודם מהו פיל. זהו עיקרון בסיסי בלוגיקה: אין לשאול אם משהו קיים מבלי להבין קודם מהו הדבר. אותו הדבר חל על שאלת קיומו של אלוהים.
העולם, כדור הארץ והיקום
כדי להבין את עקרון קיום אלוהים במציאות, אליעד משתמש בדימוי כדור הארץ והיקום. כל דבר בעולם יכול להיות בתוך כדור הארץ, הוא יכול להיות כדור הארץ עצמו, או שהוא יכול להיות מחוץ לכדור הארץ. אותו רעיון ניתן להחיל על היקום, המערכת השמשית, ואפילו על הממדים עצמם. כל דבר בעולם נמצא בתוך היקום, או שהוא היקום עצמו, או שהוא נמצא מחוץ לו (לדוגמה, אם יש יקומים מקבילים).
לאחר שהבנו את החלוקה הזאת, אליעד מחדד שצריך לחשוב על הדבר הכי גדול שקיים. הוא מציע להגדיר את הדבר הזה כ"מציאות" - כל מה שקיים, כולל כל הממדים, הזמן, המקום, וכל מה שהיה, הווה ויהיה. אם נשמיד את כל מה שקיים, המציאות הריקה תישאר. כלומר, מציאות היא משהו תמידי, שלא משנה מה יקרה.
המציאות ואלוהים
כשמדובר על מציאות, אליעד טוען שאין אפשרות שמשהו יהיה מחוץ למציאות, כי אם היה משהו מחוץ לה, אז הייתה קיימת מציאות גדולה יותר. לכן, כל דבר בעולם יכול להיות או חלק מהמציאות, או המציאות עצמה.
אם נתייחס לאלוהים כאל חלק מהמציאות, אז אלוהים לא יהיה אינסופי ולא כל - יכול. הוא יהיה מוגבל בזמן ובמקום, כמו כל דבר אחר במציאות. אם נתייחס לאלוהים כאל המציאות עצמה, אז כל מה שקורה בעולם - כל פעולה, מחשבה, דיבור - הוא ביטוי של אותה מציאות, שהיא בעצם אלוהים.
אלוהים והמציאות: יחסים או זהות?
אם אלוהים הוא המציאות עצמה, אז כל פעולה בעולם, כל תפיסה של טוב ורע, וכל מערכת יחסים בין אדם לאלוהים תיעלם. כמו שאצבע לא יכולה לתת דין וחשבון לגוף, כך גם אדם לא יכול להפריד בין עצמו לבין אלוהים אם הם אחד. כל מה שקורה בעולם הוא ביטוי של המציאות, שאין לו שום הפרדה בינו לבין האדם.
אם אלוהים רק חלק מהמציאות, אז הוא לא אינסופי ולא ברא את העולם, אלא הוא חלק ממנה, כמו כל דבר אחר. הוא יהיה מוגבל בזמן ובמקום.
האם אלוהים יכול להיות מחוץ למציאות?
אליעד דוחה את הרעיון שאלוהים יכול להיות מחוץ למציאות, כי אם הוא מחוץ למציאות, אז המציאות צריכה להיות בתוכו או לצאת ממנו, אך אז אלוהים בעצם יהיה המציאות כולה. זהו מצב שאין לו פתח לעיון נוסף: אם אלוהים הוא מחוץ למציאות, אז הוא בעצם המציאות עצמה.
השלכות על הדת, מצוות, שכר ועונש
אם אלוהים הוא המציאות, אז כל רעיון של מצוות, שכר ועונש מאבד את המשמעות. כל פעולה שנעשית - בין אם זה שמירה על מצוות או פעולה יומיומית - היא פשוט חלק מהמציאות / אלוהים. כל המושגים של דת לא ישארו עם משמעות חיצונית, כי הכל שייך לאותו הדבר.
האם אלוהים מחוץ להיגיון?
לבסוף, אליעד מציין תפיסה אחת שאומרת שאלוהים לא חייב להיות בהכרח בתוך ההיגיון האנושי. אך מבלי להבין על מה מדובר, קשה להתייחס לכך באופן רציני. במילים אחרות, לא ניתן לבחון את קיומו של אלוהים אם הוא מחוץ להיגיון, מבלי להבין מה המשמעות של "מחוץ להיגיון".
סיכום
לסיכום, אליעד טוען שכדי להבין את קיומו של אלוהים, עלינו להבין אם הוא המציאות עצמה או חלק ממנה. אם הוא המציאות עצמה, אז כל הדברים הם ביטוי של אלוהים / המציאות. אם הוא רק חלק מהמציאות, אז הוא לא אינסופי ולא כל - יכול, אלא ישות מוגבלת.
אליעד פותח את הרצאתו בשאלה המרכזית: האם יש אלוהים או אין אלוהים? האם יכול להיות שיש אלוהים? או שאין אלוהים? התשובה לשאלה זו מתחילה בהגדרה בסיסית של אלוהים. לפני שנדבר על קיומו של אלוהים, יש להבין קודם כל מה הכוונה ב"אלוהים". אם נשאל, למשל, אם יש פיל בכף היד שלנו, עלינו להגדיר קודם מהו פיל, ורק אז נדע אם יש פיל בכף היד או לא. באותו האופן, לא ניתן לשאול אם יש אלוהים או אין אלוהים מבלי להגדיר קודם מהו אלוהים.
לצורך הדיון, אליעד מגדיר את אלוהים כ"משהו שקיים, כל - יכול ובלתי מוגבל". עתה השאלה היא אם אכן יכול להיות משהו כזה. האם ישנו משהו שהוא כל - יכול ובלתי מוגבל, או שזו רק רעיון תיאורטי שאין לו קיום בעולם?
ההגדרה והבדיקה של קיום אלוהים
לפי אליעד, אם נניח שאלוהים הוא כל - יכול ובלתי מוגבל, עלינו לבחון אם קיים דבר כזה בעולם. הוא מחדד את השאלה בעזרת דוגמה פשוטה: אם נשאל האם יש פיל בכף היד שלנו, אין אפשרות לדעת אם יש פיל אם לא הגדרנו קודם מהו פיל. זהו עיקרון בסיסי בלוגיקה: אין לשאול אם משהו קיים מבלי להבין קודם מהו הדבר. אותו הדבר חל על שאלת קיומו של אלוהים.
העולם, כדור הארץ והיקום
כדי להבין את עקרון קיום אלוהים במציאות, אליעד משתמש בדימוי כדור הארץ והיקום. כל דבר בעולם יכול להיות בתוך כדור הארץ, הוא יכול להיות כדור הארץ עצמו, או שהוא יכול להיות מחוץ לכדור הארץ. אותו רעיון ניתן להחיל על היקום, המערכת השמשית, ואפילו על הממדים עצמם. כל דבר בעולם נמצא בתוך היקום, או שהוא היקום עצמו, או שהוא נמצא מחוץ לו (לדוגמה, אם יש יקומים מקבילים).
לאחר שהבנו את החלוקה הזאת, אליעד מחדד שצריך לחשוב על הדבר הכי גדול שקיים. הוא מציע להגדיר את הדבר הזה כ"מציאות" - כל מה שקיים, כולל כל הממדים, הזמן, המקום, וכל מה שהיה, הווה ויהיה. אם נשמיד את כל מה שקיים, המציאות הריקה תישאר. כלומר, מציאות היא משהו תמידי, שלא משנה מה יקרה.
המציאות ואלוהים
כשמדובר על מציאות, אליעד טוען שאין אפשרות שמשהו יהיה מחוץ למציאות, כי אם היה משהו מחוץ לה, אז הייתה קיימת מציאות גדולה יותר. לכן, כל דבר בעולם יכול להיות או חלק מהמציאות, או המציאות עצמה.
אם נתייחס לאלוהים כאל חלק מהמציאות, אז אלוהים לא יהיה אינסופי ולא כל - יכול. הוא יהיה מוגבל בזמן ובמקום, כמו כל דבר אחר במציאות. אם נתייחס לאלוהים כאל המציאות עצמה, אז כל מה שקורה בעולם - כל פעולה, מחשבה, דיבור - הוא ביטוי של אותה מציאות, שהיא בעצם אלוהים.
אלוהים והמציאות: יחסים או זהות?
אם אלוהים הוא המציאות עצמה, אז כל פעולה בעולם, כל תפיסה של טוב ורע, וכל מערכת יחסים בין אדם לאלוהים תיעלם. כמו שאצבע לא יכולה לתת דין וחשבון לגוף, כך גם אדם לא יכול להפריד בין עצמו לבין אלוהים אם הם אחד. כל מה שקורה בעולם הוא ביטוי של המציאות, שאין לו שום הפרדה בינו לבין האדם.
אם אלוהים רק חלק מהמציאות, אז הוא לא אינסופי ולא ברא את העולם, אלא הוא חלק ממנה, כמו כל דבר אחר. הוא יהיה מוגבל בזמן ובמקום.
האם אלוהים יכול להיות מחוץ למציאות?
אליעד דוחה את הרעיון שאלוהים יכול להיות מחוץ למציאות, כי אם הוא מחוץ למציאות, אז המציאות צריכה להיות בתוכו או לצאת ממנו, אך אז אלוהים בעצם יהיה המציאות כולה. זהו מצב שאין לו פתח לעיון נוסף: אם אלוהים הוא מחוץ למציאות, אז הוא בעצם המציאות עצמה.
השלכות על הדת, מצוות, שכר ועונש
אם אלוהים הוא המציאות, אז כל רעיון של מצוות, שכר ועונש מאבד את המשמעות. כל פעולה שנעשית - בין אם זה שמירה על מצוות או פעולה יומיומית - היא פשוט חלק מהמציאות / אלוהים. כל המושגים של דת לא ישארו עם משמעות חיצונית, כי הכל שייך לאותו הדבר.
האם אלוהים מחוץ להיגיון?
לבסוף, אליעד מציין תפיסה אחת שאומרת שאלוהים לא חייב להיות בהכרח בתוך ההיגיון האנושי. אך מבלי להבין על מה מדובר, קשה להתייחס לכך באופן רציני. במילים אחרות, לא ניתן לבחון את קיומו של אלוהים אם הוא מחוץ להיגיון, מבלי להבין מה המשמעות של "מחוץ להיגיון".
סיכום
לסיכום, אליעד טוען שכדי להבין את קיומו של אלוהים, עלינו להבין אם הוא המציאות עצמה או חלק ממנה. אם הוא המציאות עצמה, אז כל הדברים הם ביטוי של אלוהים / המציאות. אם הוא רק חלק מהמציאות, אז הוא לא אינסופי ולא כל - יכול, אלא ישות מוגבלת.
- האם יש אלוהים?
- מהי המציאות?
- הוכחות לקיום אלוהים או לאי - קיומו
- שאלות ותשובות על אלוהים והמציאות
האם יש אלוהים או אין אלוהים?
אז האם יש אלוהים או אין אלוהים? האם יכול להיות שיש אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? לפני שנכנסים לשאלה אם יש אלוהים או אין אלוהים, צריך קודם כל להגדיר מה הכוונה אלוהים. כששואלים האם יש בכף היד פיל, צריך להגדיר מה זה פיל, ואז נדע אם הוא שם או לא. לכן, לפני ששואלים האם יש אלוהים או אין אלוהים, צריך להגדיר מה הכוונה אלוהים. לצורך הדיון מגדירים שאלוהים זה משהו שקיים, כל יכול ובלתי מוגבל. השאלה היא האם יש משהו כזה, אין משהו כזה, יכול להיות או לא יכול להיות.
למה חשוב להגדיר אלוהים לפני שבודקים את קיומו?
אם נניח שאלוהים הוא כל יכול ובלתי מוגבל, נרצה לבחון אם אכן קיים דבר כזה. דרך הדוגמה של פיל בכף היד רואים שאי אפשר לשאול "האם יש פיל פה?" בלי להגדיר מהו פיל. באותה מידה אי אפשר לשאול על אלוהים בלי להגדיר מהו אלוהים.
איך מבינים את העולם דרך דוגמת כדור הארץ והיקום?
בואו נחשוב על כדור הארץ. כל דבר בעולם יכול להיות או בתוך כדור הארץ, או להיות הוא עצמו כדור הארץ, או להיות מחוץ לכדור הארץ. אפשר להרחיב זאת למערכת השמש: יש דברים בתוך מערכת השמש, יש את המערכת עצמה, ויש דברים מחוצה לה. אותו רעיון לגבי היקום: יש דברים בתוך היקום, את היקום עצמו, ודברים מחוץ ליקום (למשל, אם יש יקומים מקבילים).
למעשה, אפשר ללכת לרמה הכי גדולה ולשאול מהו הדבר הכי גדול שקיים. נגדיר שהדבר הכי גדול הוא "המציאות" - כלומר, סך כל הדברים שקיימים, כולל כל הממדים, הזמן, המקום, וכל מה שהיה, הווה ויהיה. גם אם נשמיד את כל מה שקיים, תישאר מציאות ריקה. היא תמיד שם, כמסגרת הבסיסית של כל מה שקיים.
האם משהו יכול להיות מחוץ למציאות?
כאשר מדברים על כדור הארץ, אפשר לומר שמשהו נמצא בתוכו, או שהוא הכדור עצמו, או שהוא מחוץ לכדור הארץ. אבל כשמדברים על המציאות, אין אפשרות שמשהו יהיה מחוצה לה, כי אז היא לא היתה "סך כל הדברים". אם היה משהו מחוץ למציאות, היינו מגלים שיש מציאות עוד יותר גדולה שמקיפה את שניהם. לכן כל דבר או שהוא חלק מהמציאות, או שהוא המציאות עצמה.
מהי המשמעות של אלוהים כחלק מהמציאות או כמציאות עצמה?
אם אלוהים הוא חלק מהמציאות, הרי שהוא רק עוד אחד ממרכיביה, והוא לא אינסופי ולא כל יכול. הוא לא ברא את העולם, אלא קיים בתוכו כמו כל חלק אחר, בדיוק כמו שיש שמש, כדור הארץ, מחלות וכדומה.
לעומת זאת, אם אלוהים הוא המציאות עצמה, אז אלוהים והמציאות הם מונחים חופפים. במקרה כזה, כל מה שקורה - בין אם זו תורה, מצוות, שכר ועונש, טוב ורע - הכל הוא ביטוי של אותה מציאות, שאין לה שום הפרדה בינה לבין האדם או כל דבר אחר. אם אלוהים והמציאות הם אותו דבר, אז מי "כותב" את כל הספרים? אלוהים. מי עושה כל פעולה בעולם? אלוהים.
בהסתכלות זו, הרעיון של יחס חיצוני בין אדם לאלוהים נעלם, כי האדם עצמו הוא חלק מהמציאות / אלוהים, בדיוק כמו שאצבע היא חלק מהגוף ולא יכולה "לתת דין" לגוף על משהו שהיא עצמה עושה. כך גם לעניין הרעיון שאם אלוהים והמציאות אחד הם, כל תפיסה של הפרדה או יחס נפרד, כמו "אני ואתה", מאבדת את משמעותה.
האם אלוהים נמצא מחוץ למציאות?
אין אפשרות ממשית למקם את אלוהים מחוץ למציאות, כי אם אומרים שאלוהים מחוץ למציאות, נשאלת השאלה האם המציאות נמצאת בתוכו או במקביל אליו. אם היא נמצאת בתוכו, אז הוא בעצמו הופך להיות המציאות. אם היא במקביל אליו, אז הוא חלק ממציאות גדולה יותר, כך שאז "המציאות" שאנחנו מכירים אינה באמת הסך - הכל הגדול ביותר.
מהן ההשלכות לגבי דת, מצוות ושכר ועונש?
אם מניחים שאלוהים הוא בעצמו המציאות, אז כל מושגי הדת, המצוות, השכר והעונש וכל הרעיון של טוב ורע נהפכים לחסרי משמעות חיצונית. הכל חלק אחד כולל, בלי הפרדה בין אלוהים לאדם, או בין אלוהים לשום דבר אחר. גם הפעולות היומיומיות (כמו שמירה או אי - שמירה על מצוות) כולן יהיו פעולות שהמציאות עושה בתוך עצמה.
מה קורה אם אלוהים רק חלק מהמציאות?
במצב זה, אלוהים אינו ישות אינסופית, הוא מוגבל במקום ובזמן, ואין לו יכולות על - טבעיות ששונות מהיכולות של יתר החלקים במציאות. הוא לא כל יכול ולא ברא את העולם, אלא שווה ערך לכל גורם אחר שקיים במציאות.
האם יש אפשרות שאלוהים מעל ההיגיון?
יש תפיסה האומרת שאולי אלוהים קיים בכלל מחוץ להיגיון האנושי. במקרה כזה לא ברור על מה מדברים, ולא ניתן להתייחס לזה בלי הסבר ברור מה משמעות "מחוץ להיגיון".
סיכום הדברים
נאמר שכאשר בודקים אם יש אלוהים, יש להבין קודם את ההגדרה של אלוהים ולשאול אם אלוהים הוא כל המציאות או רק חלק ממנה. אם הוא המציאות כולה, הכל חלק ממנו וכל מערכת היחסים הנפרדת בין אדם לאלוהים מתבטלת. אם הוא רק חלק מהמציאות, אז הוא לא אינסופי ולא ברא את הכל. בכל מקרה, החיבור בין אלוהים למציאות או הפיצול ביניהם משפיע על השאלות והאמונות הדתיות כמו תורה, מצוות, שכר ועונש, טוב ורע, וכך הלאה.
בסוף, מוזכר שאפשר להיכנס לאתר ולחפש מילות מפתח כמו "האם יש אלוהים", "מה זה אלוהים", "הוכחות שיש אלוהים", "מה זה מציאות", "איך להוכיח שאני אלוהים" ועוד, כדי לקבל מידע נוסף. הכל בגדר עיון והעמקה בשאלה הגדולה הזו.
אז האם יש אלוהים או אין אלוהים? האם יכול להיות שיש אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? לפני שנכנסים לשאלה אם יש אלוהים או אין אלוהים, צריך קודם כל להגדיר מה הכוונה אלוהים. כששואלים האם יש בכף היד פיל, צריך להגדיר מה זה פיל, ואז נדע אם הוא שם או לא. לכן, לפני ששואלים האם יש אלוהים או אין אלוהים, צריך להגדיר מה הכוונה אלוהים. לצורך הדיון מגדירים שאלוהים זה משהו שקיים, כל יכול ובלתי מוגבל. השאלה היא האם יש משהו כזה, אין משהו כזה, יכול להיות או לא יכול להיות.
למה חשוב להגדיר אלוהים לפני שבודקים את קיומו?
אם נניח שאלוהים הוא כל יכול ובלתי מוגבל, נרצה לבחון אם אכן קיים דבר כזה. דרך הדוגמה של פיל בכף היד רואים שאי אפשר לשאול "האם יש פיל פה?" בלי להגדיר מהו פיל. באותה מידה אי אפשר לשאול על אלוהים בלי להגדיר מהו אלוהים.
איך מבינים את העולם דרך דוגמת כדור הארץ והיקום?
בואו נחשוב על כדור הארץ. כל דבר בעולם יכול להיות או בתוך כדור הארץ, או להיות הוא עצמו כדור הארץ, או להיות מחוץ לכדור הארץ. אפשר להרחיב זאת למערכת השמש: יש דברים בתוך מערכת השמש, יש את המערכת עצמה, ויש דברים מחוצה לה. אותו רעיון לגבי היקום: יש דברים בתוך היקום, את היקום עצמו, ודברים מחוץ ליקום (למשל, אם יש יקומים מקבילים).
למעשה, אפשר ללכת לרמה הכי גדולה ולשאול מהו הדבר הכי גדול שקיים. נגדיר שהדבר הכי גדול הוא "המציאות" - כלומר, סך כל הדברים שקיימים, כולל כל הממדים, הזמן, המקום, וכל מה שהיה, הווה ויהיה. גם אם נשמיד את כל מה שקיים, תישאר מציאות ריקה. היא תמיד שם, כמסגרת הבסיסית של כל מה שקיים.
האם משהו יכול להיות מחוץ למציאות?
כאשר מדברים על כדור הארץ, אפשר לומר שמשהו נמצא בתוכו, או שהוא הכדור עצמו, או שהוא מחוץ לכדור הארץ. אבל כשמדברים על המציאות, אין אפשרות שמשהו יהיה מחוצה לה, כי אז היא לא היתה "סך כל הדברים". אם היה משהו מחוץ למציאות, היינו מגלים שיש מציאות עוד יותר גדולה שמקיפה את שניהם. לכן כל דבר או שהוא חלק מהמציאות, או שהוא המציאות עצמה.
מהי המשמעות של אלוהים כחלק מהמציאות או כמציאות עצמה?
אם אלוהים הוא חלק מהמציאות, הרי שהוא רק עוד אחד ממרכיביה, והוא לא אינסופי ולא כל יכול. הוא לא ברא את העולם, אלא קיים בתוכו כמו כל חלק אחר, בדיוק כמו שיש שמש, כדור הארץ, מחלות וכדומה.
לעומת זאת, אם אלוהים הוא המציאות עצמה, אז אלוהים והמציאות הם מונחים חופפים. במקרה כזה, כל מה שקורה - בין אם זו תורה, מצוות, שכר ועונש, טוב ורע - הכל הוא ביטוי של אותה מציאות, שאין לה שום הפרדה בינה לבין האדם או כל דבר אחר. אם אלוהים והמציאות הם אותו דבר, אז מי "כותב" את כל הספרים? אלוהים. מי עושה כל פעולה בעולם? אלוהים.
בהסתכלות זו, הרעיון של יחס חיצוני בין אדם לאלוהים נעלם, כי האדם עצמו הוא חלק מהמציאות / אלוהים, בדיוק כמו שאצבע היא חלק מהגוף ולא יכולה "לתת דין" לגוף על משהו שהיא עצמה עושה. כך גם לעניין הרעיון שאם אלוהים והמציאות אחד הם, כל תפיסה של הפרדה או יחס נפרד, כמו "אני ואתה", מאבדת את משמעותה.
האם אלוהים נמצא מחוץ למציאות?
אין אפשרות ממשית למקם את אלוהים מחוץ למציאות, כי אם אומרים שאלוהים מחוץ למציאות, נשאלת השאלה האם המציאות נמצאת בתוכו או במקביל אליו. אם היא נמצאת בתוכו, אז הוא בעצמו הופך להיות המציאות. אם היא במקביל אליו, אז הוא חלק ממציאות גדולה יותר, כך שאז "המציאות" שאנחנו מכירים אינה באמת הסך - הכל הגדול ביותר.
מהן ההשלכות לגבי דת, מצוות ושכר ועונש?
אם מניחים שאלוהים הוא בעצמו המציאות, אז כל מושגי הדת, המצוות, השכר והעונש וכל הרעיון של טוב ורע נהפכים לחסרי משמעות חיצונית. הכל חלק אחד כולל, בלי הפרדה בין אלוהים לאדם, או בין אלוהים לשום דבר אחר. גם הפעולות היומיומיות (כמו שמירה או אי - שמירה על מצוות) כולן יהיו פעולות שהמציאות עושה בתוך עצמה.
מה קורה אם אלוהים רק חלק מהמציאות?
במצב זה, אלוהים אינו ישות אינסופית, הוא מוגבל במקום ובזמן, ואין לו יכולות על - טבעיות ששונות מהיכולות של יתר החלקים במציאות. הוא לא כל יכול ולא ברא את העולם, אלא שווה ערך לכל גורם אחר שקיים במציאות.
האם יש אפשרות שאלוהים מעל ההיגיון?
יש תפיסה האומרת שאולי אלוהים קיים בכלל מחוץ להיגיון האנושי. במקרה כזה לא ברור על מה מדברים, ולא ניתן להתייחס לזה בלי הסבר ברור מה משמעות "מחוץ להיגיון".
סיכום הדברים
נאמר שכאשר בודקים אם יש אלוהים, יש להבין קודם את ההגדרה של אלוהים ולשאול אם אלוהים הוא כל המציאות או רק חלק ממנה. אם הוא המציאות כולה, הכל חלק ממנו וכל מערכת היחסים הנפרדת בין אדם לאלוהים מתבטלת. אם הוא רק חלק מהמציאות, אז הוא לא אינסופי ולא ברא את הכל. בכל מקרה, החיבור בין אלוהים למציאות או הפיצול ביניהם משפיע על השאלות והאמונות הדתיות כמו תורה, מצוות, שכר ועונש, טוב ורע, וכך הלאה.
בסוף, מוזכר שאפשר להיכנס לאתר ולחפש מילות מפתח כמו "האם יש אלוהים", "מה זה אלוהים", "הוכחות שיש אלוהים", "מה זה מציאות", "איך להוכיח שאני אלוהים" ועוד, כדי לקבל מידע נוסף. הכל בגדר עיון והעמקה בשאלה הגדולה הזו.
- האם יש אלוהים?
- מהי המציאות?
- הוכחות לקיום אלוהים או לאי - קיומו
- שאלות ותשובות על אלוהים והמציאות