17:17אחדות ונפרדות כישות אחת, מהי שלמות אמיתית ואיך להגיע לשלמות אמיתית, השלמות של אלוהים האמיתי, אחדות ההפכים
איך ייתכן שאחדות ונפרדות הן ישות אחת?
אליעד כהן מסביר שאחדות ונפרדות אינן שתי ישויות נפרדות, אלא שהן למעשה מהוות ישות אחת ויחידה. כדי להבין את זה, יש צורך להגיע להבנה עמוקה של המציאות, שבה כל ההפכים מתאחדים. המשמעות של אחדות אמיתית היא היכולת לחוות שאין באמת הבדל בין ההפכים השונים, למשל בין טוב לרע, בין שלמות לחוסר שלמות, ובין מהות לצורה חיצונית. בשכל הרגיל שלנו, אנו רגילים להבדיל בין דברים ולחשוב שהמציאות בנויה בצורה דואלית, אך האמת היא עמוקה יותר: במציאות עצמה הכל אחד באופן מוחלט.
מדוע תמיד יהיו מלחמות ואי - הסכמות?
אליעד כהן מדגים את רעיון האחדות דרך נושא המלחמות ואי - ההסכמות. הוא מסביר שאפילו אם העולם היה מגיע למצב של שלמות לכאורה, עדיין הייתה נוצרת צורה אחרת של מלחמה או של אי - הסכמה. למשל, גם כשמישהו אומר סליחה או מכבה אש בעקבות ויכוח, יש בכך סוג של מלחמה. עצם הקיום שלנו, שמפריד בין האדם לבין המציאות הכללית, הוא מעין סוג של אלימות, כי כל דבר שקיים נפרד מדבר אחר הוא אקט של אלימות כלפי האחדות המקורית.
מה המשמעות של להיות אלוהים לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מבהיר שלהיות אלוהים זה לא מה שרוב האנשים חושבים. אנשים מדמיינים שלהיות אלוהים פירושו להיות במצב פסיבי, או לוותר על התנהגות רגילה ועל רצונות אישיים, אבל אליעד מסביר שהבנה אמיתית של להיות אלוהים משמעותה לחוות שלמות בכל מצב, בלי קשר למה שקורה. כלומר, אם אדם חווה תאונה או מצב קשה, זה לא אומר שהוא חייב לקבל את המצב כטוב כדי להתקדם לאנשהו, אלא לחוות שזה מושלם מעצם היותו כך, בלי צורך בשום שינוי.
לדוגמה, אדם שחווה תאונת דרכים ובורח מהמשאית הדורסת אותו, נמצא בנפרדות אם הוא חושב שלברוח זה פחות טוב מלהישאר. השלמות היא מצב שבו אין לאדם שום העדפה אמיתית בין לברוח או להישאר. כלומר, מבחינתו זה שלם באותה מידה, ולא משנה אם ימות או יחיה. ההבדל בין לחיות ולמות, בין לברוח ולנשאר, נעלם לחלוטין מבחינתו - זו המשמעות של שלמות אמיתית.
כיצד לחיות את הרגע ועדיין לחשוב על העבר והעתיד?
אליעד מסביר טעות נפוצה נוספת, לפיה אנשים חושבים שלהיות בשלמות או באחדות פירושו "לחיות רק את הרגע הזה". הוא מבהיר שזה לא נכון. מי שחי רק את הרגע הזה בלי לחשוב על העבר או העתיד, ירגיש שאין משמעות למציאות, והחוויה תהיה שטוחה וריקה. מצד שני, מי שחושב רק על העבר והעתיד לא באמת חי, כיוון שהוא לעולם לא נוכח. הפתרון הוא לחיות את כל הזמנים במקביל, כלומר, להיות מודע להווה, לעבר ולעתיד באופן מלא, אך בלי להרגיש הבדל מהותי ביניהם. כך האדם נמצא באחדות ולא מוטרד מהנפרדות שבין העבר לעתיד או בין רגע אחד לרגע אחר.
האם אחדות צריכה להתבטא באופן חיצוני?
אליעד כהן מדגיש שאנשים מצפים שאחדות אמיתית תתבטא באופן חיצוני, למשל בדרך דיבור מסוימת או בהתנהגות רגועה ואיטית. הוא מבהיר שזה לא נכון. אדם שנמצא באחדות אמיתית יכול לדבר מהר, להיות עצבני או להיראות לא רגוע, וזה לא אומר שהוא אינו בשלמות. אחדות אמיתית פירושה היכולת להכיל את כל הצורות והמצבים מבלי להעדיף אחד מהם. כך, אדם יכול להיות באחדות ובו - זמנית גם להרגיש רעב, לרצות לאכול או לרצות לברוח ממשאית דוהרת - בלי שהרצון הזה יפריע לו לחוות שהמציאות מושלמת כפי שהיא.
כיצד השכל יכול להביא להבנת האחדות?
כדי להבין את רעיון האחדות, האדם חייב להשתמש בשכל שלו בצורה מעמיקה. אליעד מציין שיש פרדוקסים עמוקים, שרק כשאדם חוקר אותם עד הסוף, השכל שלו מגיע למסקנה שדבר והיפוכו הם למעשה אחד. כלומר, התהליך השכלי מוביל את האדם להבנה שהאחדות והנפרדות קיימות בו - זמנית. אליעד מוסיף ומדגיש שזה לא מצב שבו אדם רק מבין שהכל אחד, אלא מצב שבו האדם באמת חווה באופן מוחלט שאין שום הבדל בין המהות האחת לבין הצורות השונות שבהן היא מופיעה.
האם אחדות פירושה להימנע מרצונות ופעולות?
לסיכום, אליעד כהן אומר כי להיות באחדות לא אומר להפסיק לרצות או לפעול בעולם, אלא לחוות את הרצונות והפעולות ללא תחושה שמשהו חסר. גם אם אדם רעב ולא מצליח לאכול, הוא יחווה שהמצב מושלם, כי המהות של המציאות מושלמת בדיוק כפי שהיא. כל ניסיון להפסיק רצונות או להימנע מפעולה יהיה למעשה אי - הבנה של אחדות אמיתית, כיוון שאחדות פירושה הכלה מלאה של כל החוויות, ללא דחייה של שום דבר.
אליעד כהן מסביר שאחדות ונפרדות אינן שתי ישויות נפרדות, אלא שהן למעשה מהוות ישות אחת ויחידה. כדי להבין את זה, יש צורך להגיע להבנה עמוקה של המציאות, שבה כל ההפכים מתאחדים. המשמעות של אחדות אמיתית היא היכולת לחוות שאין באמת הבדל בין ההפכים השונים, למשל בין טוב לרע, בין שלמות לחוסר שלמות, ובין מהות לצורה חיצונית. בשכל הרגיל שלנו, אנו רגילים להבדיל בין דברים ולחשוב שהמציאות בנויה בצורה דואלית, אך האמת היא עמוקה יותר: במציאות עצמה הכל אחד באופן מוחלט.
מדוע תמיד יהיו מלחמות ואי - הסכמות?
אליעד כהן מדגים את רעיון האחדות דרך נושא המלחמות ואי - ההסכמות. הוא מסביר שאפילו אם העולם היה מגיע למצב של שלמות לכאורה, עדיין הייתה נוצרת צורה אחרת של מלחמה או של אי - הסכמה. למשל, גם כשמישהו אומר סליחה או מכבה אש בעקבות ויכוח, יש בכך סוג של מלחמה. עצם הקיום שלנו, שמפריד בין האדם לבין המציאות הכללית, הוא מעין סוג של אלימות, כי כל דבר שקיים נפרד מדבר אחר הוא אקט של אלימות כלפי האחדות המקורית.
מה המשמעות של להיות אלוהים לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מבהיר שלהיות אלוהים זה לא מה שרוב האנשים חושבים. אנשים מדמיינים שלהיות אלוהים פירושו להיות במצב פסיבי, או לוותר על התנהגות רגילה ועל רצונות אישיים, אבל אליעד מסביר שהבנה אמיתית של להיות אלוהים משמעותה לחוות שלמות בכל מצב, בלי קשר למה שקורה. כלומר, אם אדם חווה תאונה או מצב קשה, זה לא אומר שהוא חייב לקבל את המצב כטוב כדי להתקדם לאנשהו, אלא לחוות שזה מושלם מעצם היותו כך, בלי צורך בשום שינוי.
לדוגמה, אדם שחווה תאונת דרכים ובורח מהמשאית הדורסת אותו, נמצא בנפרדות אם הוא חושב שלברוח זה פחות טוב מלהישאר. השלמות היא מצב שבו אין לאדם שום העדפה אמיתית בין לברוח או להישאר. כלומר, מבחינתו זה שלם באותה מידה, ולא משנה אם ימות או יחיה. ההבדל בין לחיות ולמות, בין לברוח ולנשאר, נעלם לחלוטין מבחינתו - זו המשמעות של שלמות אמיתית.
כיצד לחיות את הרגע ועדיין לחשוב על העבר והעתיד?
אליעד מסביר טעות נפוצה נוספת, לפיה אנשים חושבים שלהיות בשלמות או באחדות פירושו "לחיות רק את הרגע הזה". הוא מבהיר שזה לא נכון. מי שחי רק את הרגע הזה בלי לחשוב על העבר או העתיד, ירגיש שאין משמעות למציאות, והחוויה תהיה שטוחה וריקה. מצד שני, מי שחושב רק על העבר והעתיד לא באמת חי, כיוון שהוא לעולם לא נוכח. הפתרון הוא לחיות את כל הזמנים במקביל, כלומר, להיות מודע להווה, לעבר ולעתיד באופן מלא, אך בלי להרגיש הבדל מהותי ביניהם. כך האדם נמצא באחדות ולא מוטרד מהנפרדות שבין העבר לעתיד או בין רגע אחד לרגע אחר.
האם אחדות צריכה להתבטא באופן חיצוני?
אליעד כהן מדגיש שאנשים מצפים שאחדות אמיתית תתבטא באופן חיצוני, למשל בדרך דיבור מסוימת או בהתנהגות רגועה ואיטית. הוא מבהיר שזה לא נכון. אדם שנמצא באחדות אמיתית יכול לדבר מהר, להיות עצבני או להיראות לא רגוע, וזה לא אומר שהוא אינו בשלמות. אחדות אמיתית פירושה היכולת להכיל את כל הצורות והמצבים מבלי להעדיף אחד מהם. כך, אדם יכול להיות באחדות ובו - זמנית גם להרגיש רעב, לרצות לאכול או לרצות לברוח ממשאית דוהרת - בלי שהרצון הזה יפריע לו לחוות שהמציאות מושלמת כפי שהיא.
כיצד השכל יכול להביא להבנת האחדות?
כדי להבין את רעיון האחדות, האדם חייב להשתמש בשכל שלו בצורה מעמיקה. אליעד מציין שיש פרדוקסים עמוקים, שרק כשאדם חוקר אותם עד הסוף, השכל שלו מגיע למסקנה שדבר והיפוכו הם למעשה אחד. כלומר, התהליך השכלי מוביל את האדם להבנה שהאחדות והנפרדות קיימות בו - זמנית. אליעד מוסיף ומדגיש שזה לא מצב שבו אדם רק מבין שהכל אחד, אלא מצב שבו האדם באמת חווה באופן מוחלט שאין שום הבדל בין המהות האחת לבין הצורות השונות שבהן היא מופיעה.
האם אחדות פירושה להימנע מרצונות ופעולות?
לסיכום, אליעד כהן אומר כי להיות באחדות לא אומר להפסיק לרצות או לפעול בעולם, אלא לחוות את הרצונות והפעולות ללא תחושה שמשהו חסר. גם אם אדם רעב ולא מצליח לאכול, הוא יחווה שהמצב מושלם, כי המהות של המציאות מושלמת בדיוק כפי שהיא. כל ניסיון להפסיק רצונות או להימנע מפעולה יהיה למעשה אי - הבנה של אחדות אמיתית, כיוון שאחדות פירושה הכלה מלאה של כל החוויות, ללא דחייה של שום דבר.
- מהי שלמות אמיתית?
- איך להגיע להבנת האחדות?
- אחדות ונפרדות - כיצד הן משתלבות?
- האם יש מציאות מעבר לטוב ולרע?
- מה המשמעות של להיות אלוהים לפי אליעד כהן?
- האם אפשר לחוות שלמות בכל מצב?
- איך לחיות בהווה ולחשוב על העתיד בו - זמנית?